Ricky Brabec odpovídal před dakarskou obhajobou

Ricky Brabec se zapsal do historie, když se před rokem stal prvním americkým jezdcem, který vyhrál prestižní Rally Dakar. Na kapotáži svého motocyklu Honda CRF450 tak bude mít na Dakaru 2021 číslo jedna. Jediným jeho cílem je nyní cenný triumf obhájit. Před odletem do Saudské Arábie odpověděl magazínu Racer na pár otázek.  

Narodil ses v San Bernardinu a vyrostl v Hesperii – obě jsou klasická kalifornská pouštní města. Proto se z tebe stal pouštní specialista světové úrovně?

Ricky Brabec: "Přesně tak, narodil se v San Bernardinu a přestěhoval se do Hesperie, když mi bylo 14 let. Brzy jsem si uvědomil, že pokud chci tady nějak sportovat, hokejku nebo balon určitě potřebovat nebudu. Tak jsem vzal motorku a prostě jsem začal jezdit, později i závodit na všech možných okolních závodech. A tak jsem se tak trochu zamiloval do pouště a do jízdy v písku. Je to něco, pro co mám opravdu vášeň, ať už je to ježdění na motorce nebo na kole, nebo normální kempování a výlety. Cítím poušť jako součást svého domova, je to místo, kde se cítím nejpohodlněji."

Jaký je navigační aspekt na Rally Dakar? Jak velkou roli hraje?

RB: "Navigace je náročná. Snažíte se najít cestu otevřenou pouští, ve které jste nejspíš předtím nikdy nebyli. Ale přitom musíte jet rychle, závodíte s časem. Snažíte se ze sebe na motorce vydat maximum, ale navigace je v té chvíli opravdu důležitá. Máte na trase orientační body, které opravdu musíte najít, protože pokud vynecháte jediný kontrolní bod na trati, nejenže se ztratíte, ale dostanete v cíli etapy i velkou penalizaci."

Jak se dá připravit na 12 etap závodění a přes 7000 kilometrů?

"Jste na motorce osm hodin denně, 12, 13 nebo 15 dní v kuse. Je to snadnější s každým odjetým závodem. Ale když se na start dálkového závodu postavíte poprvé, drásá vám nervy myšlenka a obava, jestli to vůbec zvládnete. Pomáhá pořádný trénink. S pár kamarády se vždy sejdeme a vymyslíme velký plán, na kolik dní vyrazíme ven. Pomáhá nám i vynikající závodník Andrew Short. Je schopný jet 30 hodin, aby se s námi setkal. Věřím, že je vždy dobré trénovat s jiným závodníkem, to vždy získáte určité nové zkušenosti. Andrew je skvělý, je velkým přínosem. On je chytrý. Je plný informací, ať už jde o superkros, motokros, obecně o motorkách a technice ví všechno. Jezdí už velmi dlouho a má to v hlavě srovnané. Dali jsme spolu dohromady nějaké tréninkové knihy, podle kterých se v přípravě řídíme."

Vždy mluvíte o tom, že na Dakaru je potřeba držet vysoké tempo, ale přitom musíte ze všech sil šetřit motorku.

RB: "Přesně. Nechcete to přece od začátku hned napálit a někde se škaredě vysekat. Musíte najít jemnou linii, jet dost rychle a přitom aspoň trochu bezpečně. A také musíte udržet své tělo v co nejlepší kondidi pro následující dny. Někdy jsou dny, kdy musíte opravdu pořádně zatahat za plyn a vydat ze sebe spoustu energie, abyste nějak nahnali ztracený  čas. Ale nikdy se nechcete dostat do pozice, kdy skončíte nebo hodně ztratíte ve třetí etapě, když jich máte před sebou ještě 10 dalších "

Honda CRF450 a další dakarské motocykly jsou v zásadě formule 1 na dvou kolech, ale vypadají trošku těžkopádně…

RB: "Tento motocykl je skvělý. Je to čistě 100% tovární Honda, vyvinutá pro rally. Ve skutečnosti se na ní opravdu jezdí perfektně. Je pohodlná. O něco těžší než menší motorky, parádně drží i na rozbitých nebo kamenitých silnicích. Vezeme s sebou devět galonů paliva, takže na jednu nádrž dokážeme dojet docela daleko. Myslím, že musíte ujet asi 180 mil, než vůbec potřebujete čerpací stanici."

Na si myslíte, když jste na Dakaru uprostřed pouště?

RB: "Musíte vypnout. Mám pocit, že to je téměř jediný způsob, jak závodit a vyhrávat. Musíte vypudit z hlavy svůj život, musíte vypudit z hlavy každou věc a musíte získat něco, čemu říkáme tunelové vidění. Na Dakaru také existují sekce, kde se jen nudíte a zpíváte si sami pro sebe, mluvíte si sami pro sebe a přemýšlíte, co dělá doma váš pes. Ale nemůžete dopustit, aby vás to dostalo, protože jakmile si myslíte, že je to pohodička nebo se začnete nudit a ztratíte soustředění, Dakar vás pořádně kousne do zadku."

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist