S Matějem Smržem před posledním závodem sezony

Koncem září absolvuje Matěj Smrž závěrečný podnik mezinárodního mistrovství Německa IDM na Hockenheimringu. V průběžném hodnocení je pátý a ve dvou posledních závodech bojuje o konečnou čtvrtou příčku v seriálu třídy Superbike. Jihočech závodí v sedle motocyklu BMW týmu Wilbers BMW Racing s nímž loni podepsal smlouvu na jeden rok a tu zatím neprodloužil.

S Matějem Smržem jsme hovořili v době, kdy se připravuje na závěrečnou misi IDM. Zatím neví, zda bude také v příštím roce pokračovat s týmem Wilbers BMW Racing, ale to zatím neřeší, protože se potřebuje koncentrovat na poslední kolo. Matěj Smrž je profesionál, dokáže si spočítat jedna a jedna, ale přesto dodržuje pravidla a bojuje o nejlepší možný výsledek jak pro sebe, tak pro svůj tým. V rozhovoru pro web Motorkari.cz Matěj Smrž odpovídal nejen na otázky spojené s jeho další budoucností v IDM, ale také o průběhu celé letošní sezony a dalších věcech spojených se závoděním.

Sezona pomalu ale jistě končí. Letos to byla premiéra s týmem Wilbers BMW Racing Team. Jak dlouho vlastně trvá než si jezdec dokáže zvyknout na jiný tým, lidi kolem a způsob práce? Dá se to vůbec zvládnout za jednu sezonu?
Matěj Smrž: „ Záleží na hodně věcech. U motorky, která funguje, to jde rychle. U motorky, která není v nejlepší kondici to trvá dlouho, protože jezdec během „zvykání“ musí odstraňovat problémy. Je to individuální. Za šest let v IDM jsem si nejrychleji zvykl na KTM, pak Yamahu, Hondu a prozatím si ještě pořádně nerozumím s BMW. Je to ale i dané tím, že ve všech týmech před tím jsem daleko víc jezdil. Bohužel nyní v týmu Wilbers jsem neměl jinou možnost tréninku na motorce S1000RR než při samotných závodech.“

Pokud jde o techniku, tak po delším období v sedle Yamahy, letos jedete nově s motocyklem BMW S1000RR a nové je pro vás také obutí Pirelli. Poměrně slušná změna, která zřejmě vyžaduje nějaký čas k přizpůsobení se novým podmínkám. Jak jste se tím vypořádal?
Matěj Smrž: „Jak už jsem zmínil, do této chvíle jsem se s BMW ještě nenaučil a nevyužil potenciál stroje. Nevnímám to ale jako vlastní chybu. S týmem netestujeme, jezdíme pouze na závody a to je žalostně málo. Mnohokrát jsem na to v sezóně upozorňoval, ale nebylo to k ničemu. Pneumatiky Pirelli jsou lepší než Dunlop, tam není na co si zvykat. Prostě je to lepší a jezdec jede okamžitě rychleji, prakticky bez práce.“

V průběhu sezony celkem pravidelně bodujete dvojciferným skóre až na maďarský Hungaroring, který byl s nulou. Co se tam stalo, jako okruh vám nesedl?
Matěj Smrž: „V Maďarsku jsem měl veliký problém sám se sebou. V roce 2004 jsem tam měl pád při kterém jsem málem přišel o život a díky kterému jsem dva roky nemohl závodit. Snažil jsem se si to nepřipouštět, ale nebyl jsem ve své kůži. V každém závodě jsem upadl a ani v trénincích jsem nic moc nepředvedl. Prostě to nebylo ono a jen doufám, že až znova pojedu na Hungaroringu, bude to už o ničem jiném.“

Konkurence je letos hodně silná. V superbicích je vás v průběžném hodnocení celkem patnáct na bodech. Jak hodnotíte výkonnostní úroveň letošního ročníku?
Matěj Smrž: „IDM je extrémně rychlá soutěž. Důkazem toho je fakt, že když na divokou kartu startoval lídr AMA Superbike Beaubier nebo Brookes, rovněž lídr, ale britského seriálu BSB, ani jeden z nich nedokázal závod vyhrát. Brookes dojel v Assenu třetí a čtvrtý, Beaubier jednou na Schleizu upadl ze čtvrtého místa a jednou čtvrtý dojel. Čelo IDM jede velmi rychle, pak je dalších deset rychlých jezdců a pak zbytek. Já bohužel nepatřím do čela, ale do té další rychlé desítky. Je to pro mě zklamání, ale musel jsem se s tím smířit. Nechci to nyní moc rozebírat, ale pevně věřím, že se to změní.“

Lídr soutěže superbiků a vlastně letošní celkový vítěz Markus Reiterberger jede stejně jako vy na stroji BMW. Vaše BMW je druhé nejlepší v poli. Typové označení vašich motorek je na výsledkových listinách stejné, ale stejná technika to asi úplně nebude. Můžete nám v tom alespoň trošku udělat jasno?
Matěj Smrž: „Raiti má odlišnou motorku. Jede s pérováním Öhlins, s elektronikou z WSBK a motor také nemá stejný. K tomu Vám ale podrobnosti nemohu říct. Já jedu s pérováním Wilbers a elektronikou BMW, která je dostupná pro každého. Raiti má nejlepší BMW široko daleko. V týmu jede pátým rokem a pořád na stejných pneumatikách. K tomu má najeto asi tak třikrát tolik kilometrů co já. Tyto faktory z něj dělají velmi dobrého jezdce. Nyní mu mohu pouze závidět!“

V německém seriálu máte společný závod kategorie Superbike a Superstock 1000, což je minimálně kolem třiceti závodníků. Není to na tak výkonnou kubaturu třeba až moc jezdců na dráze? Ne každý okruh, kde závodíte je rozměrově stejný jako okruhy seriálu Grand Prix nebo WSBK.
Matěj Smrž: „Nevidím v tom žádný problém. Možná je to těžší v kvalifikaci, kdy druhá polovina startovního kola někdy překáží, ale podmínky mají všichni stejné. Není se tedy na co vymlouvat. Četnost startovního pole dělá závody atraktivní a o to přeci jde. Takže já jsem jedině rád.“

V posledním podniku sezony budete usilovat o celkové čtvrté místo v seriálu, na které vám teď schází jeden jediný bod. Kdyby vám někdo před sezonou řekl, že budete v závěru roku v první pětce a to s vědomím, že jsou na startu minimálně dvě výkonné Ducati a tovární Yamahy, bral byste to?
Matěj Smrž: „Není špatné být v jakémkoliv seriálu na úrovni do top 5. Moje představa před sezónou byla ale trochu odlišná a chtěl jsem být na tom líp. Ze všech závodů které jsem dokončil jsem byl vždy ve třídě SBK na čtvrté až šesté pozici, ale je to spíš dané tím, že pak už tam nikdo není. Rád bych bojoval s Raitim, Lanzim, Foresem a Neukirchnerem o bednu, ale tak to prostě není a za současné situace se to ani nezmění. Nyní se budu snažit urvat čtvrté místo celkově a jak se s oblibou říká “historie se neptá“:-)

Myslíte, že bylo ve vašich silách nebo v silách technického kompletu BMW letos bojovat o vítězství nebo pozice na stupních vítězů?
Matěj Smrž: „Určitě ano. Tým Wilbers umí udělat rychlou motorku. Jak už jsem ale zmínil, bez testů to prostě nejde. Před posledním závodem nemám na motorce najeto ani čtyři tisíce kilometrů a to včetně zimních testů, které byly také letos jediné. Takto se nebojuje o bednu, to ví každý kdo rozumí trochu motorkám.“

Máme před sebou poslední podnik mezinárodního mistrovství Německa IDM na Hockenheimringu. Určitě máte v kalendáři své oblíbené a méně oblíbené okruhy. K jakým patří právě tento ať už z hlediska vás jako jezdce nebo z hlediska motorky?
Matěj Smrž: „Nemám v zásadě problém s žádným okruhem, které letos figurovali v seriálu IDM. Jsou tratě, které vám sednou víc a tratě, které zase méně. Profík si ale nemůže vybírat a nemá smysl se předem stavět do role outsidera. Na každou trať jedu s tím, že mi jde a mohu na ní uspět!“

Jak sezona končí nabízí se otázka, zda budete mít příležitost se s BMW posunout znovu o kus dál. To znamená, zůstáváte s týmem Wilbers BMW Racing také v příštím roce?
Matěj Smrž: „To nevím. Mám smlouvu na jeden rok a 15. října mi končí. Pokud tým využije opci, pojedu s ním i v dalším roce. V současné chvíli se ale přikláním k tomu, že tým se mnou nepočítá. V Assenu jsem se dozvěděl, že se testování o uplynulém víkendu na Hockenheimringu zrušilo. Z internetu jsem se pak dozvěděl, že tým tři dny testoval s jiným jezdcem. Nehodlám to nikterak komentovat, ať si každý udělá svůj úsudek.“

Pokud se nepodaří prodloužit smlouvu, máte i jiné možnosti? Kde a za koho by jste tedy v takovém případě mohl startovat?
Matěj Smrž: „Možností je hned několik. Všechno ale záleží na týmu Wilbers. Nyní jsem jejich jezdec a tak se i chovám. Mojí prioritou bylo najít solidní tým na víc let. Toho se i držím. Ze zkušeností mohu říct, že dlouhodobá a kvalitní spolupráce teprve přinese úspěch. “Akce“ na jeden rok jsou jen výjimečně úspěšné.“

Když už jsme u dlouhodobé spolupráce. Mimozávodní čas máte spojený s výchovou nové generace ve Smrž Akademii. Pokud se nepletu, akademie už funguje třetím rokem, dá se tedy říct, že dlouhodobá práce přináší své ovoce?
Matěj Smrž: „Určitě ano! Smrž Academy je úžasný projekt a vzhledem k těžkým podmínkám v naší zemi, úctyhodně úspěšný. Jezdí u nás v průměru třináct dětí a za ty roky udělaly obrovský pokrok! Největší zásluhu nese taťka, který pro akademii pracuje denně několik hodin, každý týden je minimálně dvě hodiny na tréninku a o víkendech jezdí s dětmi po závodech. Sešla se také výborná parta, rodiče akademiků pomáhají jak s přípravou motocyklů, tak při samotných trénincích, či závodech. Po dvou letech, kdy jsme akademii financovali převážně z vlastních zdrojů se nám letos podařilo sehnat i nějaké prostředky a výsledky se pomalu dostavují. Smrž Academy prvním rokem jezdí na všechny závody Mezinárodního přeboru České republiky, Mini GP a kluci si nevedou vůbec špatně. V průběžném hodnocení máme hned devět dětí z akademie, co je větší polovina. Způsob akademií a podporu mladých v plošném měřítku, vidím jako jedinou správnou cestu, jak zachránit českou silnici!“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist