Maverick Viñales: Letošní motorka nevyhovuje mému jezdeckému stylu

Kolem Mavericka Viñalese je v posledních dnech docela živo. Loni velkolepě zahájil angažmá u tovární Yamahy, když vyhrál hned první dva závody na tomto stroji a rázem se tak stal horkým kandidátem na titul mistra světa. Ten sice nakonec nezískal, i tak mohl sezónu hodnotit velmi pozitivně. Letos to už taková sláva není a jak jsme včera informovali, začíná se spekulovat nad změnami v jeho týmu. Jelikož Yamaha logicky nestojí o to, aby se jezdec během víkendu rozptyloval něčím jiným než tím, co se děje na trati, některé otázky, které se nabízely, zůstaly nevyřčeny. I tak nám Maverick v rozhovoru sdělil několik zajímavých postřehů.

V posledních dvou závodech jste stál na stupních vítězů. Je to znamení, že jste se vydali správným směrem?
Maverick Viñales: „Ano, myslím, že jedno z důležitých zlepšení proběhlo přímo v boxu. Pracujeme lépe na nastavení motorky pro závod. Díky tomu dokážeme držet krok už od prvních kol závodu. Právě tam jsme měli na začátku sezóny největší rezervy.“

Už po prvních letošních testech jste mluvil o tom, že bude potřeba zapracovat především na elektronice. Valentino Rossi to říkal i v posledních týdnech. Problémy tedy stále přetrvávají?
Maverick Viñales: „Motorka se od ledna v zásadě nijak nezměnila. Už se nám podařilo ji lépe pochopit, což dokazují i výsledky. Ale stále se snažím přijít na to, jak s ní jet rychleji. Rezervy v nastavení elektroniky pořád máme, projevuje se to především při akceleraci i v rychlosti uprostřed zatáček. Čekáme teď na nějaká vylepšení. Nicméně, i to je důvod, proč jsem kontrakt s Yamahou podepsal na více let. Od začátku to beru jako dlouhodobý projekt. Není důvod být v této chvíli na Yamahu nějak naštvaný. Vím, že tým dělá maximum.“

Letošní výsledky za těmi loňskými však zaostávají. Čím to podle vás je?
Maverick Viñales: „Loni jsem se na motorce cítil mnohem lépe. Myslím, že více vyhovovala mému jezdeckému stylu. Letos je to trochu složitější a nedaří se nám úplně motorku mému stylu přizpůsobit. Na to se chci příští rok zaměřit hned od začátku, abych měl už v prvních závodech motorku, která mému stylu bude vyhovovat.“

V čem konkrétně?
Maverick Viñales: „Jsem zvyklý chodit agresivněji na brzdy. Celkově mi vyhovuje agresivnější styl jízdy. S loňskou motorkou bylo možné tímto stylem jezdit, s letošní to nejde. Chci se na motorce cítit dobře se svým přirozeným jezdeckým stylem. Na současné motorce svým přirozeným stylem jezdit nemůžu. Přizpůsobuji se motorce, místo aby se ona přizpůsobovala mně. To musíme do budoucna změnit.“

Kdybyste měl říct jednu věc, kterou jste se za ty téměř čtyři roky v MotoGP naučil, co by to bylo?
Maverick Viñales: „Když jsem přestoupil k Yamaze a vyhrál první dva závody, vše vypadalo neuvěřitelně jednoduše. Brzy se ale ukázalo, že až tak jednoduché to zase nebude. Jestli jsem se něco naučil, tak si naplno užívat všechny ty skvělé momenty.“

A v čem se snažíte zlepšit?
Maverick Viñales: „Stále pracuju na tom, abych naopak ty špatné chvíle dokázal rychleji překonat a nepřipouštěl si je tolik k tělu.“

V motorsportu se říká, že největším soupeřem je vždy týmový kolega. Platí to i u vás?
Maverick Viñales: „Nemyslím si. Nakonec vždy závodíte sám se sebou. Chcete zlepšit svůj výkon a dosáhnout co nejlepšího výsledku. To je ostatně další věc, kterou jsem se v MotoGP naučil – nedívat se kolem a koncentrovat se plně na sebe a svou práci. Jakmile se začnete rozptylovat okolím, nikdy nepodáte maximální výkon.“

V posledních letech neustále roste počet pádů. Čím to podle vás je? Mají na tom svůj podíl pneumatiky?
Maverick Viñales: „Těžko říct. Ale pneumatiky bych z toho asi nevinil. Je to zkrátka závodění na nejvyšší úrovni a na dosažení dobrého výsledku třeba v kvalifikaci nemáte zas až tolik času. Musíte jet každé kolo na maximum. Opravdu to nedokážu posoudit. Navíc zrovna já se statistikám vymykám. Letos mám pádů podstatně méně než loni.“

Mluví se o tom, že váš jezdecký trenér Wilco Zeelenberg se od příští sezóny stane manažerem nového týmu SIC Yamaha. Jste připraven hledat náhradu a jak je tato pozice důležitá?
Maverick Viñales: „Samozřejmě. Pokud Wilco odejde, budu hledat jiného jezdeckého trenéra. Pro závodníka je velmi důležité někoho takového mít. Některé věci na motorce prostě nevidíte. Jezdecký kouč vám pomůže v odhalování chyb. Bez někoho takového se vám může stát, že nějakou zatáčku projedete tisíckrát a přitom nikdy ve správné stopě. Závodník sám o sobě nikdy nezná celou trať dokonale. Proto je důležité mít někoho, kdo sleduje nejen vás a chování vaší motorky, ale i vaše soupeře a dokáže to všechno analyzovat a pomoci vám k lepším výsledkům. Nejpodstatnější je pro mě to, že můžu srovnávat svoje pocity s tím, co vidí Wilco.“

Momentálně jste v tabulce třetí, Valentino je jen deset bodů před vámi, Marc už má sice výraznější náskok, ale asi se ještě nedá říct, že by měl titul v kapse. Jaké si tedy dáváte cíle pro druhou polovinu sezóny?
Maverick Viñales: „Nepřemýšlím nad titulem nebo nad tím, že se chci stát nejlepším jezdcem na Yamaze. Můj momentální cíl je dojíždět v každém závodu na pódiových umístěních. Každý takový závod budu považovat za úspěšný a naopak. Když se mi to povede, bude to zároveň dobrý odrazový můstek pro příští sezónu, kterou chci mít rozhodně lepší, než byl průběh té dosavadní.“

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Martas.9 přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist