Cestovní endura ve smyku: Kategorie AdventureTrackers doplní americkou plochou dráhu

Zatím se to týká jen závodění ve Spojených státech, ale soudě dle rostoucí popularity amerických tříd King of the Baggers nebo Super Hooligan se může tento trend přesunout i k nám. Na americký flat track – nebo chcete-li plochou dráhu – brzy vyjedou prakticky standardní cestovní endura v rámci nově vypisované kategorie AdventureTrackers.

Novou závodní třídu oznámila organizace AMA Pro Racing (American Motorcyclist Association), zastřešující profesionální závodní sérii Progressive American Flat Track. Na hliněných tratích až dosud závodila kategorie jednoválců Singles, vycházející z krosek o objemu 450 cm3, a potom kategorie SuperTwins, kdy jsou motorky stavěny ze dvouválců o objemech mezi 649 a 800 cm3.

Nová kategorie AdventureTrackers bude objemově i výkonově nejvýš, zároveň zde ale pojedou téměř kompletně sériové stroje – to aby se náklady na závodění udržely v rozumných mezích. Půjde o cestovní endura s motory přes litr objemu. AMA vydala dokonce i kompletní seznam motocyklů, se kterými se v závodech počítá. „Seznam obsahuje obdivuhodnou sbírku motorek, dosahujících podobný poměr výkonu a hmotnosti v jednom z nejrychleji rostoucích a nejkompetitivnějších segmentů na globálním motocyklovém trhu.“ píše se v tiskové zprávě.
Motorky, které splňují předpoklady kategorie AdventureTrackers, jsou následující:

  • BMW R 1250 GS
  • BMW R 1300 GS
  • Ducati Multistrada V4 Rally 1158
  • Harley-Davidson Pan America 1250
  • Honda Africa Twin 1100
  • Kawasaki Versys 1000
  • KTM 1290 Super Adventure
  • KTM 1390 Super Adventure (ta ještě nebyla ani představena)
  • Suzuki V-STROM 1050
  • Triumph Tiger 1200
  • Yamaha Super Ténéré 1200

Nahlédnutí do pravidel nové kategorie pak hovoří jasně – motorky musí být téměř úplně sériové. Původní musí zůstat rámy, kyvky, nádrže, ale i kompletní kapotáže – musí se jen sundat všechny stojany a zrcátka, lze vyjmout světla a některé prvky elektroniky, a v předepsaných mezích se smí přesunout pozice stupaček a řídítka. Stejné musí zůstat dokonce i brzdy nebo přední tlumiče, byť úpravy jsou dovolené. Zadní tlumiče se potom mohou vyměnit celé, ovšem s ohledem na zachování kyvky a rámu se musí měnit za konstrukčně stejné jednotky. Přední kola budou vždy devatenáctipalcová – zadní pak sériové podle modelu.
Kompletně standardní musí zůstat také motory i jejich řídicí jednotky – povolené je pouze přemapování a výměna zapalovacích svíček. Standardní musí být také převodovka a hlučnost výfuku je omezena na střídmých 105 dB. Pokud by si někdo chtěl počíst v pravidlech (samozřejmě v angličtině), může se realizovat zde, na oficiálních stránkách American Flat Track.
První závodní štaci si střihne třída AdventureTrackers už 11. srpna, a to v rámci závodu Sturgis TT ve státě Jižní Dakota. V Česku bohužel neexistuje způsob, jak závody živě sledovat, spousta videí a sestřihů se ovšem následně objevuje na YouTube, mimo jiné třeba na oficiálním kanálu American Flat Track.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist