Hořické povídání

Na kultovním místě všech fandů české motocyklové silnice se minulou sobotu odehrálo jedno hodně zajímavé setkání. Setkání organizátorů, fanoušků a hlavně aktérů těchto krásných závodů.

Celá akce byla vlastně hodnotící schůzí AMK Hořice, ale vše bylo pojato trochu jinak, aby si i diváci a fanoušci přišli na své. Nejdříve se hodnotila (v podstatě už uplynulá) sezóna a oba hořické závody. Na 300 Zatáčkách Gustava Havla se letos sešel rekordní počet přihlížejících, když během víkendu přišlo celkem patnáct tisíc diváků! To je dost pádný argument pro všechny škarohlídy, kteří by nejradši přírodní okruhy postavili mimo zákon a veškeré motocyklové dění povolili pouze na motodromech. Proto se i přes problémy, které přinesla veteránská Czech Tourist Trophy, rozhodně neuvažuje o ukončení hořických motocyklových aktivit. Spíš naopak, kdo pozorně šéfa tamního autoklubu poslouchal, slyšel zmíňku o možných třech závodech v příští sezóně. Pokud jsem zmínil problémy, pak tím největším byla určitě tragická nehoda Richarda Hubingera, po níž byla letošní Tourist Trophy ukončena. Je jasné, že motocyklové závody budou vždycky podstatně méně bezpečné nežli fotbal nebo kuželky a o závodech na přírodních okruzích to platí dvojnásob. O to více ale pořadatelé udělají pro bezpečnost všech závodníků v příštím roce. Když jsem v úvodu psal o tom, že Hořice jsou doslova kultovním místem české silnice, tak toto mé tvrzení dokládá i fakt, že se všichni můžeme těšit na 10. října, kdy se v místním hotelu Koruna uskuteční vyhlášení mistrovství České republiky silničních motocyklů.
Když nás bafuňáři seznámili se záležitostmi uplynulými i plánovanými, přišli ti, kterým fandíme a které obdivujeme, tedy páni piloti. Někteří byli páni doslova, a to i co se věku týče, k jiným se toto označení hodí hlavně díky jejich jezdeckému umu. Z těch starších to byli místní matadoři Olda Podlipný a Víťa Vyhnálek, z benjamínků přijali pozvání Michal Salač junior a Ladislav Chmelík. Původně avízovaný Jirka Brož se nakonec z tiskovky kvůli rodinným záležitostem omluvil. Oba pánové (věkem i uměním) všem povykládali o svých začátcích na silnici a o vztahu k závodům, o svých zraněních i plánech do budoucna. I když oba za úzkými řidítky už něco pamatují, rozhodně se nechystají do motocyklového důchodu. I když Olda Podlipný není zrovna z těch upovídaných, v tomhle má jasno: “No příští rok určitě ještě pojedu a potom vlastně taky.” Hotovo, končit se rozhodně nebude. A jak dlouho Oldo vlastně jezdíš, řekni nám něco o svojí kariéře? “Začal jsem někdy ve dvaaosmdesátým na Metalexu, ale Jirka Šafránek se na to nemoh koukat, půjčil mi Morbidelli, no a jezdím doteď.” A nepřemýšlel jsi někdy nad tím, že bys vyměnil dvacku za něco silnějšího? “No to jsem měl takový nápady, že bych jel třeba šestky, ale pak jsme si řekli, kdo by to nakládal, je to těžký, zůstanem radši u tý lehký dvacky.” Prostě "Podlipňák" je taky jeden z těch, kteří radši jezdí, nežli mluví.

Mladší zástupci se rozpovídali hlavně o tom, jak vnímali svoje starty na domácím mistrovství světa, kde se letos představili na divokou kartu. Ladislav Chmelík posluchačům řekl o svých začátcích na minibicích, o hlavně nabídce angažmá u týmu FGR, za který teď bojuje v českém a německém mistráku a v srpnu se na Masarykově okruhu utkal se světovou elitou. A že dojel předposlední a dostal kolo? A co by jste při světové premiéře chtěli? S tímto týmem se chystá spolupracovat i v budoucnu a tak všichni doufáme, že nejenom on, ale i tenhle ryze český projekt bude v dalších závodech mistroství světa dojíždět daleko výše.
Michal Salač sice nejel přímo “svět,” ale třídu mistrovství Evropy Superstock 600, která se jela v Brně spolu se superbiky. Tady hodně překvapil desátým místem ve kvalifikaci a i když závod nakonec kvůli pádu nedokončil, rozhodně ukázal, že by se v evropské konkurenci neztratil. Při tomto závodu jel za tým MS Racing a na tiskovce naznačil, že by spolupráce s tímto úspěšným manšaftem mohla pokračovat i nadále. Michal je také jedním z mála borců, kteří jsou schopni zajet na skvělé úrovni jak v mistrovství republiky, v rámci WSBK, ale také na “domácím” okruhu v Hořicích. Ve svém věku je rozhodně jednou z nějvětších nadějí naší silnice a já osobně smekám před střelci, kteří mají na to, aby proháněli soupeře v mistrovství Evropy, ale zároveň se nebojí hořické horské dráhy. Michal také přivezl ukázat svoje pracovní náčiní, tedy štokovou Yamahu R6.
Po tiskovce těchto pilotů přišla na řadu jejich autogramiáda, během které se do kempu protáhnul kamión v barvách AIR Kawasaki Racing. Z jeho kabiny vylezl pátý účastník tohoto setkání, tedy Michal “Indi” Dokoupil. S Indiánem to bylo opravdu na dlouho, narozdíl od Oldy Podlipného umí nejen jezdit, ale také o svém ježdění povídat. Probralo se toho hodně a Indi začal (kde jinde) od začátku svojí kariéry. Michal vlastně úplně boří mýtus o tom, že pokud chcete být na motorce úspěšní, musíte začít nejpozději v osmi letech a od té doby sedět na minibiku nebo krosce nejmíň obden, protože tenhle týpek se na motorce svezl poprvé ve dvaceti letech! O tři roky později si vyzkoušel první závody a i když to vypadalo, že se bude vozit hlavně po motodromech, nakonec to dopadlo jinak. A taky v tom byly “namočené” hořické Zatáčky: “Když jsem vyhrál tady v Hořicích ten závod na vodě s nějakým třicetisekundovým náskokem na druhýho, tak jsem zjistil, že mě přírodní okruhy baví víc, nežli na dromech. Pak následovaly závody v Těrlicích, Kyjově, ve Frohburgu a já si to začal užívat naplno. Když přišel můj kamarád Libor Krmášek s nápadem startu na Tourist Trophy, nejdřív jsem si myslel, že se zbláznil, tenhle závod byl vždycky můj sen, ale nakonec se to povedlo. Povedlo se to i díky tomu, že jsem se zmínil o mém vítězství v Hořicích, pak už organizátoři věděli, že mám něco za sebou a můžou mě pustit na trať bez obav.”
Povídalo se dlouho, není možné tady psát o všem. O Indiho vztahu k Hořicím, Tourist Trophy, Frantovi Šťastnému (viz původní Frantovo odznáček který se k Indimu na TT dostal), o jeho angažmá u týmu AIR Kawasaki, přestupu do SMS Hořice, plánech do budoucna..... Bylo to super a kdo nebyl, udělal chybu. Ale určitě bude mít možnost se podobné akce účastnit i v budoucnu, hořičáci totiž rozhodně nechystají vavřínové věnce k tomu, aby si na nich dali “dvacet.” Nejbližší akcí je už zmíněné vyhlášení mistrů naší silnice, tam už budeme určitě vědět víc i o jejich plánech na sezónu 2010.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Zdeněk Kindl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist