Před startem MS: Kdo zastaví Nambotina?

Poslední třídou, kterou si představíme před zahájením letošního ročníku endurového MS 16. března v Chile, je prestižní E3. Jasným favoritem je zde obhájce titulu Francouz Christophe Nambotin na tovární KTM, kterému letos navíc do nižší kategorie odešel jeho odvěký soupeř David Knight.

Nejsilnější třída, ve které se střetávají jezdci na dvoutaktních motocyklech přes 250 ccm a čtyřtakty nad 450 ccm, byla vloni zcela jasnou doménou Christophe Nambotina. Devětadvacetiletý Francouz a tovární jezdec KTM vyhrál dvanáct ze 14 závodů a titul si zajistil už dlouho před poslední Grand Prix, kterou absolvoval před domácími fanoušky v Brignoles. Třídu E3 jezdí od roku 2008 a nikdy nebyl celkově horší než čtvrtý. Přesto to byl vloni jeho úplně první světový individuální titul, další má samozřejmě ze Šestidenní. Letos by to měl mít snazší než kdy jindy. Nejenom tím, že mu ze soupeřů ubyl Knight, ale také mu do jeho třídy nikdo výrazný nepřestoupil. Christophe se v soukromí nechal slyšet, že letos chce vyhrát šampionát bez toho, aby ztratil jediný závod.
Nambotina může těžko někdo ohrozit, loňský vicemistr světa Švéd Joakim Ljunggren (Husaberg) se sice pořád zlepšuje, ale body sbírá spíš kvůli vyrovnanosti svých výkonů, než aby mohl pomýšlet na pravidelné porážení Nambotina. Muž s přezdívkou Jocke, který disponuje možná nejlepší fyzičkou ve startovním poli, ještě nikdy nezískal seniorský titul a pokud ho vyhraje letos, rovnalo by se to zázraku. Jeden ze dvou lidí, kteří vloni dokázali francouzského triumfátora Nambotina v přímém souboji porazit (druhý je Knight), je sedmadvacetiletý Estonec Aigar LEOK (TM). Tehdy, a byl to druhý den ve Finsku, vyhrál svou první Grand Prix v životě. Letos jde o jeho třetí kompletní sezonu v mistrovství světa, v té první byl desátý v E2, v té druhé už třetí v E3. Jedinou citelnou posilou kategorie E3 je Francouz Rodrig Thain, který u španělského Gas Gasu nahradil do jezdeckého důchodu se chystajícího Francouze Sebastiena Guillauma. Thain vloni jezdil na HM Hondě E1 a stal se tam vicemistrem světa za svým krajanem Antoinem Meem. Thainovi se v depech Velkých cen přezdívá Hot Rod a přestup do E3 si vynutily jeho obrovské ambice. Francouz věří, že jen v E3 se dá dosáhnout endurové slávy, ostatní kategorie jsou podle něj jen přestupní.
Neúspěšnou sezonu má za sebou Fin Marko Tarkkala. Na Betě se jen trápil a v zimě tedy logicky přestoupil k Hondě v barvách Johansson MPE. Jeden z nejvyšších muž v enduru se nechal slyšet, že by se rád vrátil na podiová umístění, nicméně v lednovém tréninku si ošklivě poranil zápěstí, což bude na začátek sezony pro něj pořádným handicapem. Každopádně Tarkkala je si dobře vědom, že pokud po několika zpackaných sezonách nepředvede nějaký výsledek, jeho budoucnost v mistrovství světa by byla hodně na vážkách. Klíčový muž francouzské firmy Sherco Fabien Planet předal svůj motocykl ve třídě E1 svému krajanovi Jérémy Tarrouxovi a bude v této sezoně zkoušet úplně nový dvoutakt Sherco 300ccm. Může jen příjemně překvapit. Ital Manuel Monni byl vloni vyhlášen Nováčkem roku a letos je už jeho cílem alespoň jedno podium. Pojede na KTM. Loňský juniorský mistr světa Francouz Mathias Bellino (Husaberg) to bude poprvé zkoušet mezi dospělými, a to je vždy složitý přechod. Navíc mu koncem listopadu operovali zlomené zápěstí a moc toho proto v zimě nenatrénoval. 
Překvapením loňské sezony ve třídě E3 byl Švýcar Christophe Robert, který to dotáhl až k sedmému místu celkově. Na jezdci Husabertgu jeho soupeři oceňují neuvěřitelnou profesionalitu, s jakou se připravuje na každý jediný závod. Bude mu to ale stačit i letos? Nejlepším německým jezdcem je už léta Marcus Kehr a ani letos nebude se svou KTM ve startovním poli chybět. Vloni skončil osmý. Rozhodně zajímavým mužem bude Portugalec Luis Correia, který dostal místo v sedle tovární Bety poté, co to zkoušel v týmu Yamaha O. Pons a skončil dvanáctý v nabité třídě E2, ačkoli objel jen několik závodů. Bez velkých šancí zasáhnout do bojů o podium budou ještě Francouz Benoit Fortunato (HM Honda), který má za sebou jedinou sezonu mezi dospělými a skončil v ní dvanáctý ve třídě E3, a Ital Deny Philippaerts, který pojede jako dvojka u Bety.

Poslední mistři světa E3:

2012: NAMBOTIN (KTM – Francie)
2011: AHOLA (Honda - Finsko)
2010: KNIGHT (KTM – Velká Británie)
2009: CERVANTES (KTM – Španělsko)
2008: ARO (KTM – Finsko)
2007: CERVANTES (KTM - Španělsko)
2006: KNIGHT (KTM - Velká Británie)
2005: KNIGHT (KTM - Velká Británie)
2004: ARO (KTM – Finsko)

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist