25 let týmu Repsol Honda: 2. díl 2008-2020

Repsol a Honda, tohle spojení na tovární úrovni trvá již čtvrt století. Na konci ledna jsme vám přinesli první díl, shrnující polovinu tohoto společně stráveného času, v němž jsme vzpomněli velikány od Micka Doohana přes po Daniho Pedrosu. A jaká byla druhá polovina?

2008
Jezdecké složení týmu zůstalo stejné jako v roce 2007 – tedy Dani Pedrosa a Nicky Hayden. V podstatě obdobné byly i jejich dosažené výsledky. Až na samý vrchol jejich výkony nestačily, neboť první dvě místa v pořadí MS obsadili asi dva nejlepší jezdci té doby, Valentino Rossi a Casey Stoner. Pedrosa se se dvěma vítězstvími umístil za nimi na třetím místě, zatímco Hayden při výkonnostní stagnaci skončil na místě šestém. Po šestiletém angažmá to byla to jeho poslední sezóna v tomto týmu.

Nicky Hayden ve své poslední sezóně u Repsol Hondy. On byl superbiker, jemu prostě točivé osmistovky neseděly

2009
Tentokráte se pro jezdce Repsol Hondy stala nepřekonatelnou překážkou dvojice jezdců továrního týmu Yamaha, jež obsadila v pořadí Rossi - Lorenzo první dvě místa světového šampionátu. Dani Pedrosa skončil v konečném pořadí MS za nimi zase na třetím místě. Nováček v týmu Andrea Dovizioso, který nahradil již trochu nevýrazného Haydena, obsadil šesté místo. Pedrosa si na své konto připsal dva vítězné závody a Dovi v anglickém Doningtonu zaznamenal své první vítězství v MotoGP a celkově skončil na 6. místě.

Dani Pedrosa v MotoGP nasbíral spoustu druhých a třetích míst, ale žádný titul

2010
Stejně jako v předchozím roce byla pro jezdce Repsol Hondy největším soupeřem dvojice jezdců na Yamahách. Lorenzo tentokráte dokázal předčit Rossiho a získal titul mistra světa, zatímco Vale skončil „až“ na 3. místě, neboť se před ním dokázal umístit ještě Dani Pedrosa. Na Rossiho obhajobu uveďme, že pro zlomeninu nohy musel vynechat čtyři závody. S tím je ale nutno počítat a vůbec to nesnižuje Daniho vynikající výkonnost. Dovizioso si oproti předešlému roku o jedno místo polepšil a v celkové klasifikaci obsadil 5. příčku. Nakonec se ukázalo, že to pro něho bylo důležité umístění.

Andrea Dovizioso byl vždy ten hodný hoch, kterého si Honda vychovala od nejnižších tříd. Doopravdy zářit ale začal, až když odešel k Ducati

2011
Do týmu Repsol Honda přišel Casey Stoner, kterého u Ducati nahradil Valentino Rossi. Z obou si rozhodně lépe vedl Stoner, jenž hned na „první dobrou“ po svém přestupu vybojoval mistrovský titul. Byl to poslední ročník osmistovek MotoGP a právě Casey je nejúspěšnějším jezdcem osmistovkové éry 2007-2011 (2 tituly a 33 vyhraných závodů). Příchodem Stonera bylo ovšem ohroženo Doviziosovo místo v týmu. Ten ale nakonec trval na dodržení smluvního ujednání, které mu při průběžném umístění do 5. místa po první polovině sezóny 2010 zajišťovalo tovární angažmá i na další rok. Asi se v té době ještě musely smlouvy chtě nechtě dodržovat… Tým Repsol Honda tak měl tříčlenné jezdecké obsazení - Stoner, Pedrosa, Dovizioso.

Casey Stoner dokázal vyhrávat na Ducati i Hondě, dvou naprosto odlišných motocyklech. Ten kluk by to snad uměl i na vratech od stodoly...

2012
Byla to nejlepší Pedrosova sezóna, v níž dokázal vyhrát celkem sedm závodů, což bylo nejvíce ze všech. Jedno si také připsal u nás v Brně a mnozí si určitě ještě dokáží vybavit samotný závěr závodu a fascinující duel mezi ním a Lorenzem. V celkovém pořadí MS ale zůstal Pedrosa za Lorenzem o pár bodů těsně druhý. Pomalu se tak stával korunním princem nejprestižnější kategorie MotoGP, což další roky jen potvrdily. Jeho týmový kolega a obhájce mistrovského titulu Casey Stoner skončil tentokráte na třetím místě a na konci sezóny poněkud nečekaně ohlásil konec své jezdecké kariéry.

Dva mistři čisté stopy, byl to ale maličký Dani, kdo se u nás v Brně smál nejvíc

2013
Na Stonerovo místo přišel do týmu Repsol Honda další Španěl, Marc Márquez, a okamžitě začal přepisovat dějiny motocyklového sportu. V americkém Austinu dokázal hned ve svém druhém závodě v MotoGP zvítězit a stal se tak nejmladším jezdcem, jenž dokázal vyhrát závod nejsilnější kategorie. Celá sezóna byla především soubojem mezi Lorenzem, Pedrosou a právě Márquezem a celkem po 10 Grand Prix vystoupila tato trojice společně na stupně vítězů. Nakonec to byl Marc Márquez, který se stal jako nováček vůbec nejmladším mistrem světa MotoGP. O tento primát připravil Američana Freddieho Spencera, mistra pětistovek 1983. Druhý skončil Lorenzo a třetí Pedrosa.

Marc Márquez v Austinu, když vyhrál svou teprve druhou GP v nejsilnější třídě

2014
Byl to jednoznačně rok Marca Márqueze, který plně potvrdil, že loňská sezóna nebyla jen dílem náhody nebo shodou nějakých příznivých okolností. Tentokráte dokázal totiž vyhrát hned prvních deset Grand Prix v řadě a všechny své soupeře odsoudil v podstatě do role statistů. Každá série ale jednou končí a tato Márquezova se skončila právě na naší Velké ceně v Brně, kde bral až „bramborovou“ medaili za čtvrté místo. Z pohledu obhajoby mistrovského titulu ale nebylo už dávno co řešit. Nikdo ze soupeřů na něho prostě nestačil, ani jeho týmový kolega Pedrosa, jenž se po dlouhých létech musel začít smiřovat s pozicí týmové dvojky.

Ten rok se soutěžilo o to, kdo bude druhý za Marcem. Nemusíte ho milovat za to, jak se chová, ale musíte ho respektovat za to, co umí provádět na motorce

2015
Marquezovi se v porovnání s předešlou sezónou tolik nedařilo a předčili ho oba jezdci továrního týmu Yamahy. Ovšem právě on se stal nakonec tím pověstným jazýčkem na mistrovských vahách mezi Lorenzem a Rossim. Průběžné pořadí vedl od první vyhrané Grand Prix v Kataru po celou sezónu Valentino Rossi a o své postavení i o titul přišel až v posledním závodě ve Valencii. Co tomu ale předcházelo? V předešlé Grand Prix Malajsie skončil vyhrocený duel Rossiho a Márqueze vzájemnou kolizí a pádem Marca Márqueze. Na celý incident panuje řada rozdílných názorů, ale oficiálně byl viníkem shledán Rossi. V konečném důsledku to znamenalo trest pro Rossiho a jeho start ve Valencii až z posledního místa na roštu. Nakonec dojel sice čtvrtý, ale Lorenzovo vítězství znamenalo titul pro Španěla. V pořadí 3. Márquez a 4. Pedrosa za nimi skončilo duo Repsol Hondy.

Asi nejdivočejší okamžik celé doby trvání třídy MotoGP. A ten dozvuk na sociálních sítích a diskusních fórech! Dorna si ale mnula ruce, takové mediální vzrůšo...

2016
Po roční pauze získal titul MotoGP opět Marc Márquez, i když to tentokráte nebyla taková spanilá jízda jako v ročníku 2014. V průběhu sezóny totiž dokázalo v kategorii MotoGP vyhrát alespoň jednu Grand Prix celkem devět (!!!) různých jezdců – z toho 5x Márquez, 4x Lorenzo, 2x Rossi a po jednom vítězství měli Crutchlow (u nás v Brně), Viňales, Dovizioso, Pedrosa, Iannone a Miller. Je to rekord všech dob nejsilnější třídy v celé historii MS. Přesto měl Márquez boj o titul víceméně neustále pod kontrolou a žádné velké drama nakonec nepřipustil. Dani Pedrosa tentokráte nedokázal držet krok s tou absolutní špičkou a poprvé vypadl z Top 5 ‑ musel se spokojit až se 6. místem.

Devět různých vítězů GP během jediného roku!

2017
Největším Márquezovým soupeřem v cestě za obhajobou titulu byl tentokráte někdejší člen týmu Repsol Honda Andrea Dovizioso, který ale už nějaký ten rok sedlal Ducati. Vzájemný poměr jejich vyhraných závodů byl nerozhodný 6:6, ale celkové hodnocení vyhrál na body přeci jenom Márquez. Ještě v posledním závodě ve Valencii měl sice Dovizioso za určitých okolností možnost vybojovat titul, v závodě však havaroval a bylo hotovo. Marcův týmový kolega Pedrosa ani nevynikl ani nepropadl. Předvedl opět svůj vysoký standard s konečným 4. místem v celkové klasifikaci.

Marc s Dovim sváděli rovnocenné boje až do konce

2018
Stejně jako v předešlé sezóně obsadili první dvě místa v MS Marc Márquez a Andrea Dovizioso. Tentokráte ale nebyl jejich duel o post světového šampióna tak vyrovnaný. Márquez sice s Doviziosem prohrál úvodní závod v Kataru, ale v dalším průběhu sezóny to byl právě on, kdo převzal vedení a všechny své soupeře držel s dostatečným bodovým odstupem za sebou. Všechno jednou končí a po posledním závodě ve Valenci skončila kariéra Daniho Pedrosy. Byl členem týmu Repsol Honda nepřetržitě od roku 2006 a dokázal vyhrát 31 závodů. Spolu s kubaturou 125 a 250 cm3 má na svém kontě celkem 54 vyhraných Grand Prix. Má také jeden mistrovský titul ve stopětadvacítkách (2003) a 2x ve dvěapůlích (2004 a 2005). Přestože patřil trvale k absolutní jezdecké špičce MotoGP, na titul v této nejprestižnější kategorii nedosáhl.

Závěrečný výsledek stejný jako loni, ale průběh úplně jiný - tentokráte si to Márquez pohlídal

2019
Na uvolněné Pedrosovo místo přišel další Španěl Jorge Lorenzo. Byla to velká přestupová bomba a spolu s Marcem Márquezem měli vytvořit jednu z nejsilnější týmových dvojic v historii MS. Vždyť oba dohromady měli na svém kontě 8 mistrovských titulů v MotoGP ( 5x MM a 3x JL) a k tomu ještě čtyři z nižších kubatur. Mnozí očekávali boj o mistrovský titul právě mezi těmito dvěma, ale jejich vzájemné účinkování po čas celé sezóny nemohlo být rozdílnější. Zatímco Márquez nadále pokračoval na vítězné vlně a celkem jistě získal svůj další titul, propadl se Lorenzo až na samé dno. S Hondou se nemohl srovnat, zřejmě z přemíry snahy se přidaly pády a zranění. Bodově víceméně jen paběrkoval. Přestože měl s týmem Repsol Honda smlouvu i na další sezónu, oznámil pod tlakem různých okolností poměrně nečekaně ukončení kariéry.

Tahle fotka mluví za celé Jorgeho účinkování u Hondy. Smutný konec pětinásobného mistra světa

2020

V návaznosti na Lorenzův náhlý konec kariéry se ihned vyrojily dohady, kdo po něm obsadí velice lukrativní místo v továrním týmu Hondy. Pár jmen bylo volných, ale nakonec byl vedle Marca Márqueze angažován jeho mladší bratr Alex. Tato varianta se přetřásala už nějakou dobu, ale spíše se s ní počítalo možná někdy později. Jorgeho odchod ale vše urychlil. Na začátku kariéry se někdy o Alexovi říkalo, že je to ještě větší talent než jeho brácha Marc. To se sice nepotvrdilo a už nejspíš ani nepotvrdí, ale rozhodně to není žádné vořezávátko – vždyť je to dvojnásobný mistr světa. V nadcházející sezóně tak bude Alex jistě jedním z nejsledovanějších pilotů a uvidíme, jak se s tím dokáže vypořádat.

Bude se Alex dlouho učit, nebo půjde ve stopách svého bratra a celá sezóna bude jen o tom, který z Márquezů se stane mistrem světa?

Informace o redaktorovi

František Feigl - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Mr.Kaktus přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist