Největší hvězdy československé silnice (1)

Díky panu Romanu Iščukovi zahajujeme nový seriál reportáží, která Vám postupně přiblíží nejslavnější jezdce naší silnice. Dnes zahajujeme článkem o někdejším Zasloužilém Mistru sportu Peteru Balážovi.

NEJVĚTŠÍ HVĚZDY ČESKOSLOVENSKÉ SILNICE 1956-2005 - MS silničních motocyklů
BALÁŽ Peter
* 17.11.1945 Hlohovec
nej.úspěchy - závody
GP ČSSR (Brno 1979) - 8.Morbidelli 125
GP Jugoslávie (Opatija 1975) - 10.Yamaha 350
klasifikace MS
1975 – 350cm – 51.místo (Yamaha)
1979 – 125cm – 35.místo (Morbidelli)
Rodák z Hlohovce platil vždy za velkého bojovníka v dobách, kdy bylo takřka nemožné prosadit se mezi nejlepší jezdce MS. V roce 1971 se poprvé představil při Grand prix v Brně na obstarožní Jawě a závod nedokončil. O dva roky později už dosáhl na 19.místo. Chtělo to vyměnit stroj a tak za pomoci slovenských firem se mu podařilo ukořistit soukromou Yamahu. Poprvé tuto zbraň použil v roce 1974. A hned se s ní zařadil prakticky poprvé do užší špičky naší silnice. Dvě patnáctá místa ze závodů kubatur 250 a 350 znamenaly výrazný posun. Dobré výsledky ho katapultovaly i do hledáčku továrny MZ. Ta si ho vybrala pro tovární dvěstěpadesátku. Ani jeden závod - Brno, Opatija se mu však nepovedl a tak ze skvělé možnosti pokračovat jako fabrický jezdec sešlo poměrně rychle. Přesto si Peter v roce 1975 připsal první body do klasifikace MS. V Jugoslávii dojel desátý se svou staronovou Yamahou. V roce 1976 znovu startoval jen u nás. Zase mu blýskla naděje, když si ho vyhlídla továrna Jawa. Skutečně se naši inženýři ještě pokusili o zázrak, když svou dvěstěpadesátku nasadili na vrcholné fórum a oznámili návrat na závodní tratě. Baláž se snažil, ale na víc než na 21.místo to nebylo. A tak opět během brněnského víkendu vyšly nejlépe třistapadesátky, Baláž skončil podruhé za sebou třináctý, těsně za body. O rok později našemu tehdy již nejlepšímu jezdci opět unikly body mezi prsty: 13. v Brně a Opatiji na Yamaze 350. S Jawou se Peter úporně snažil a 14.místo z domácího závodu bylo asi jediným světlým okamžikem tohoto stroje. Na rok 1978 už Jawa s Balážem nepočítala a angažovala Hickmana s Robertsem. Peter nejprve získal podporu hlohoveského podniku a gigantu Slovnaft. Nic mu to ale nebylo platné a navíc si při brněnském tréninku zlomil nohu. Snad proto Peter na sklonku sedmdesátých let přesedlal do nižších stopětadvacítek. Se svou Morbidelli zajížděl velice slibné výsledky. Hned na úvod si připsal 11.místo na Salzburgringu. V Jugoslávii zaznamenal osmý tréninkový čas, po potížích se svíčkami ovšem skončil 17. Poté následovalo Brno a nej. závod kariéry.
„Ve 12.40 byl připraven start 125. Nejlépe se start podařil Bartolovi, ale i Balážovi. Po prvním kole 12.,pak 10. Udrží Peter svoje postavení? To byla hl.otázka dne pro 180.000 příznivců kolem trati. V 6.kole se namotivovaný Peter posunul na 9.,pak na 8.místo. Vydrží? Ano a Peter to dokázal, rázem bylo vše zapomenuto. Baláž dojel na osmém místě a tento výsledek se pak nepodařilo překonat ani vyrovnat. Prakticky na něj navázal až Jarda Huleš na Jerezu v roce 1998".
Byl to jeho první a poslední velký závod. V roce 1980 ještě skončil třináctý v Rijece na MBA 125 a v roce 1982 zakončil účinkování na starém okruhu v Brně 15.místem (MBA) resp. 25.(Yamaha). V dobách kdy nebylo nic lehké, dělal maximum pro přežití naší silnice a za to mu patří velký dík. Kariéru ukončil na novém autodromu v roce 1989 se ziskem deseti mistrovských titulů a 62 vyhraných závodů.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist