Startuje mistrovství světa MX, i se všemi marody
Text: Petr Šour | Foto: mxgp.com, Honda | Zveřejněno: 26.2.2016 | Zobrazeno: 2 475x
Pro každého motorkáře předlouhá zimní přestávka skončila, tento víkend startuje motokrosové mistrovství světa. Úvod už počtvrté za sebou obstará noční Velká cena Kataru na trati vytyčené v rámci silničářského okruhu Losail. Kvalifikace tříd MXGP a MX2 se jedou už v pátek, závody v sobotu.
Zajímavé přestupy a zranění už v přípravě předcházely první z 18 letošních Velkých cen. Podle posledních zpráv všichni zranění jezdci (a že jich bylo) odcestovali do Kataru (trať na malém snímku vpravo), ne u všech je ale jisté, že budou v sobotu bojovat o první body do světového šampionátu. To se týká zejména dvojnásobného vicemistra světa třídy MXGP Clementa Desalla. Belgičan měl po přestupu od Suzuki k týmu Monster Energy Kawasaki skvěle rozjetou přípravu, ale během slavného závodu ve francouzském Valence ošklivě havaroval a zlomil si vřetenní kost v levé ruce. Osudným se mu stalo předjíždění Brita Shauna Simpsona v pátém kole superfinále, předtím vyhrál suverénně obě jízdy třídy MX1. Odcestoval hned domů do Belgie a operoval ho věhlasný doktor Claes.
Vypadalo to, že přinejmenším vynechá dva úvodní asijské závody, ale k překvapení všech se objevil v Kataru. „Vyzkouším to v tréninku, a když to bude jen trochu možné, pokusím se odjet oba závody,“ hlásil na tiskové konferenci v doprovodu manažera týmu Kawasaki Racing Françoise Lemarieyho. Belgičan bude letos patřit k favoritům nejsilnější třídy, mistrovství světa jezdí už sedm let a na svém kontě má devatenáct triumfů v Grand Prix. Jeho novým týmovým kolegou bude předloňský mistr světa dvěstěpadesátek Jordi Tixier. Francouz se rovněž potýkal se zraněním, společně s Desallem pojedou zbrusu nové motocykly Kawasaki KX450F-SR.
Zranění hlásili před Katarem i dva další spolufavorité třídy MXGP. Osminásobný mistr světa Antonio Cairoli (KTM Red Bull Factory) si v přípravě na Sardinii zlomil dvě žebra, ale už je v pořádku. Léčil se s vědomím, že dostal od rakouské fabriky prodloužení stávající smlouvy až do roku 2018. Bude tak mít ty nejlepší předpoklady vyrovnat v dalších letech rekordních 10 světových titulů legendárního Stefana Evertse. Cairolimu bude v této sezoně hlídat záda nový parťák, kterým je nizozemský talent Glenn Coldenhoff, přicházející od Suzuki. Brit Tommy Searle se po jednoletém neúspěšném angažmá u KTM vrací k zeleným. Pojede v barvách týmu Monster Energy DRT Kawasaki. V týmu Suzuki World MXGP zůstal z loňské sestavy jen Nizozemec Kevin Strijbos, nováčkem ve stáji bude dávný šampion Ben Townley z Nového Zélandu.
Yamaha vloni zaznamenala největší úspěch v motokrosovém mistrovství světa za několik posledních roků a letos ji čeká obhajoba titulu v prestižní třídě MXGP. Celý tovární tým Monster Energy Yamaha Factory zůstal pohromadě, tedy i s jezdci Francouzem Romainem Febvrem a Belgičanem Jeremy Van Horebeekem. Obhájce světového titulu, čerstvě čtyřiadvacetiletý Febvre, sice vyhrál úvodní závod italského mistráku, pak se ale také zranil a v Kataru ještě nebude 100procentně fit. Massimo Raspanti, týmový manažer továrního týmu tvrdí, že Yamaha je na sezonu skvělé připravena a že se těší, jak si jejich stroje YZ450FM povedou.
Husqvarna při svém tolik očekávaném návratu do kolotoče motokrosového mistrovství světa rozhodně nezklamává. Její jezdci obou tříd získali několik triumfů v Grand Prix a Max Nagl vloni dlouho, až do svého zranění, vedl průběžné pořadí šampionátu kategorie MXGP. Rychlý Němec v továrním týmu Husqvarny zůstane i pro letošek, posílí ho Francouz Christophe Charlier. Naopak HRC Honda zůstává i další rok u svého osvědčeného dua Gautier Paulin (Francie) - Jevgenij Bobryšev (Rusko), V satelitním italském týmu Gariboldi bude první body ve třídě MXGP sbírat loňský mistr světa dvěstěpadesátek, Slovinec Tim Gajser.
Ve třídě MX2 není většího favorita než Nizozemec Jeffrey Herlings. Dvojnásobný mistr světa už mohl dávno přestoupit o třídu výš a jeho tým Red Bull KTM Factory Racing nebyl proti, ale jezdec s přezdívkou Bullet chce po dvou nezdarech odejít z dvěstěpadesátek s dalším titulem. Pokud se zase dlouhodobě nezraní, nebude to mít tak těžké. O třídu výš totiž odešli jeho velcí soupeři Tixier, Švýcar Valentin Guillod a hlavně loňský šampion Gajser. Odborníci sázejí nä to, že velká sezona čeká Rusa Alexandra Tonkova. Jezdec s fantastickými starty pojede příští rok vzhledem k věkovému limitu světový šampionát třídy MX2 naposledy a po odchodu od Husqvarny se představí v barvách týmu Standing Construct Yamaha na stroji YZ250F. Zaujme tak uprázdněné místo právě po Švýcaru Valentinu Guillodovi, který sice s Yamahou zůstane i nadále, ale přesune se do třídy MXGP. Tonkov se zranil během loňské německé Grand Prix a od té doby se na tratích neukázal. I tak ale figuroval v konečné tabulce MS třídy MX2 na třináctém místě, když dokázal jednu jízdu vyhrát a jednou dojet druhý. Honda velmi spoléhá na další velký belgický talent Damona Grauluse, který se představí v barvách týmu JTECH. Kawasaki se zase těší na návrat slibného Francouze Dylana Ferrandise, zatímco vždy nebezpečný Brit Max Anstie přestoupil přes zimu k Husqvarně.
Startovní listina GP Kataru nekopíruje startovní listinu MS. Mnoho jezdců totiž vynechá úvodní asijské závody a představí se až v Evropě:
Třída MXGP
7 Leok Tanel KTM (EST)
8 Townley Ben Suzuki (NZL) Team Suzuki World MXGP
12 Nagl Maximilian Husqvarna (GER) Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing
17 Butron Jose KTM (ESP) Marchetti Racing Team KTM
21 Paulin Gautier Honda (FRA) Team HRC
22 Strijbos Kevin Suzuki (BEL) Team Suzuki World MXGP
23 Charlier Christophe Husqvarna (FRA) Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing
24 Simpson Shaun KTM (GBR) Wilvo Virus Performance KTM KTM
25 Desalle Clement Kawasaki (BEL) Monster Energy Kawasaki Racing Team
31 Snow Alex Yamaha (GBR) iFly JK Racing
32 Potisek Milko Yamaha (FRA) Tip Top MP32 Racing Team
77 Lupino Alessandro Honda (ITA) Team Honda Red Moto
89 Van Horebeek Jeremy Yamaha (BEL) Monster Energy Yamaha Factory MXGP
92 Guillod Valentin Yamaha (SUI) Kemea Yamaha Yamalube
100 Searle Tommy Kawasaki (GBR) Monster Energy DRT Kawasaki
191 Karro Matiss Honda (LAT) 24MX Lucas Oil Honda
222 Cairoli Antonio KTM (ITA) Red Bull KTM Factory Racing
243 Gajser Tim Honda (SLO) Honda Gariboldi
259 Coldenhoff Glenn KTM (NED) Red Bull KTM Factory Racing
400 Yamamoto Kei Honda (JPN) Team Honda Red Moto
461 Febvre Romain Yamaha (FRA) Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team
777 Bobryshev Evgeny Honda (RUS) Team HRC
Třída MX2
4 Ferrandis Dylan Kawasaki (FRA) Monster Energy Kawasaki Racing Team
6 Paturel Benoit Yamaha (FRA) Kemea Yamaha Yamalube
10 Vlaanderen Calvin KTM (NED) HSF Logistics Motorsport Team
28 Brylyakov Vsevolod Kawasaki (RUS) Monster Energy DRT Kawasaki
29 Jacobi Henry Honda (GER) Honda JTECH
41 Jonass Pauls KTM (LAT) Red Bull KTM Factory Racing
46 Pootjes Davy KTM (NED) Red Bull KTM Factory Racing
59 Tonkov Aleksandr Yamaha (RUS) Wilvo Standing Construct Yamaha
64 Covington Thomas Husqvarna (USA) Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing
71 Graulus Damon Honda (BEL) Honda JTECH
84 Herlings Jeffrey KTM (NED) Red Bull KTM Factory Racing
88 van der Vlist Freek Kawasaki (NED) Team HNR GPR PROMO
91 Seewer Jeremy Suzuki (SUI) Team Suzuki World MX2
97 Ivanov Maykal Grisha KTM (BUL) Marchetti Racing Team KTM
99 Anstie Max Husqvarna (GBR) Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing
101 Zaragoza Jorge Honda (ESP) Honda Gariboldi
152 Petrov Petar Kawasaki (BUL) Monster Energy Kawasaki Racing Team
161 Östlund Alvin Yamaha (SWE) Wilvo Standing Construct Yamaha
172 Van Doninck Brent Yamaha (BEL) Kemea Yamaha Yamalube
174 Smith Alfie Yamaha (GBR) iFly JK Racing
189 Bogers Brian KTM (NED) HSF Logistics Motorsport Team
251 Getteman Jens KTM (BEL) KTM Silver Action
321 Bernardini Samuele TM (ITA) TM Racing Factory Team
811 Sterry Adam KTM (GBR) Wilvo Virus Performance KTM KTM
919 Watson Ben Husqvarna (GBR) Hitachi Construction Machinery Revo KTM