Ivana Ulmanová: Superbiky příští rok nebudou, ohledně MČR nás nikdo neoslovil, v neděli se těším na zpívanou hymnu

Ještě před pár lety mluvila o tom, jak by měl stát konečně začít systematicky, a nikoliv náhodně a bez pravidel, podporovat nejen sportovní, ale všechny dlouhodobě tradiční akce světového významu v České republice. Letos se na tiskové konferenci před Grand Prix tato slova opět opakovala. Jenže už ne z úst ředitelky Automotodromu Brno Ivany Ulmanové, ale brněnského primátora Petra Vokřála a jihomoravského hejtmana Bohuslava Šimka. Nás však zajímalo mnohem víc než jen potíže s financováním české Grand Prix, proto jsme vyzpovídali právě první ženu brněnského okruhu. Každá odpověď vyvolává další otázky a povídat by se dalo hodiny, ale to už by bylo na knihu.

Jak se vám teď pracovně žije, když finanční balvan v podobě zalistovacího poplatku už neleží na vás?
Ivana Ulmanová: „S pořádajícím Spolkem se nám spolupracuje dobře. Ale ten balvan cítíme stejně, byť už leží na bedrech jiných. Vůbec jim to nezávidíme, soucítíme s nimi, protože dobře víme, jaké to je klepat na různé dveře a předkládat stohy materiálů pořád dokola. Dokola vysvětlovat a vysvětlovat a pak nemít prakticky žádnou odezvu. Pevně věřím v to, co říkal pan primátor Vokřál, a sice že se jim podaří najít řešení, které by pomohlo nejenom Velké ceně, ale i dalším akcím, které mají dozvuk v zahraničí, pravidelně se opakují a přitahují zahraniční návštěvníky. Držím mu pěsti. My jsme tyto snahy vyvíjeli dlouhé roky, ale neměli jsme politickou podporu, která je v tomto případě nezbytná.“

Jaká je tedy vaše pozice? Jste pronajímatel automotodromu a poskytovatel služeb?
Ivana Ulmanová: „Ano. Okruh na této úrovni je v České republice jen jeden, takže pokud se má Grand Prix v Česku konat, tak to může být jedině na Masarykově okruhu. Pořadatelé šampionátu potřebují mít zajištěné zázemí, bezpečnost a podobně. Byla to také podmínka Dorny, že realizátorem musí být subjekt, který má zkušenost a odpovídající kvalifikované zaměstnance. Těžko bude nějaký úředník z magistrátu kontrolovat správnou hloubku kačírku, vytahovat z něj motorky, zajišťovat balíky a podobně. To dělají naši lidé, kteří jsou na to odborníci a pracují tu léta. Linie je tedy taková, že Dorna žádá pořádající Spolek a ten nás následně instruuje, co a jak máme dělat.“

Kolik tedy pořádajícímu Spolku za služby a pronájem účtujete a z čeho částka vychází?
Ivana Ulmanová: „Veškeré položky nákladů GP jsou přesně vyčíslené, stabilní a veřejně dostupné. Smlouva je uzavřena do roku 2020. Částka za pronájem není vycucaná z prstu. Byla stanovena kvalifikovanou auditorskou firmou KPMG, která provedla rozbor nájmu, čísla upravila, zkorigovala a stanovila částku za tuto službu.“

Před lety jste říkali, že Grand Prix držíte i přes její ztrátovost proto, že bez ní by okruh nebyl po zbytek roku tak hojně využívaný pro soukromé akce či testování. To teď pro mnohé může vypadat jako pohádková situace. Zalistovací poplatek řeší jiní, vy fakturujete za pronájem a služby a ještě máte v podobě Grand Prix reklamu jako hrom…
Ivana Ulmanová: „Kdysi, když jsme se dohadovali s panem Ezpeletou nad výší zalistovacího poplatku, říkal nám, že ekonomiku každé Grand Prix chápou ve dvou balíčcích. První je vlastní technické zabezpečení. Na to by si měl každý, kdo zaštiťuje Grand Prix v dané zemi, vydělat prodejem vstupenek a poskytováním obchodních služeb. To je vztah my a Spolek. Spolek vybírá peníze za vstupné a z obchodní činnosti a my mu poskytujeme služby. Druhý balíček je zalistovací poplatek. Ten by se neměl týkat subjektu, který Velkou cenu zaštiťuje, ale státu. Stát má z akce nepopiratelný příjem. Dorna má na toto výpočty a požaduje zhruba 50 % výtěžku státu. Když jsme si sami nechávali dělat finanční rozbor přínosu Grand Prix pro stát, skutečně výsledek byl přibližně dvojnásobkem zalistovacího poplatku. Jen připomenu, z čeho má stát příjem – restaurace, hotely s několikanásobnými cenami, pohonné hmoty, dálniční známky, obchody v širokém okolí a tak dále a tak dále. A potom nemalá položka – reklama a propagace státu v zahraničí. A že nám Grand Prix dělá zdarma reklamu po zbytek roku? To je velmi zjednodušený výklad. Do zázemí a rozvoje v souvislosti s konáním Grand Prix musíme investovat mnohem víc, než kdyby se tu Grand Prix nejela a okruh sloužil jen soukromým akcím. Loni i letos jsme opravovali části dráhy, které by pro běžné užívání mohly sloužit klidně ještě deset, patnáct let. Ochranné balíky, optické kabely, zdravotní zázemí, příslušenství dráhy a tak dále – to vše by bylo mnohem méně nákladné, kdyby se tu nejela Grand Prix. A nezapomeňme na přípravu areálu těsně před GP. Je to obrovská plocha – úprava tribun, sekání trávy, příprava míst pro stánky, voda (areál není napojen na vodovod ani kanalizaci), ochranné ploty,… Náklady s pořádáním Grand Prix jsou velké.“

Loni v létě vyrostl u automotodromu hotel a před pár měsíci jste otevřeli polygon. To by mohlo také nahrávat úvahám, že se vám finančně daří víc, než když jste Grand Prix pořádali vy. Co dalšího chystáte?
Ivana Ulmanová: „Hotel není naše investice, hospodaří sám o sobě. Stejně tak polygon. Samozřejmě to spolu synergicky funguje. K nám přijedou klienti, kteří tu stráví den na dráze a pak se ubytují na hotelu. To je pochopitelné. Kdybych za sebe měla říct, co bych tu dál zlepšila, tak vám můžu říct, že za další tři roky tu nezlepšíme vůbec nic, protože ještě stále splácíme dluh Dorně, který jsme nadělali v dobách, kdy jsme od státu nedostávali ani korunu. Vzali jsme si na to úvěr a splaceno budeme mít až v roce 2021.“

A tak alespoň hlavní budova prošla letos symbolickým face-liftem.
Ivana Ulmanová: „Ano, velmi symbolickým. Já v nadsázce říkám, že je to trochu Potěmkinova vesnice, protože to, co bylo kovové, je teď natřeno tmavě. Byla to úprava za pár korun. Vyšli jsme tím také trochu vstříc Monsteru, který je titulárním sponzorem až do roku 2020. Myslím, že ta barevná kombinace ve výsledku vypadá docela pěkně.“

Návštěvníci často řeší cenu, kvalitu a celkovou pestrost občerstvení. Osobně mi přijde, že se to za poslední roky zlepšilo, přesto je oproti zahraničním okruhům stále co dohánět. Souhlasíte?
Ivana Ulmanová: „Ne, v tomto s vámi nesouhlasím. Já mám ráda jídlo a myslím si, že tady jsou ceny i kvalita na dobré úrovni. Nedávno jsme ve městě platili za pivo téměř padesát korun. Tady máte cenu o deset, dvacet korun vyšší, přitom ta logistika, kterou musí provozovatelé realizovat, je velmi náročná. Vím, že to s občerstvením dříve nebylo ono, ale pilovali jsme to dlouho a teď už jsme docela spokojení.“

Z tribuny A se před lety stal kemp. Z počátku to sklidilo poměrně dost pozitivních ohlasů, ale čím dál více se začínají ozývat fanoušci, kteří jsou z tohoto kroku zklamaní. Tribunu A milovali a teď se na ni nedostanou. Neuvažujete o nějakém kompromisu?
Ivana Ulmanová: „Ty lidi chápu, ale na druhou stranu je kemp na tribuně A atraktivní záležitostí pro všechny motorkáře. Mají tam veškerý komfort a zázemí, doprovodný program a večer se mohou projet po dráze. Na Masarykově okruhu je mnoho dalších míst s krásným výhledem. To, že je kemp vždy velmi rychle vyprodaný, jenom potvrzuje, že to bylo správné rozhodnutí.“

Z jakých organizačních novinek okolo Grand Prix máte letos radost?
Ivana Ulmanová: „Třeba z hymny, o které se vaši čtenáři také zmiňovali. Musím říct, že mě to dlouho pálilo, ale letos se mi podařilo to prolomit. Před závodem MotoGP tak zazní česká státní hymna. Bude to v operním provedení, tak snad nám nebudou motorkáři pro změnu vytýkat, že tu není rocková kapela. Ani tomu bych se do budoucna nebránila, ale letos to dopadlo takto.“

No, vím minimálně o jednom, který vám bude vytýkat, že se hymna nebude zpívat už před Moto3, protože touto třídou závody mistrovství světa začínají, a nikoliv až závodem MotoGP.
Ivana Ulmanová: „To je pravda. Ale my musíme respektovat program Dorny. Ta považuje za hlavní závod MotoGP a před ním má prostor pro státní hymnu. Je to tak všude po světě. Kritiku chápu, ale my s tím nic neuděláme.“

Jaké další novinky jste pro fanoušky ještě připravili?
Ivana Ulmanová: „Tím, že se nejede Rookies Cup, který má konkurenčního titulárního sponzora oproti samotné Grand Prix, tak budou mít fanoušci podruhé v historii možnost po závodě MotoGP vejít na závodní dráhu. Vyhnou se tak podchodu pod cílovou rovinkou a zároveň si budou moci vychutnat ten jedinečný pocit, který máte, když na dráhu vejdete. Další novinkou je parkování. Letos se podařilo domluvit parkování na polích blízko areálu, což mnoha fanouškům ulehčí situaci. Podobné je to s parkovištěm pro motocykly na polygonu, který je hned vedle tribuny C a blízko úschovně helem a kombinéz.“

Na co se kromě Grand Prix, jejíž financování se snad podaří vyřešit, mohou motocykloví fanoušci těšit příští rok? Vezměme to po pořádku. MS Superbike bude?
Ivana Ulmanová: „Letošní podnik Superbiků byl úžasný. Byl to úplně jiný zážitek než MotoGP, víc otevřený divákům, více možností setkat se s jezdci, vyhlášení vítězů přímo mezi lidmi. Termín ideální, jezdci špičkoví, k tomu vyšlo i počasí. I přesto bohužel nepřišel dostatečný počet diváků. Jak víme z ostatních podniků šampionátu, ani jinde ve světě nejsou Superbiky tak navštěvované jako kdysi. Přitom náklady na pořádání jsou prakticky stejně vysoké jako u Grand Prix. Zalistovací poplatek je tam také, byť nižší. Kvůli těmto skutečnostem nemůžeme bohužel uvažovat o pořádání závodu v příštím roce. Už jsme informovali promotéra, že schodek, který při této akci vznikl, budeme hradit ze svého a z tohoto důvodu tu Superbiky příští rok nemohou být. Velmi mě to mrzí, ale je to tak.“

To je opravdu smutná zpráva. A co třeba republikový šampionát? Matěj Smrž nedávno v televizi mluvil o tom, jaká je škoda, že se české mistrovství nejede na žádné české trati, a že se budou snažit to změnit.
Ivana Ulmanová: „Nezaznamenala jsem žádnou relevantní aktivitu ze strany pořadatele. To znamená písemný požadavek, objednávku či výzvu k jednání. Občas se ozve nějaký slovenský subjekt s nabídkou na konání šampionátu, kdy požaduje, abychom hradili veškeré náklady a oni odměnou postoupí televizní práva. Sám uznáte, že traťového komisaře pohledem na obrazovku nenasytím. Mám za to, že tyto podniky jsou soběstačné. Na důkaz tvrzení uvedu, že se tu jako jeden z prvních závodů sezóny jezdí Jarní cena Brna. 350 jezdců na trati s tím, že startovné pokryje veškeré náklady. Kdyby takto fungoval i národní šampionát, tak se pak můžeme na toto téma začít bavit.“

Tak oni bratři Smržové v této pozici nejsou zas až tak dlouho, tak třeba se s jejich příchodem začnou věci opravdu postupně měnit k lepšímu.
Ivana Ulmanová: „To bych byla hrozně ráda, ale pan Smrž starší se ve výkonném výboru motocyklového sportu AČR pohybuje dlouho a pokrok jsem nezaznamenala. Jak říkám, jsem připraveni jednat o čemkoliv, ale zatím se nic takového nestalo.“

Dobrá. Zpět k akcím na okruhu. Co třeba vytrvalostní šampionát EWC? Získává na popularitě, českým týmům i jezdcům se v něm poměrně daří, jezdí se i na Slovakia Ringu,… Neuvažujete o něm pro zatraktivnění vašeho závodního kalendáře?
Ivana Ulmanová: „Přiznám se, že tam naše úvahy ještě nezabrousily.“

Ať zakončíme rozhovor optimističtěji, co vaše motocyklová akademie pro děti?
Ivana Ulmanová: „Když jsem na okruh přišla, říkala jsem, že bychom si moc přáli jednoho dne vychovat jezdce, kteří od minibiků přejdou až do mistrovství světa. Ten sen se mi letos opravdu začal plnit, když Saša Pelikánová startovala v závodě Supersportů 300 během mistrovství světa Superbiků. Byla jsem na ni náležitě pyšná. A není to jen o ní. Máme tam i další jezdce, kteří jsou nadaní a já věřím, že prorazí a ponesou vlajku České republiky ve světových kláních. Musím za to moc poděkovat jednak rodičům, kteří děti podporují, a pak také především Tamaře Hanákové, která tady pracuje a pro kterou je juniorský tým srdeční záležitost. Máme také minibikovou akademii, v níž se o náklady dělíme společně s rodiči. Nejsme od nikoho dotovaní. Přitom si myslím, že právě takové projekty by měly být centrem zájmu nejvyšší sportovní autority. Výchova a rozvoj dětí a mládeže, kvalitní sportovní centra nebo výchova reprezentace. Nám se i bez veřejné podpory daří vychovávat úspěšné mladé jezdce, kteří se pravidelně velmi dobře umisťují jak v tuzemských závodech, tak i v některých evropských šampionátech.“

Děkuji za rozhovor.
Ivana Ulmanová: „Také děkuji a přeji všem motorkářům krásný zbytek léta, bez nehody a s krásnými zážitky!“

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Riksa přispěl 2 Kč
JardaKTM přispěl 2 Kč
Lisour_Jr přispěl 2 Kč
Matesvfr přispěl 2 Kč
Valentin přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist