Marocká rally patřila Despresovi, Coma odstoupil

Generálku na Dakar, kterou jako každoročně byla Marocká rally, vyhrál francouzský jezdec Cyril Despres na tovární KTM 450. Šestidenní putování převážně saharskou pouští se stalo osudným jednomu z favoritů Marcu Comovi, který havaroval a musel odstoupit.

Se 190 letošními účastníky a karavanou s celkem 800 vozidly se OiLibya Rally of Morocco stala oficiálně druhou největší dálkovou rally na světě po Dakaru. Startovalo se v jihomarockém Erfoudu a šestidenní soutěž měřila přes 2000 kilometrů, ze kterých 1700 kilometrů byly měřené úseky. Motocyklové továrny nasadily vše nejlepší, co měly právě k dispozici. KTM přizvala své věčné kohouty z Dakaru Španěla Marca Comu a Francouze Cyrila Desprese, Yamaha nasadila trio francouzských mušketýrů Davida Frétigného, Davida Casteu a Oliviera Paina a svou novou akvizici, Nizozemce Hanse Verhoevena, Husqvarna skvělou dvojku z Rally Faraonů Paola Gonçalvese a Joana Barredu, Honda Portugalce Heldera Rodriguese a Brazilce Felipe Zanola, zúčastnilo se i Sherco s úplně novým modelem a jezdcem Alainem Duclosem. Ještě lépe vynikne startovka Marocké rally, když se konstatuje, že v ní byla kompletní první patnáctka z letošního Dakaru s jedinou výjimkou - Jordi Viladoms na poslední chvíli odstoupil kvůli silně pohmožděným žebrům. 
Mezi quady bylo možné nalézt Francouze Vincenta Albiru (Honda) nebo Pascala Delesqua (Honda), stejně jako Rusa Dmitrije Pavlova (Honda) a Nizozemce Alexe Brusselerse (E-ATV). O důležitosti Marocké rally promluvil před startem Marc Coma: “Není to žádný mini-Dakar, ale plnohodnotná soutěž se všemi možnými záludnostmi a složitostmi, jaké jen můžete v Africe zažít. Přijeli všichni nejlepší, takže vám tady neprojde ani jediná chybička,” uvedl Coma a Despres poněkud poeticky dodal: “Těším se na tu marockou trať, na místní úžasnou krajinu, scenérii a speciální příchutě. Nebude to jednoduchý závod. Jsem nadšený, že tu bude taková konkurence, čím víc dobrých pilotů, tím větší zábava. Je to opravdu důležitý krok v přípravě na Dakar. Až tady skončíme, bude mít jasnější představu, jak silný ten který tým nebo jezdec je.“
První 271 kilomettrů dlouhá etapa se dala pochopit jako velká oslava Hondy, která se nedávno s plnou vervou a parádou vrátila do světa dálkových závodů. Vyhrál ji totiž Portugalec Helder Rodrigues, který Hondu CRF 450 RALLY úspěšně vyvíjí. Hned za ním sice skončil dvojblok KTM Coma-Despres, ale skvěle si vedli i další jezdci Hondy - Brit Sam Sunderland skončil v první desítce navzdory drsnému pádu na zaprášené silnici na 138. kilometru, Brazilec Zanol byl v Africe sice úplně poprvé a měl problémy s navigací, ale dojel v TOP 20, stejně jeko jeho stájoví kolegové Argentinec Javier Pizzolito a Američan Johnny Campbell.  Druhá etapa vedla z velké části dunami okolo Erg Chebbi a vyhrál ji Despres před Comou ( - 1:45 min) a Rodriguesem (- 3:11 min.). Francouz se také tím pádem dostal do čela. Třetí etapa mezi Erfoudem a Zagorou (357 kilometrů) přinesla zřejmě rozhodující moment soutěže, když  Coma najel do hustého a hlubokého písku, přepadl přes řídítka a bolestivě si vykloubil levé rameno. Tím pro něj Maroko skončilo, protože musel být převezen do nemocnice v Errachidii a následně k operaci do Španělska. Do čela šel po třetí etapě přes těsné vítězství Paula Goncalvese na husqvarně opět Helder Rodrigues, který měl po půlce rallye náskok na Desprese jedenáct minut. Na třetí místo se posunul vítěz Rally Faraonů Španěl Joan Barreda (Husqvarna TE449RR) se ztrátou 16 a půl minuty. 
Také čtvrtá etapa byla nabitá událostmi, mezi kterými vynikala hlavně smůla dosavadního leadera Heldera Rodriguese, jenž musel zastavit na 58. kilometru a už se nerozjel. Oficiální vysvětlení Hondy: problémy s palivovým systémem. Vedení HRC rozhodlo, že Portugalec nastoupí normálně na start další etapy, aby dokončil rally mimo soutěž kvůli přípravě na Dakar 2013. Radost mohla mít Honda alespoň z výkonu Zanola, který dojel v první trojce. Etapu vyhrál Polák Jakub Przygonski na KTM a za těchto okolností se dostal do čela závodu opět Despres. "Je to velké  zklamání, ale takové jsou závody. Všechno nám vycházelo až do dneška, kdy sebou začala motorka cukat a nakonec zastavila. V tu chvíli jsem měl náskok jedenácti minut a mohl jsem pořádně navýšit své vedení v soutěži. Jedeme ale dál kvůli dalšímu testování a vývoji - Dakar zůstává naší nejvyšší prioritou," uvedl po smolné etapě Rodrigiues. Zbytek Rally Maroko pak proběhl v rámci souboje Despres-Barreda, rychlejší a šťastnější byl nakonec o šest minut Francouz, který tak vyhrál Maroko už počtvrté. Třetí místo celkově oslavoval v cíli slavný Chilan Chaleco Lopez, který po letech strávených v sedle Aprilie přešel na KTM. Soutěž quadů vyhrál Francouz Vincent Albira (Honda) přesto, že udělal dost navigačních chyb a v předposlední etapě ho hodně zdržel defekt. 
Cyril Despres: "V průběžné klasifikaci to bylo pořád nahoru a dolů a to bylo pro nás a naše doprovody určitě zajímavé. Jsem vítězstvím potěšený, protože marocká soutěž je taková svérázná a nesmírně těžká. Samozřejmě ale dva měsíce před Dakarem asi nikdo nemyslí na nic jiného. Z toho hlediska to byla skvělá příprava, hlavně ohledně navigace. Maroko vám v tomhle ohledu neodpustí jedinou chybičku.'
Joan Barreda: "Celý tým Husqvarna by Speedbrain má za sebou neobyčejně brilantní práci a já jsem hrozně šťastný za to druhé místo. OiLibya Rally of Morocco na vás klade obrovské nároky a také proto zde přijely všechny světové týmy kvůli té nejlepší možné přípravě na Dakar. A ta konkurence udělala závod ještě zajímavějším."
Francesco Lopez: "Od startu jsem se jezdecky necítil příliš dobře, pak se to zlepšilo a výsledné třetí místo je pro mne velkým dárkem. Byla to velmi komplikovaná a namáhavá soutěž hlavně kvůli navigaci. Teď můžu říct, že jsem připravený za několik týdnů doma v Chile podávat opravdu velké výkony."
Paulo Goncalves: "Měl jsem velké problémy ve 4. etapě se zničeným předním kolem, takže vzhledem k tomu můžu brát páté místo jako úspěch. Všechno ostatní fungovalo parádně a myslím, že na Dakar jsme skvěle připraveni."
 

Rally Maroko 2012

1. Cyril Despres (Francie) KTM 17:58,36 hod.
2. Joan Barreda Bort (Španělsko) Husqvarna + 6:52 min. 
3. Chaleco Lopez (Chile) KTM + 34:28
4. Frans Verhoeven (Nizozemsko) Yamaha  + 40:42
5. Paulo Goncalves (Portugalsko) Husqvarna + 43:52
6. Olivier Pain (Francie) Yamaha + 48:10
7. Filipe Zanol (Brazílie) Honda + 49:23
8. Mathew Fish (Austrálie) Husqvarna +1:00:42
9. Jakub Przygonski (Polsko) KTM +1:02:15
10. Sam Sunderland (Velká Británie) Honda +1:09:52 
 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist