Rozhovor s Jakubem Smržem, jezdcem britského seriálu BSB

Český závodník Jakub Smrž velmi dobře reprezentuje barvy České republiky v prestižním britském seriálu závodů silničních motocyklů MCE British Superbike Championship (BSB). V letošním roce závodil v barvách týmu Lloyd & Jones PR Racing BMW, který po delší době zaznamenal bodované výsledky. S Jakubem Smržem je tak vedení týmu pochopitelně spokojeno, takže je velká pravděpodobnost prodloužení vzájemné spolupráce na rok 2018.

Jakuba Smrže jsme se v rozhovoru pro server Motorkáři.cz zeptali na to jaká byla letošní sezona, na splněné ambice a také na jeho další budoucnost v britském šampionátu superbiků. Já osobně musím na Jakuba prozradit, že je to skutečně velký profesionál s přirozeným talentem. Jednak je to profík co se týče umění na trati, ví co chce, umí si o to říct a dokáže předávat technikům potřebné informace. Je to profesionál také v jednání s členy týmu, s nimiž má skutečně velmi dobré vazby, umí jednat s ostatními soupeři, médii, sponzory a samozřejmě fanoušky.

Skončila sezona, kterou si absolvoval s týmem Lloyd & Jones PR Racing BMW. V celkovém hodnocení si obsadil celkové osmnácté místo. Podařilo se naplnit očekávání vedení týmu?
Jakub Smrž: „Tým byl velice spokojený, po několika letech, kdy nebodovali, to pro ně byla velice slušná sezóna. Jejich cíl před sezónou bylo bojovat o body. A až na pár výjimek jsme bodovali pravidelně. A je nutné podotknout, že oproti minulým letem bylo startovní pole vyrovnanější a hlavně i rychlejší.“

Jak je to s tvými ambicemi s nimiž si nastupoval do sezony. S odstupem času, jak bys zhodnotil letošní ročník z pohledu jezdce?
Jakub Smrž: „Popravdě jsem nevěděl, co lze čekat. Vstupoval jsem do týmu, který dlouhá léta patřil k těm bez ambic dojíždět na body. Ale mým cílem bylo samozřejmě bodovat a nakouknout do Top10. Vše jsem splnil a i když byly závody, kde to mohlo být lepší, určitě pro mě většina dílčích výsledků nebyla zklamáním. Na většině okruhů jsem si zajel osobák a to na motorce týmu s podstatně menším rozpočtem, než měl například ten loňský. Navíc to byla dobrá sezóna co se spolupráce s týmem týče. Fungovala dobrá atmosféra a ten správný týmový duch, což často nahradí větší rozpočet a zázemí.“

K dispozici si měl BMW S1000RR model rok 2017. Jak velká tam byla podpora výrobce a jak si s přípravou techniky uměli poradit mechanici týmu?
Jakub Smrž: „Podpora výrobce je taková, jakou si koupíte. Měli jsme k dispozici motory z BMW, ale ne tu nejlepší specifikaci. Tým v průběhu sezóny pracoval na změnách a vylepšeních na motorce, kupoval lepší díly, protože viděli, že se daří a mělo to pro ně smysl. To se mi líbilo, i když často jsme museli zkoušet nové věci a bylo to trochu na úkor výsledků. Tým je na tom technicky dobře, jsou tam zkušení lidé, ale samozřejmě pro ně to bylo těžké. Loni jeli BMW první rok a po zranění bráchy měli jezdce, který jezdil o několik vteřin pomaleji. Takže v podstatě nebylo z čeho vyjít a byla to sezóna o sbírání zkušeností.“

Nejlepších výsledků si letos dosáhl během víkendu v Silverstonu. Dá se říct, že to byl pro tebe a tým nejlepší závodní víkend sezony?
Jakub Smrž: „Co se výsledků týče, byl to super víkend a hodně bodů. Jezdce vždycky samozřejmě zamrzí, když to není na suchu, ale podmínky byly pro všechny stejné. Ze třech závodů bylo pokaždé jiné počasí a všechny závody byly na slušných bodech, takže spokojenost.“

Letos až na Brands Hatch tam nebyly žádné větší pády a s tím spojené zdravotní problémy či nutné opravy techniky?
Jakub Smrž: „Popravdě letos jsem měl celkem dost pádů a některé i docela velké, vlastně až nedávno jsem se dal 100% zdravotně dohromady. Bylo to způsobené tím, že letošní ročník byl zase o dost náročnější, na všech okruzích se zrychlilo, takže hodně jezdců muselo jít často za hranu. Z motorky po dvou pádech nezbylo vůbec nic a pak tam byly už jen lehčí. Ale naštěstí žádná vážná zranění, pokaždé jen prkotiny.“

Pokud tedy panuje oboustranná spokojenost týmu s tebou a tebe s týmem, pracujete už na prodloužení smlouvy na další sezonu?
Jakub Smrž: „Určitě bychom chtěli zůstat i nadále dohromady, takže je to více něž pravděpodobné. Tým teď dává dohromady potřebné věci, včetně rozpočtu, abychom si všichni byli jistí, že sezóna proběhne tak jak má.“

Tým Lloyd & Jones PR Racing BMW zůstane pro nadcházející sezonu u stávajícího výrobce, to znamená německé značky BMW?
Jakub Smrž: „Ano, PR Racing bude i nadále pokračovat s BMW. Za rok jsme posbírali hodně zkušeností a dat, máme spoustu dílů, takže by byla blbost měnit značku a začínat od nuly.“

Pokud bys měl tu moc si říct o cokoliv v rámci techniky a vybavení, co by to bylo, aby si následně mohl v každém víkendu pravidelně bojovat o řekněme pozice v Top10?
Jakub Smrž: „Je to souhra mnoha věcí, nedá se říct, že to chce jiný motor, či něco jiného. Je to o celkovém rozpočtu týmu, lidech z týmu a jejich zkušenostech, jednotlivých dílech na motorce, jezdci a tak dále ... . Dobrý příklad je například to, kam se posunul tým Smiths, když tam přišel Hickman, který si sebou přinesl celý svůj tým. Letos jsme v druhé půlce sezóny měli po technické stránce dobrou motorku. Chybělo nám trochu výkonu a pak jsme měli nějaké problémy s nastavením, což bylo spíš dáno nezkušeností týmu s novými díly. Až ke konci sezóny jsme pochopili celkový problém a fungování BMW.“

Jak velký je rozdíl mezi superbikem BMW Jakuba Smrže a jezdců jako Peter Hickman nebo Christian Iddon?
Jakub Smrž: „TAS a Smiths jsou tovární týmy BMW a disponují o dost vyšším rozpočtem, což je samozřejmě zásadní rozdíl. Jejich motorka je výkonnější, navíc jsou díly, na kterých nemusí na rozdíl od mého týmu šetřit. Hickman je podle mě výjimečně dobrý jezdec, který sebou přivedl kompletní personál, což udělalo své. A stejně tak Iddon je super jezdec, který má s BMW několik let zkušeností stejně jako jeho tým.“

Jaké je být jediným jezdcem týmu v třídě SBK? Převažují pozitiva nebo opačně?
Jakub Smrž: „Je to blbý v tom, že na sběr dat a zkušeností jsem sám, což je složitější a odstranit některé problémy trvá mnohem déle. Samozřejmě je to na druhou stranu lepší v tom, že tým je menší a panuje tam rodinná atmosféra. Má to svoje výhody a nevýhody, každopádně PR Racing si nemůže dovolit finančně utáhnout dva rovnocenné superbiky v týmu. Existuje samozřejmě varianta, že druhý jezdec bude do týmu nosit peníze a bude mít horší techniku, ale tak to tým nechce a postrádá to smysl co se dat a informací týče.“

Jaký byl tvůj nejhorší moment sezony?
Jakub Smrž: „Určitě to byl pád v Brands Hatch, kde jsem vlítl ve velké rychlosti do balíků a moc nechybělo, abych dopadl hodně blbě. Ale na druhou stranu, bylo to štěstí v neštěstí … .“

Naopak, co tě letos nejvíc příjemně překvapilo?
Jakub Smrž: „Asi to byl celkový přístup týmu, kdy jsme začali velice skromně s motorkou z 2016 a v průběhu sezóny se vše zlepšovalo, kupovaly nové díly a celkově byla vidět snaha týmu lepšit se. Najednou bylo znát, že tým , který byl v posledních letech spíš k smíchu najednou patřil mezi ty dobré a konkurenceschopné.“

Co říkáš na letošní závěr sezony, kdy to měl Leon Haslam “téměř jisté“ ale nakonec titul prohrál v posledním podniku sezony. Sehrála hlavní roli psychika nebo fakt, že náročný Brands Hatch zná dokonale právě několikanásobný šampion Byrne?
Jakub Smrž: „Těžko říct, asi to bylo víc věcí dohromady. Shakey je v Brands Hatch většinou neporazitelný, když vše funguje. Tam mu to sedlo a naopak Leon měl dost problémy s motorkou a z toho pramenila i psychika. Prostě jemu se to zase sešlo blbě … .“

Jak velké popularitě se těší britské superbiky u fanoušků na Ostrovech?
Jakub Smrž: „To se blbě popisuje, ale svědčí o tom především návštěvnost, která je pravidelně kolem 30 – 50 tisíc. Každopádně atmosféra je na některých závodech neuvěřitelná a to už jsem pár závodů objel.“

Čím to, že se jim daří pořádat závody, které přilákají jezdce z celého světa?
Jakub Smrž: „To nevím, dělají to dobře. Mají hodně zajímavých okruhů, silné startovní pole, technická pravidla, která dělají závody zajímavější a navíc se tam jede hodně rychle. Celkově je to pojaté dobře marketingově a umí z toho udělat tu správnou show.“

Ty sám Jakube společně s tátou a bratrem Matějem předáváš zkušenosti nastupující generaci závodníků ve vaši Smrz Academy. Všichni chtějí do mistrovství světa, většina chce jet MotoGP, ale ne každému se tento sen splní. Co je podle tebe ten základ pro všechny začínající jezdce, aby šli svému snu naproti?
Jakub Smrž: „Kdyby na to byl jednoduchý návod, měli bychom za posledních pár let v MS spoustu jezdců :-) Je to těžký, v první fázi samozřejmě rozhoduje určitá dávka talentu, ale zároveň i osobnost daného jezdce a celkové zázemí a rodina. Potom přijde chvíle, kdy se nikdo, ani sebevětší talent neobejde bez nemalých finančních prostředků, aby vůbec dostal šanci a pak už je to jenom o tom, jak toho dokáže využít. Ale ani za předpokladu investic to neznamená, že trefíte na správné lidi a nebo toho dokonale využijete. Stejně jako nemusíte pokaždé udělat správná rozhodnutí. Opět jako u všeho, je to souhra spousty věcí a okolností, které musí přesně zapadnout dohromady, aby vše klaplo.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist