S Jakubem Kornfeilem před Grand Prix v Brně
Text: Petr Czyž | Foto: Archív Jakuba Kornfeila | Zveřejněno: 2.8.2018 | Zobrazeno: 4 413x
Českého závodníka Jakuba Kornfeila určitě není třeba dlouho představovat. Jezdec z Rohatce u Hodonína vyhrál v roce 2009 Red Bull Rookies Cup a letos v září to už bude desátý rok, co jel první závod mistrovství světa silničních motocyklů. Dnes závodí v barvách německé stáje Redox PrüstelGP a v průběžném hodnocení Moto3 mu patří sedmá pozice. Letos zatím nestál na stupních vítězů, třebaže byl několikrát už dost blízko. Závod v Brně je pro Kornfeila ideální příležitost, jak domácímu publiku ukázat, že je platným hráčem špičky pole Moto3.
Jakub Kornfeil a kvalifikace
Kvalifikace zůstávají poměrně komplikovanou záležitostí. Čím to je?
Jakub Kornfeil: „Je to hrozně jednoduché a zároveň složité. Není na to jednoduchá odpověď. Pokaždé se snažíme vymyslet nějakou jinou strategii, která je založena na tom, jak dokážu jezdit rychlá kola, takže jedu buď sám nebo se snažíme za někým vytáhnout. Není to jednoduché a ne vždy se to podaří, protože kvalifikace je o jednom rychlém kole.“
„Zpravidla mívám druhé a třetí nejrychlejší kolo pokaždé téměř identické se svým kvalifikačním maximem. Nemám prostě to speciální kolo, které by bylo o pár desetin rychlejší, jak je to třeba u některých ostatních jezdců, kteří v nějakém sektoru dráhy ty potřebné desetiny najdou. V Moto3 je to problém, protože u nás rozhodují desetiny a desetina může znamenat tři, čtyři pozice.“
V Le Mans ale kvalifikace vyšla, druhá pozice na startu, takže určitě spokojenost.
Jakub Kornfeil: „Určitě, Le Mans vyšlo super. Tam jsem si počkal do posledního kola a chytil se zrovna za Bezzecchiho. Výhodou nájezdu do posledního kola je to, že vám nikdo nevypne, protože každý potřebuje zajet co nejlépe. Nechal jsem si trošku odstup, který jsem pak dotáhl a dostal se na druhé místo. Tak by to mělo být pokaždé, ale dráha má čtyři a půl kilometru a není to snadné, protože všichni uvažují stejně a nikdo nechce být tím, kdo ostatní táhne za sebou.“
Jakub Kornfeil a závody
V závodech máte Jakube skvělý tah na branku, KTM vám v tomto směru sedí ideálně?
Jakub Kornfeil: „Myslím, že letos má KTM parádní balíček ať už rám nebo motor. Také máme kvalitní podporu, protože jsme německý tým, KTM je z Rakouska, takže mají k sobě blízko. Mít KTM na své straně je hodně důležité a není to tím, že bychom měli nějaké jiné díly než ostatní, máme od nich ty potřebné informace. Toho si moc vážím a jsem za to moc rád.“
Ve Francii jste startoval druhý, šance na stupně vítězů byla velká, ale nakonec jste se proslavil skokem přes ležící Bastianiniho motorku. Mám pocit, že zájem o vaši osobu byl v tu ránu větší než o vítěze závodu, co říkáte?
Jakub Kornfeil: „Bylo to něco, co asi ještě nikdo neviděl. Zájem byl v tu chvíli obrovský. Co jsem slyšel tak něco podobného se mělo stát naposledy před čtyřiceti lety, ale ne úplně tak jak se to povedlo mě. Já v tom závodu jel za Bastianinim a viděl jsem, že mu to tam klouže, ale před nájezdem do posledního kola jsem musel těsně za něho, protože bylo třeba dobře vyjet na cílovou rovinku. Přesně, když jsem byl za ním, tak mu to podklouzlo. Naštěstí jsem hned věděl co mám dělat, jelikož se jeho motorka natočila správným směrem, takže jsem přidal a použil ji jako odrazový můstek. Jen potom, co jsem doskočil, mi střelil airbag, tak to byl takový zvláštní pocit. Pak už jsem se soustředil na dojetí závodu. Naštěstí, že to tak dopadlo a nikomu se nic nestalo.“
Zatím je nejlepším umístěním páté místo z Assenu. Třeba jen připomenout, že po startu z třiadvacáté pozice. Jaký to byl závod?
Jakub Kornfeil: „Celý víkend v Assenu byl neskutečný. Časy v trénincích se pohybovaly kolem šestého místa, takže paráda, ale pak přišla ta penalizace. Ta nás hodně naštvala, protože pokud penalizace, tak ji mělo dostat osm kluků. Ještě než jsme odešli na mítink, tak ale vyškrtli Bezzecchiho. Já se tam jako jediný zeptal proč dvanáct pozic, když se jedná o první prohřešek, takže tři nebo šest pozic max, ale nikdo se tam s námi moc nebavil. Druhý den škrtli z penalizace Arenase, který navíc ještě předtím v Barceloně shodil v závodě dva své soupeře, takže měl mít 6+12 pozici mínus na startu. V závodě jsem musel hodně dotahovat, ale jelikož jsem měl bezvadně nastavenou motorku, tak se mi to dařilo. Za to jsem moc rád, jen v posledním kole, když jsem jel přes to esíčko, tak mě to tam vyhodilo a Masia mě tam vnitřkem podjel, což mě samozřejmě mrzelo, protože jinak by to mohlo být ještě lepší.“
V poslední době často slyšíme o penalizacích, to je nějaký nový trend?
Jakub Kornfeil: „No moc se teď neposuzuje, zda se jednalo ze strany jezdce o záměr či nikoli, teď je to takový univerzální pohled, následuje penalizace a nikdo se s vámi víc nebaví. Nikomu se ale takový přístup moc nelíbí.“
Jakub Kornfeil a GP České republiky
Co pro vás znamená závodit před domácím publikem?
Jakub Kornfeil: „Pro mě to znamená opravdu hodně a těším se na tu skvělou atmosféru, která v Brně každým rokem panuje. Můžete tu vidět všechny partnery, sponzory, kamarády a rodinu, protože ty během roku moc nevidím, jelikož jezdíme někde po světě. Co se týče motorky, tak tu máme dobře nachystanou, takže pokud si pojedeme to svoje, myslím, že máme dobré šance. Teď jsem hodně sportoval, ještě něco jsem zhubl, protože na těch našich motorkách dělá rozdíl každé kilo navíc. Jsem nesmírně namotivovaný, počasí má být dobré, technika je výborná, týmový kolega rychlý, takže se už nemůžu dočkat.“
Masarykův okruh v Brně je náročný třeba z hlediska výkonu motorky?
Jakub Kornfeil: „Na výkon motocyklu určitě ano, protože je tu hodně pasáží do kopce, máme tu rovinky, takže výkon je rozhodně zapotřebí. Dráha je také dost široká, takže je důležitý i správný výběr stopy v nájezdech do zatáček.“
Máte pro domácí podnik připraveno něco speciálního?
Jakub Kornfeil: „Loni jsem měl v Brně komplet vše nové krom bot a rukavic, letos je to opačně, speciální barvy mám právě na rukavicích a botech. Barvy motorky zůstanou tak jako normálně jen tam přibude nový pruh s názvy sponzorů.“
Jakub Kornfeil a budoucnost
V září to bude přesně deset let od prvního závodu v němž jste v mistrovství světa startoval. To se nezdá ale letí to. Taky vám to tak přijde?
Jakub Kornfeil: „To je pravda, uteklo to jako voda, ale na druhou stranu si uvědomuji vážnost situace, že už jsem v této třídě hrozně moc dlouho. Držím se tam tak dlouho ale především na základě výsledků, ne peněz, čehož si moc vážím. Samozřejmě bychom chtěli jít dál, jednáme s týmy, ale je nesmírně těžké najít společnou řeč nebo nějaký dobrý kompromis. Je tam obrovský přetlak jezdců, takže je to těžké.“
Je těžké se tak dlouho udržet mezi světovou elitou?
Jakub Kornfeil: „Samozřejmě je. Nic není zadarmo, stojí to značné úsilí jak mé, tak všech kolem. Je třeba si uvědomit, že se jedná o mistrovství světa, a jsem nesmírně rád, že jsem jeho součástí už tak dlouho.“
Máte za sebou desítky a desítky závodů v třídě do 125ccm a Moto3, což zároveň znamená, že patříte mezi nejzkušenější jezdce na startu. Srovnáváte někdy poměry v šampionátu s tím jaké je to dnes a jaké to bylo v době, kdy jste začínal?
Jakub Kornfeil: „V podstatě nejde srovnat období, kdy jsem začínal s tím co je dnes. Období let 2010 nebo 2012, ty časy jsou definitivně pryč. Dnes je to úplně jiné, protože dostat se do šampionátu není jen tak, jinak se závodí, motorky jsou jiné, předpisy jsou jiné, paddock je jiný, sponzoři jsou jiní … v podstatě to co tam zůstalo stejné jsou závodní tratě. Určitě to sleduji a hodně se vše mění.“
Současná doba je zřejmě také o farmách v podobě různých jezdeckých akademií.
Jakub Kornfeil: „Dnes má téměř každý tým Moto3 svoji juniorku ve FIM CEV Repsol a tam už si vychovávají své jezdce pro mistrovství světa. Pak tu jsou pochopitelné tlaky výrobců, takže třeba KTM se snaží dostat do šampionátu Němce nebo Rakušany, Honda zase tlačí jezdce z Asie, takže o to těžší je udržet se v šampionátu.“
Závěrem se nabízí otázka, už jednáte o přestupu do Moto2?
Jakub Kornfeil: „Ano jednáme. Jednání jsou v plném proudu. Třeba teď v Brně v tom budeme pokračovat, ale zatím není vůbec nic jisté.“
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.