Poslední trénink Štefana Svitka před Dakarem
Text: Petr Šour | Text: stefansvitko.com | Foto: stefansvitko.com | Zveřejněno: 31.12.2017 | Zobrazeno: 3 885x
Každý rok se Štefan Svitko kondičně připravuje na Rally Dakar ve Vysokých Tatrách. Tento rok se ale kromě týdenního tréninkového pobytu rozhodl nejlepší slovenský jezdec, druhý celkově z Dakaru 2016, dojíždět do Tater i z domova, aby vytěžil z vysokohorského prostředí maximum.
„Do Vysokých Tater jezdím trénovat hlavně kvůli dvěma věcem. Mám jistotu, že tam bude sníh a můžu používat i skialpinistické lyže. Druhý důvod je ten, že se dostanu až do výšky 2 100 metrů nad mořem, což je pro mne jako sportovce velmi důležité. Na Dakaru se jezdí v Bolívii až ve výšce 3 500 metrů nad mořem,“ uvedl na svém webu pětatřicetiletý Svitko, který 6. ledna vystartuje v peruánské Limě vstříc svému v pořadí už devátému Dakaru se symbolickým startovním čílem 9. Mnoho sportovců vyhledává Vysoké Tatry hlavně kvůli řidšímu vzduchu. Aby sportovec odtrénoval svou dávku, musí na to vynaložit v těchto podmínkách mnohem více úsilí.
„V Tatrách mívám i koordinační cvičení, při kterých zapojuju hlavně vnitřní svalstvo a trénuju rovnováhu. Takové tréninky jsem absolvoval pravidelně dvakrát týdně. Jízda na motorce je totiž ve velké míře i o rovnováze, a proto se musím soustředit i na takové tréninky. Protože jsem dojížděl z domu, musel jsem vstávat v pět ráno, abych všechno stihl," vysvětluje jezdec Slovnaft Rally Teamu. Poslední dva měsíce před Dakarem se Štefan připravoval opravdu poctivě. Když byl doma, jezdil na motorce tři dny v týdnu a zbytek dní mu zabraly kondiční tréninky.
"Většinou trénuju na přibližně osmikilometrových okruzích na čas. Na motorce mám časomíru, na které si po každém kole zkontroluju čas a podle toho vidím, jestli jsem udělal nějakou chybu nebo ne. Taky se vždy snažím jet aplno a překonávat svoje možnosti," pokračuje Svitko. Tento druh tréninku mívá "Števo" pravidelně doma, ale týden před odjezdem na Dakar se vydal jezdit i do Chorvatska, do Zadaru. „Během tří dní v Chorvatsku jsem na motorce trénoval každý den dvakrát po jedné hodině. Bylo to zase jiné prostředí a povrch, kterému jsem se musel přizpůsobit, což mi o něco víc pomohlo v mojí přípravě. Na Dakaru se také povrch často mění a já musím na to rychle reagovat,“ zakončil Svitko.