Svitko v písku 15krát upadl, ale už je devátý

Kdo by čekal, že v den, kdy byla na Dakaru zrušena etapa, budou mít jezdci pár hodin na odpočinek a nutné opravy motocyklů, mýlil by se. Už v osm ráno tamního času se celá karavana pohnula na dlouhou cestu, protože všechny účastníky čekal přesun do chilského Copiapó, kde zítra rally pokračuje podle plánu 7. etapou.

Je to velká ironie, ale v jihoamerických podmínkách asi nic nenormálního. Zatímco v prvních dnech 34. ročníku Rally Dakar jezdce sužovaly teploty přes 40 stupňů a mnoho z nich skončilo dehydrovaných, jejich jízdu v 6. etapě ještě před začátkem zastavil sníh. „Po příjezdu k velehorskému pásmu And se situace rapidně změnila. Dusná vedra jsou minulostí a posádkám naopak hrozí nebezpečí v podobě prudkých dešťů, sněhu a mrazu. Účastníci maratonské rallye absolvují trasu z argentinské Fiambaly do chilského Copiapa z bezpečnostních důvodů společně v konvoji náhradní trasou. V mohutném jihoamerickém pohoří, kde jezdci vystoupají až do výšky 4700 metrů nad mořem, totiž už několik dní sněží. Chilské úřady proto kvůli obavám z možných nehod, které by hrozily zejména motocyklům, ale i posádkám doprovodných vrtulníků, uzavřely horský hraniční přechod s Argentinou vedoucí průsmykem Paso de San Francisco (4 750 m nad mořem). Vytrvalostní motoristická soutěž se znovu rozběhne v sobotu po přesunu do Chile,“ hlásil z dějiště soutěže český tým KM Racing.
Pořadatelé se tedy nakonec rozhodli pro náhradní trasu přes jiný průsmyk. Nejprve se celá kolona vydala k slanému jezeru Maricunga, pak namísto Paso San Francisco zamířila na sever k vulkánu Dona Ines, kde je podle organizátorů bezpečnější cesta a nespadly tam laviny jako v původně zamýšlených místech ostré etapy. Karavana nakonec najela víc kilometrů, protože musela postižená místa objet směrem na západ a až pak se stočila na jih k bivaku u chilského Copiapó. V čele kolony motorkářů dnes symbolicky jeli jezdci z čela průběžného pořadí - Španěl Juan Pedrero Garcia, Nor Pal Anders Ullevalseter a další Španělé Joan Barreda Bort a Marc Coma, až za nimi se překrásnými přírodními scenériemi kochal leader závodu Francouz Cyril Despres.   
Prvně jmenovaný jezdec, Španěl Juan Pedrero Garcia, měl asi po náladě, protože po dojezdu včerejší etapy z Chilecita do Fiambály dostal patnáctiminutovou penalizaci a propadl se v celkovém pořadí z osmého na desáté místo. Neštěstí jednoho je ale zároveň štěstím druhého, v tomto případě skvěle jedoucího Slováka Štefana Svitka (KTM), který se tím pádem posunul ze svého desátého na deváté místo. Trojnásobný mistr Evropy v enduru se ještě krátce vrátil k páté etapě, ve které zaznamenal fantastické čtvrté místo. „Dnes nám skrátili etapu o 100 km, tak celkom fajn. Začiatok etapy bol piesok a boli aj malé duny a tam som hodil kotrmelec dopredu, zapichlo sa mi predné koleso v jemnom piesku. Potom pokračovali rýchle riečištia a aj pomalé pasáže, kde bol tak jemný piesok, že som za 1 km asi 15 krát ležal. Ku koncu etapy som trošku poblúdil s Rodrigesom a Goncalvesom, ktorých som dobehol, stratili sme pár minút, ale našli sme sa. Bol aj super výsledok, škoda včerajška tam som mal šancu na tretiu priečku, no nič to...Tak držte palce,“ napsal Svitko na svůj web.
Po vynuceném odstoupení českého veterána Josefa Macháčka a některých dalších jezdců jsme přestali psát o kategorii quadů, protože tato soutěž je nyní značně znehodnocená. Ale pro zájemce o tuto třídu alespoň telegraficky: Po prvních dnech vedl překvapivě uruguayský jezdec Sergio La Fuente, ale ve 4. etapě ho nejprve postihl defekt, a pak měl ještě další problémy, takže nyní figuruje až na osmém místě. V čele se tak vytvořila silná trojice Argentinců, kterým, jak soudí Macháčkův tým KM Racing, umetli pořadatelé svým trapným rozhodnutím na technických přejímkách cestičku k vítězství. Vede Tomas Maffei, ale jen s minimálním náskokem 35 sekund na Alejandra Patronelliho, třetí je rovněž se zanedbatelnou ztrátou další z Patronelliů Marcos. Další jezdci už mají hodinové ztráty... 

Video z 5. etapy:


Pořadí quadů po 5. etapě:

1 257 MAFFEI (ARG) YAMAHA 17:51:27
2 250 A PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 35 sekund
3 252 M PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 2:02 min.
4 282 BONETTO (ARG) HONDA 1:27:37 hod.
5 264 CASALE (CHL) YAMAHA + 2:43:16 (penalizace 1:00 min.)
6 266 RAMIREZ (CHL) CAN-AM + 3:28:12 (penalizace 10:00 min.)
7 260 MAZZUCCO (ARG) CAN-AM + 4:08:07 (penalizace 40:00 min.)
8 263 LA FUENTE (URY) YAMAHA + 4:25:53
9 274 DUVERNEY-PRET (FRA) HONDA + 5:06:38
10 259 LIPAROTI (ITA) YAMAHA + 5:25:06

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist