Setkání po letech, jezdci Dukly znovu v akci

Minulou sobotu uspořádali v prostorách hotelu Prachárna v Olomouci vskutku zajímavou akci. Proběhlo tam totiž setkání našich nejlepších motkrosařů, kteří závodili v barvách Dukly. Přijela necelá stovka závodníků a iniciátorem celé akce byl Pavel Jiříček. O tom, jaké to bylo setkání jsme také hovořili se zástupci dvou závodních generací Jaroslavem Faltou a Petrem Kovářem.

Česká republika má v současné době řadu motokrosových želízek v ohni a to v různých kubaturách, což je jen dobře. Řada jezdeckých vzorů mladých závodníků je zpravidla ze zahraničí, ale v případě motokrosu si můžeme být jisti, že tolik kvalitních osobností, co v minulosti reprezentovalo Československo, dnes Českou nebo Slovenskou republiku, má jen málokterá sportovní disciplína motosportu. Necelá stovka se jich sešla 29.listopadu v Olomouci, kde proběhlo setkání jezdců Dukly.

Pavel Jiříček - Dukla Olomouc

Na téma, co vedlo Pavla Jiříčka k tomu, aby celou akci zorganizoval, bývalý jezdec Dukly Olomouc prozradil: „Dlouho jsem si pohrával s myšlenkou iniciovat setkání motokrosových reprezentantů Dukly Olomouc. V Dukle jsem přece strávil téměř deset let. Počítal jsem z účastí tak 20-30 lidí. Ovšem někteří z nás přecházeli mezi jednotlivými oddíly Dukly. Z Olomouce do Mošnova to byl Jirka Kavan, Jiří Ondryáš. Z Olomouce do Prahy pak Mirek Halm. Z Prahy do Mošnova zase Karel Konečný. Z Mošnova do Olomouce jsem přešel já. Rekordmanem je mezi námi Jirka Stodůlka, který začínal v Dukle Olomouc, pak byl v Dukle Praha a nakonec v Dukle Mošnov. Nelze vyjmenovat všechny.“
„Oslovil jsem nejlepší Dukláky, motokrosaře ze zlaté éry československého motokrosu. A co se nestalo. Pro obrovský zájem se původně zamýšlené setkání rozšířilo na maximální únosnou hranici poněvadž přibyli také někteří závodníci z Rudé Hvězdy. Nakonec nás bylo devadesát šest. Mrzelo mě, že už jsem pak musel některé zájemce odmítat.“

„Setkání se uskutečnilo poslední listopadovou sobotu v hotelu Prachárna v Olomouci, který vybudoval bývalý vynikající motokrosař z Dukly Olomouc Vašek Švastal starší. Hotel nyní provozuje jeho syn, rovněž motokrosař, Václav Švastal mladší. Nám všem poskytli nádherné zázemí jejich hotelu.“
„Sešlo se mnoho mistrů republiky, mistrů Evropy a mistrů světa, zkrátka nejlepší motokrosová generace Československa. Jarda Falta, Zdeněk Velký, Tonda Baborovský, Jirka Stodůlka, Mirek Halm, Karel Konečný, Mirek Hanáček, Mirek Lisý, Zdeněk Antony, Standa Dyk, Jirka Kavan, Pavel Jiříček a mnozí jiní. 'Mladší' generaci zastupoval bývalý velice úspěšný motokrosař Petr Kovář a tu 'nejmladší' generaci mnohonásobný mistr republiky a mistr světa veteránů roku 2014 Martin Žerava. Byli jsme všichni velmi rádi, že byl přítomen také nezmar mezi námi Zdeněk Strnadl, který stál u zrodu Dukly Olomouc a také ji mnoho roků vedl. Později přešel do Dukly Praha a pak na čas i mimo republiku. Jarda Doležal bývalý závodník Dukly Olomouc přivezl nádherný obrovský dort v barvách Dukly.“
„Škoda že ze zdravotních důvodů nemohl být přítomen Josef Hřebeček z Dukly Praha, Mirek Nováček a Tonda Donát z Dukly Mošnov, Zdeněk Strnad z RH Brno. Jirka Churavý z Dukly Praha byl mimo území České republiky. Škoda, tak snad příště.“

„Zavzpomínali jsme i na naše kamarády Jardu Janiše, Standu Stromšíka, Jirku Schmalze a další, kteří neměli tolik štěstí jako my a při nehodách zemřeli.“
„Moji prosbu vyslyšel motokrosový nadšenec, jinak to nelze nazvat, Milan Zitko a přivezl nám sedm motorek, na kterých naše generace závodila. Překvapilo nás v jakém vynikajícím stavu je má. Nebyl nikdo, kdo by se na ně neposadil a vrátil se do svých vzpomínek. Však je to také vidět na fotografiích.“
„Díky pochopení nynějšího majitele areálu bývalé Dukly Olomouc v Holicích nám bylo umožněno tyto prostory navštívit. Kdysi jsme tam trávili neuvěřitelné množství času při přípravě nás i motorek. Ti, kteří tuto příležitost využili, se díky tomu vrátili o mnoho roků zpět a prohlídku si moc pochvalovali.“
„Do pozdních hodin se povídalo, fotilo a vzpomínalo na zlaté časy motokrosu. Vždyť někteří z nás se neviděli 40 roků. Zorganizovat toto setkání bylo dosti náročné. Jsem velmi rád, že vše dopadlo na výbornou a všichni si odnášeli krásný uspokojení z tohoto neobvyklého setkání. Ten pocit, když se potkalo tolik spokojených kamarádů stál za to úsilí. Uvidíme, kdy se opět všichni setkáme,“
dodal závěrem pořadatel akce Pavel Jiříček.

Jaroslav Falta - Dukla Praha

Na téma setkání závodníků Dukly v Olomouci jsme hovořili také s legendou Československého motokrosu Jaroslavem Faltou.  V letech 1974 a 1975 byl Jaroslav Falta nejlepším motokrosařem světa. Bohužel v roce 1974 přišel o světový titul, když jej zástupci Svazarmu nepodrželi a svým postojem titul darovali reprezentantu tehdejšího Sovětského svazu. Každopádně za deset let ve světovém seriálu byl celkem osmkrát v první desítce. Ve své době byl vzorem pro řadu jezdců a může být dobrým příkladem i pro dnešní generaci závodníků.
Jak jste si užil setkání závodníků Dukly v Olomouci? „Určitě hezky. Moc se to povedlo, protože jsme se s některýma klukama neviděli třeba dvacet nebo třicet let,“ uvedl pro web Motorkáři.cz bývalý závodník Jaroslav Falta, který na téma Dukly Praha dál zavzpomínal: „Dukla Praha to byl pro jezdce určitý vrchol. Vše záleželo na výkonnosti každého z jezdců a ten, kdo se tam dostal, byl na tom velmi dobře. Ostatní Dukly, jako třeba ta v Olomouci, tam vychovávali talentované jezdce. Práce s mladými tam vlastně byla už od Svazarmu, kde je trenéři mohli vidět na krajských přeborech a nejlepší pak zamířili do Dukly.“
Na téma závodění včera a dnes, Jaroslav Falta dále uvedl: „Z hlediska pořadatelství to je myslím stále stejné, pořád se musí snažit, ale jinak Dukly jako takové si myslím chybí. Chybí tam ty kolektivy a zdravé hecování kluků počínaje posilovnou nebo plaváním, kde chtěl každý udělat něco víc a být lepší než ten druhý. A to nemluvíme o trénincích, protože ty byly kdysi v rámci soupeření téměř jako závody. Samotné závody pak myslím z hlediska podívané rozhodně stály za to.“

Dnes máme v silničních motorkách jezdce šestnáct let a padesát kilo. Co potřebuje jezdec motokrosu? „Tam je to podobné. Nemusíte být chlap jak hora, šlachovitý typ jezdce. Kondice, síla a pružnost je určitě velmi důležitá.“ A co byste mladým závodníkům poradil? „Ať se dá pár kluků dohromady a chodí trénovat spolu. Tréninky jsou takové závody a jeden od druhého přitom můžou hodně odkoukat. Dnes můžete u nás vyhrávat, ale ve světě jste třeba dvacátí, takže je třeba pořád závodit a bojovat.“

Petr Kovář - Dukla Praha

Úspěšný závodník a motokrosař tělem i duší Petr Kovář závodil od roku 1978. Je vícenásobným mistrem republiky a titul má také z kategorie veterán. Závodil v Dukle Olomouc, pak přestoupil do Dukly Praha. V roce 1984 byl také prvním z jezdců, kteří vyzkoušeli zahraniční motorku - Kawasaki model 83.

K samotné akci Petr Kovář pro web Motorkáři.cz uvedl: „Určitě velké překvapení. Takové setkání Dukel zatím nebylo a kdo ví, zda ještě vůbec někdy bude. Neuvěřitelná spousta lidí. Bylo nás šestadevadesát a znal jsem možná dobrou polovinu, zejména mladší ročníky z Dukly Olomouc, takže určitě bylo dobré, že měli všichni na sobě vizitky. Já byl v Dukle Olomouc od 1974 až do 1979, protože to jsem v devatenácti narukoval do Dukly Praha a tam zůstal do roku 1989. Když jsem přišel do Prahy, tak generace, kde byli jezdci, kteří byli mým vzorem, jako Jarda Falta, tak ti odcházeli a my je měli nahradit. To vzhledem k jejich úspěchům nebylo jednoduché, ale myslím, že se nám to dařilo.“
„Tehdy to bylo jiné než je to dnes. Na závody nás přijela stovka a sobotní kvalifikace, to bylo skutečně něco, protože každý věděl, že jen čtyřicet postupuje a šedesát pojede domů. Dnes se jezdci kvalifikují prakticky bez kvalifikace a na světové body dosáhnou v uvozovkách zadarmo. Je to o tom mít prostě peníze, protože o nich to dnešní závodění je především. V tomto dávám vinu promotérovi světového seriálu, jemuž můžeme poděkovat, že dnes třeba v MX1 závodí osmnáct závodníků.“
„Všichni co jsme byli v Praze ještě pamatujeme, že slovo kvalifikace je skutečně od toho, že se kvalifikujete. Soboty byly neuvěřitelně divácky atraktivní, což bylo zajímavé také pro pořadatele, kteří to dnes nemají zrovna snadné. Vzpomínám, že jste přijeli na závody a pokud jste byli dobří, mohli jste si také něco vydělat jak na kvalifikaci, tak samotném závodu. Z těchto peněz jste pak zaplatili mechanika a rodinu. Dnes je to o tom, že je pár špičkových továrních týmů, ale chybí všichni ti ostatní, střed i ten konec a to je moc špatně.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist