Autodrom Most má potíže s nadměrným hlukem

Závodní areál v Mostě vybudovali před více jak třiceti lety díky rekultivaci důlní výsypky bývalého povrchového dolu Vrbenský. Těžba uhlí udělala z Mostecka měsíční krajinu, která ale postupem času začala znovu sloužit lidem. Na severu Čech začali stavět Autodrom v roce 1978 a areál dokončili v roce 1983. To vše na území města Most, v lokalitě zvané Souš.

Od roku 1983 je tedy v Mostě schválená uzavřená závodní dráha, kde během roku pořádají závody automobilů, tahačů nebo motorek. Není to běžná silniční komunikace, ale areál, který má vlastní pravidla schválená při jeho homologaci. Trať je využívána pro závody různých šampionátů, ale také je to místo, které využívají soukromé agentury. Důvodem je především bezpečnost samotných jezdců a pak neméně důležitý fakt, že závodění nepatří na silnici, ale na autodrom. A ten v Mostě mají, takže by měl tuto funkci plnit.

Autodrom v Mostě už existoval v době, kdy třeba současný okruh Grand Prix v Brně teprve připravovali (1985–1987), takže provoz je tam už nějaký ten pátek a od roku 1983 je to v okolí autodromu určitě slyšet. Ono, když bydlíte vedle železniční tratě tak slyšíte vlaky, když bydlíte u letiště, tak je slyšet startující a přistávající letadla, když bydlíte vedle železáren, každý den slyšíte monotónní zvuky a ve vzduchu je prach a kdo ví co ještě … můžeme pokračovat dál a dál, protože logicky to tak prostě je.

Problém s hlukem byl v Mostě již v minulosti, nyní se ale dle místních obyvatel provoz několikanásobně zhoršil. Jak jste mohli vidět v reportáži České televize „Černé ovce“, problémy nastaly v roce 2014 s příchodem nového majitele. V Německu měli mít na webových stránkách také avízo, že v Mostě se může jezdit bez zvukových limitů, ale to by měl snad ošetřit přímo na místě hlukoměr a motorky, které tyto normy nesplní na trať nepustit. Stížnosti jsou také na to, že na autodromu pořádají akce od jara do podzimu téměř každý den až do osmi večer. Co na to ale říct, je to komerční věc, nicméně pohledem z druhé strany: pokud se skutečně jezdí každý den do osmi nebo šesti večer, možná by neškodilo dát si nějaký den volno. Jak byste tuto věc řešili třeba vy s tím, že máte dům vedle dráhy?

Vedení autodromu plánuje letos na jaře vybudovat první protihlukovou stěnu na níž si chce ověřit, jak postupovat dál, aby vyšli vstříc požadavkům místních. Jenže ti už na nic čekat nechtějí. Celá věc před začátkem sezony graduje a Město Most chce snížení hluku okamžitě, takže začátkem března letošního roku přišli s “Obecně závaznou vyhlášku č.2/2017 o regulaci hlučných činností“ – OZV_2_2017_UD.pdf Vyhláška má za cíl, cituji: "Zachování přijatelných životních podmínek tak, aby nedocházelo k narušování a snižování pohody bydlení a životní úrovně občanů města Mostu, část Souš, a aby mohli obyvatelé této městské části obvyklým způsobem života využívat svůj majetek a nerušeně trávit svůj volný čas."

K tomuto se následně vyjádřila společnost Autodrom Most: „Uspořádání prestižních závodů, jakým je například evropský šampionát tahačů Czech Truck Prix, vyjde na miliony korun. Další desítky milionů korun si vyžádá vybudování protihlukových opatření. Vyhláška schválená 7. března drtivou většinou mosteckých zastupitelů ale předpokládá výrazné omezení provozu autodromu, a to včetně absence nedělního programu. Nastane-li tato situace, přijde společnost AUTODROM MOST o výnosy, z nichž mimo jiné výše zmíněné aktivity financovala a měla financovat.“

„Nyní hledáme východisko z této složité situace. Znění „protihlukové“ vyhlášky v současné době analyzují námi oslovení odborníci na právo, zdraví a hygienu. Mají k dispozici i veškeré dostupné informace a dokumentaci, jež se vztahují k problematice hlukových limitů a provozu autodromu. Na základě stanoviska poté vedení společnosti AUTODROM MOST přijme nezbytné kroky s cílem zachovat v Mostě okruh s déle než třicetiletou tradicí. Mrzí nás, že město od původní zjevné i smluvně stvrzené podpory nyní přistoupilo k praktikám, jež další existenci autodromu přímo ohrožují.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist