Rozhovor s Matějem Smržem

Český motocyklový závodník Matěj Smrž absolvoval v letošním roce s týmem MGM Yamaha Motor Germany sezonu v mezinárodním mistrovství Německa IDM, kde závodil v kategorii Superbike. Sezonu ale musel kvůli zranění předčasně ukončit a podstoupit operaci, aby byl připraven na novou výzvu v podobě ročníku 2014.

Rodák z Českých Budějovic, jenž prvního prosince oslaví devětadvacet let, začal se závoděním v roce 1995 a prošel řadou různých domácích i zahraničních šampionátů. Nyní je už čtvrtým rokem v německém seriálu IDM a letos si také vyzkoušel závodění v prestižním mistrovství světa superbiků, když jel na divokou kartu německý podnik na Nürburgringu. Mezi superbikovou elitou se český závodník rozhodně neztratil. Probojoval se až do SuperPole a v závodu získal pro Yamahu čtyři body.

Talentovaný Matěj Smrž má své sny, které chce do budoucna realizovat a pokud jde o ambice pro příští sezonu, jeho plány jsou nyní už naprosto jasné. Na to jaké to jsou plány (a nejen na to ...) jsme se Matěje Smrže zeptali v rozhovoru pro web Motorkari.cz.
Dříve než ale budeme hovořit o letošní sezoně, vraťme se na moment do minulosti. Závodíte osmnáct let, což je poměrně dlouhá doba. Jaké to bylo, když jste v roce 1995 začínal a jak se na toto období díváte dnes, očima osmadvacetiletého zkušeného profesionálního závodníka?
Matěj Smrž: „Byla to úžasná doba. Měli jsme všechno pod nosem, o nic jsme se nemuseli starat. Pouze zábava a potom zase zábava. Nevím, jestli je to dobře nebo ne, ale dneska se závodění moc prožívá a děti jsou tlačeny hroznou rychlostí k naprosto profesionálnímu chování. Vzhledem k náročnosti našeho sportu, není možné jednostranně říct, co je lepší. Jen konstatuji, že dříve to byla pro děti „prča“ a dneska je to „dřina“.“
Jak jste se k závodění vůbec dostal? Jízda na motorce a závodění na dvou kolech bylo skutečně to první, které na vás tolik zapůsobilo, že jste u toho vydržel další dvě desetiletí? Měl jste po svém boku nějakého učitele, člověka, který pomohl dobrou radou a dokázal povzbudit?
Matěj Smrž: „Hráli jsme s bráchou fotbal a házenou, jako hodně jiných dětí. K motorkám nás přivedl taťka, který sám závodil. Už od mala jsme si z kola dělali „závoďáka“ a tak podobně. Během své kariéry jsem měl kolem sebe spoustu lidí, jenž její výsledek značně ovlivňovali. Jednou vyjde o naší rodině kniha a tam to všechno bude. To dobré, ale i to špatné, což je rovněž součástí našeho sportu.“

Po deseti letech závodění v národním šampionátu a mistrovství Evropy přišla změna v podobě přestupu do mistrovství produkčních motocyklů, kde jste závodil ve světovém poháru Superstock 1000. Byla tehdy nějaká šance se vydat jiným směrem, myšleno do seriálu mistrovství světa prototypových motocyklů?
Matěj Smrž: „Asi ani ne. Je to dobrá otázka a sám na ní často hledám odpověď. Zřejmě je třeba se zamyslet nad tím, že náš táta, udělal pro dva kluky to, co jiný neudělá ani pro jednoho. Moje nevýhoda spočívala v tom, že jsem byl vždycky „týmová“ dvojka. Ale aby to někdo špatně nechápal, nikomu nic nevyčítám.“

Většina závodníků z prostředí mistrovství světa hovoří o tom, že závodit v královské kubatuře MotoGP je jejich snem a vrcholem kariéry jezdce seriálu Grand Prix. Jaké byly vaše sny s nimiž jste kariéru motocyklového jezdce začínal a jak dalece jste byl úspěšný v jejich naplnění?
Matěj Smrž: „Na začátku mé závodní kariéry jsem snil o tom samém. Ještě nejsem na jejím konci, takže se nechme překvapit. Závodění na motocyklech je generační záležitost, proto bych tuto otázku nechal otevřenou ... ;-)“

Je ve vaší závodní kariéře nějaký výrazný moment nebo zkušenost k nezaplacení, která se vám pokaždé vybaví, když se zamyslíte nad tím, co pro mě posledních osmnáct let znamená? Je něco, co byste třeba udělal jinak, lépe nebo raději vůbec?
Matěj Smrž: „Je několik věcí, které bych udělal jinak, ale to už je dneska jedno. Jsem tam, kde jsem a přemýšlet nad tímhle je utopie. Mojí závodní kariéru výrazně ovlivnil pád na Hungaroringu, který mě na dva roky odstavil a pak jsem začínal prakticky od začátku. Na jednu stranu to bylo dobré, začal jsem si uvědomovat riziko našeho sportu, na druhou stranu to byla škoda, protože jsem přišel o dva roky v Superstocích 1000. Tuto třídu jsem musel opustit kvůli věku zrovna ve chvíli, kdy jsem uměl vyhrávat.“

Jaký byl Matěj Smrž závodníkem v období před tím než se stal otcem a jaký je nyní, již v roli otce tříletého syna? Má na profesionálního jezdce velký vliv vědomí, že již není sám, ale někde doma na něj čeká jeho rodina?
Matěj Smrž: „Nemyslím si, že by to ovlivnilo jeho počínání na dráze. To jsou podle mého povídačky od piva. Spíš se jezdec - otec změní ve chvíli, kdy se rozhoduje co a za jakých podmínek bude nebo nebude jezdit. Já už byl například dneska nejezdil v týmu, kam bych musel donést balík peněz. Jednak na to nemám a za druhé mi to přijde hloupé. Mechanik také nejezdí po světě zadarmo a nebo si neplatí za svojí práci.“

V různých motocyklových šampionátech jsou mezi jezdci bratrské dvojice. V mistrovství světa jsou to například bratři Márquezovi nebo Espargarovi. Je vašim snem nebo cílem jet s bratrem Jakubem také jednou společně šampionát? Nebýt každý na jiném konci světa, ale vídávat se v paddocku, případně jeden druhého podpořit?
Matěj Smrž: „Je to hezká představa a určitě bych jí přivítal. V roce 2014 se to nestane, ale rok 2015 je otevřený a může se stát cokoliv. Ovlivňuje to moc věcí a pro dva kluky z Čech to je těžký úkol. Sám si jmenoval jen Španěly a to dokládá, jak je to pro bráchy ze Španělska jednodušší. Grand Prix je prakticky „španělský mistrák“. Znám hodně dalších bratrských dvojic z jiných zemí, ale i pro ty je to podobně obtížné, jako pro nás s Kubou a to jsou z vyspělejších zemí!“

"... Snad ani ten smolný pád se šťastným koncem bych nechtěl vynechat v mojí kariéře, protože bych nikdy nepoznal svojí manželku a neměl s ní tak perfektního kluka, jakým Matýsek je ..."


Poslední čtyři sezony závodíte v třídě Superbike v prestižním mezinárodním mistrovství Německa IDM. Letos s týmem Yamaha Motor Deutschland by Monster Energy. Do šestého podniku sezony na Sachsenringu jste získal celkem 113 bodů a z toho byl třikrát druhý a jednou první. Spolupráce s novým týmem splnila vaše očekávání?

Matěj Smrž: „Ano, to určitě. S týmem se mi pracuje dobře a v IDM je to tým snů. Nemám co víc bych k tomu řekl, snad jen, aby spolupráce trvala co nejdéle :-)“
Do německého podniku mistrovství světa produkčních motocyklů WSBK jste nastoupil na divokou kartu do třídy Superbike se svým týmem Yamaha Motor Deutschland a po dlouhé době jste na Nürburgringu získal pro Yamahu první čtyři body. Jaká to byla pro vás osobně zkušenost? Myslíte, že ohledně účasti v mistrovství světa superbiků, které mají od příštího roku nové technické předpisy, můžete se stávajícím týmem reálně uvažovat o kompletní sezoně v tomto seriálu?
Matěj Smrž: „Zkušenost to byla velmi dobrá, jak také jinak. Každý závod je svým způsobem dobrá zkušenost. Jednou jsem testoval a pak jel hned na závody a naskočil do rozjetého vlaku a nedopadlo to vůbec špatně. Postoupil jsem do Superpole a v kvalifikaci byl „pouze“ o dvě sekundy pomalejší než Sykes na tovární Kawasaki. Výsledky závodů čtenáři znají a každý ať si udělá vlastní obrázek. Ohledně příštího roku a startu ve WSBK ve třídě Evo ..., jednoduše to není možné. Současná Yamaha na to úplně nemá a vzhledem k tomu, kolik by to stálo peněz, je to moc veliké riziko.“
Víkend na Nürburgringu byl pro hodně jezdců bolestivý kvůli řadě pádů, čemu jste se nevyhnul ani vy v závěru druhého závodu. Další klání IDM na Sachsenrigu jste dokončil s vypětím všech sil a pět závodů před koncem letošního ročníku jste nakonec sezonu kvůli zranění zápěstí předčasně ukončil. Bylo toto rozhodnutí moc těžké?
Matěj Smrž: „Těžké rozhodnutí bylo to, abych se rychle po Nürburgringu pokusil dát dohromady a jel na další závod IDM, kde jsem musel být vepředu, abych měl šanci dále bojovat o titul. Když jsem první jízdu dokončil na třináctém místě, bylo úplně jasné, že to dál nemá cenu. Nikdy závody nevzdávám, ale tady jsem to udělal. Jednoduše jsem do další jízdy nenastoupil a raději ukončil sezónu a začal hned plánovat operaci zápěstí.“

Později jste absolvoval řadu vyšetření a operaci. Jak operace dopadla, jak pokračuje rekonvalescence a kdy máte v plánu začít s tréninkem?
Matěj Smrž: „Podle doktorů operace dopadla dobře, ale to asi poznám až na motorce. Nyní to ještě není úplně dobré a jsem nakonec opravu rád, že jsem operaci podstoupil tak brzy. Něco jiného je čistá zlomenina, ale tady se jednalo o chronický problém a to už potřebuje hodně času. Zatím chodím na rehabilitace a s tréninkem začínám v půlce listopadu. Určitě musím ruku šetřit, abych neriskoval přetížení a neměl problém zpátky.“
Sledujete závody MotoGP nebo WSBK? Co říkáte na výkony českých závodníků?
Matěj Smrž: „Snažím se sledovat všechny závody ve všech sériích. Když už nevidím závody samotné, zajímám se o výsledky. Mezi závodníky mám spoustu přátel a není mi jedno, kdo jak jezdí. Hodnotit kluky z Čech nechci, protože pod článkem je diskuze a nikdo z nich si nezaslouží hloupé komentáře, které by po mém hodnocení mohly přijít. Obecně vzato, každý jezdec v Čechách je tak dobrý, jak si svými výkony zaslouží.“

Co dělá Matěj Smrž, když zrovna nezávodí? Při čem si dokážete odpočinout?
Matěj Smrž: „Odpočívám, pouze když spím. Jinak to snad ani není možné, protože je pořád co dělat. Když už bych mohl mít volno, snažím se věnovat prckovi a Lence. Lenka byla sestřička na úrazovce, kde jsem po Hungaroringu ležel skoro dva měsíce. Od roku 2004 mi obětovala všechno a máme spolu kluka, takže by asi nebylo fér, kdybych vedle ní odpočíval ...:-) Tím se vracím k otázce, co bych změnil, kdybych mohl. Snad ani ten smolný pád se šťastným koncem bych nechtěl vynechat v mojí kariéře, protože bych nikdy nepoznal svojí manželku a neměl s ní tak perfektního kluka, jakým Matýsek je. Odpočívat budu, až skončím se závoděním, tak nějak si to plánuji.“

Jste asi velkým fandou českobudějovického hokeje, že ano? :-)
Matěj Smrž: „Nikdy jsem hokej ani jiné sporty neprožíval. Neměl jsem na to čas a ani mě k tomu nic nevedlo. Díky tomu, že se Jirka Ferebaurem s číslem #25 už pár let „kamarádí“ s mojí sestrou, jsem se o hokej začal zajímat. Doufám, že jim to dlouho vydrží, nerad bych začal sledovat třeba fotbal ... :-D“
V Českých Budějovicích máte také jezdeckou akademii. Co si slibujete od výchovy mladých závodníků a jaká je v tomto projektu vaše role?

Matěj Smrž: „Byl bych rád, kdybychom dostali každý rok nějakého začátečníka k závodění. Akademie slouží k tomu, aby si motorky každé dítě mohlo vyzkoušet a rodiče to takřka nic nestálo. Kariéru každého jedince umíme ovlivnit v rámci možností, ale neumíme mu ji zaplatit. Udáváme základní směr, radíme, trénujeme v začátcích a podobně. O SMRŽ Academy se stará hlavně můj taťka s panem Špalem. Já a Kuba jsme tváří Akademie a samozřejmě se v rámci možností snažíme aktivně podílet na tréninku dětí.“

Jaké jsou plány Matěje Smrže pro rok 2014? Máte stále svůj cíl, který si chcete splnit?
Matěj Smrž: „Můj plán pro rok 2014 je zůstat v IDM a bojovat o titul. Všechny předpoklady k tomu mám. Je důležité ke každému závodu přistupovat individuálně a makat na 100%. Za rok mi bude končit smlouva a rozhodně se chci ukázat v dobrém světle, tak abych měl na další sezónu méně práce se sháněním sedačky.“

Team Yamaha Motor Deutschland IDM - sezona 2013


Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist