4. etapa Dakaru svědčila Barredovi, Pabiška končí po pádu

Nejdelší etapa letošního Dakaru přinesla vítězství Španělovi Joanu Barredovi (Honda) a skvělé výkony českých motorkářů. Martin Michek pokračuje ve fantastické jízdě, tentokrát se ukázal brutálním finišem a 11. místem (po penalizacích devátým) se zanedbatelnou ztrátou 13 minut a 18 vteřin. 26. pozicí mu zdatně sekundoval Jan Brabec a 34. Milan Engel. Stínem je bohužel havárie Davida Pabišky, rentgen odhalil zlomenou klíční kost a žebro.  

Na letošní Dakarské rallye je přes dvacet motocyklových jezdců s tovární podporou Hondy, Yamahy, KTM a dalších výrobců. Ti mají neomezené prostředky pro vývoj stroje a hlavně také v rámci testování či přípravy. Přesto je s upravenou KTM významně nahání Martin Michek. V pondělí zajel jedenáctý čas, v úterý zase třináctý.Jakékoliv umístění mezi nejlepší patnáctku je skvělé, top 10 je úžasná. Hlavně mě těší to, že na prvního jsem ztratil pět minut, což je minimum,“ tvrdil včera Michek z týmu ORION – Moto Racing Group, který se dostal v celkovém pořadí na 23. místo. Jeho týmový kolega Milan Engel je navíc na druhém místě v kategorii jezdců bez asistence. Pracují s úplně jiným finančním budgetem, mají zcela odlišné možnosti pro tréninky. Přesto český tým opět šlape na paty mocným továrnám. Čím to? „Snažíme se vytěžit z minima maximum. Například v přípravě jsme najeli v minulém roce na dunách tisíc kilometrů, to konkurence tak desetitisíce. Máme své know-how také v nastavení motorky, i když víme, že v naší garáži vývoj továrních strojů nepřekonáme,“ dodal Michek, který obhajuje loňské 10. místo v celkovém pořadí.

Soupeři český tým ORION – MRG přezdívají „blue army“. Nejenom kvůli barvám jejich závodní kombinézy a motorky, ale také díky odhodlanosti. „Hlavně tovární týmy vědí, že když udělají chybu, tak my toho využijeme. Jsme schopní zezadu zaútočit. Manažeři nás zdraví, přijdou k nám občas očíhnout naše motorky, určitě k nám mají za poslední roky větší respekt a všímají si nás,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu, který letos na Dakaru má svůj kamion na přepravu součástek a zcela nové zázemí. Zároveň český tým přistupuje k aktuálním výsledkům shovívavě. „Je úžasný úspěch, kde se nyní pohybuje, jsme ale pořád na začátku. Důležité pro Martina je, aby postupně smazával hodinovou ztrátu, kterou nabral zejména v prvním dni po bloudění,“ dodal Krajčovič, který si rovněž pochvaluje aktuální motorky. „Máme od fabriky KTM udělané pérování, měnili jsme také výfuk. Pohráli jsme si s motorem a s mapou, zvedli jsme otáčky. Motorka funguje dobře, nejsou žádné problémy. Ani nějak zásadně výkonnostně nezaostáváme na rychlosti, ačkoliv oproti továrnám jsme v tomto znevýhodnění.“

Středeční čtvrtou etapou dorazila dakarská karavana do hlavního města Saúdské Arábie Rijádu. Nejdelší etapa letošního 44. ročníku rally měla 465 měřených kilometrů (celkem 707) a hrdinou byl Španěl Joan Barreda. Tovární jezdec Hondy zatím podával nevyrovnané výkony, před dnešním startem okupoval 12. pozici se ztrátou 23:27 minuty na lídra Sama Sunderlanda (Gas Gas). Ošidnost povinnosti jako vítěz minulého dne rozjíždět etapu opět prokázal Joaquim Rodrigues, Portugalec na stroji Hero okamžitě nabral ztrátu přes 20 minut, stáhl s sebou i další jezdce, mezi jinými Australana Tobyho Price (KTM). Nic z toho neplatilo pro Barredu, který se v závěsu s Italem Danilem Petruccim (KTM) a Chilanem Pablem Quintanillou (Monster Energy Honda) oddělil od zbytku pole. Trio vedlo s malými rozestupy do poloviny měřeného úseku, za nimi skvěle spolupracovala dvojice jezdců na francouzských továrních motocyklech Sherco, Španěl Lorenzo Santolini a Portugalec Rui Goncalves. Málokdo v tu chvíli tušil, že tato pětka dotáhne své snažení až do úspěšného konce.

A jak si vedli Češi? Martin Michek ze začátku atakoval TOP 5, pak se zabydlel ve druhé desítce. Na 198. kilometru byl dvanáctý se ztrátou devíti minut, Jan Brabec (Strojrent) devatenáctý a Milan Engel 26. Bohužel David Pabiška (Jantar Team) svoji 13. rally Dakar nedokončí. Po pádu musel být ošetřován, odnesla to žebra a kliční kost. Jezdec uvedl, že k havárii došlo, když jel ve větší skupině jezců a prášilo se. Přiznal, že šlo o jeho chybu. Zarážející je, že se mu nenafoukla airbagová vesta. Poděkoval rovněž za obrovskou podporu, které se mu z domova dostalo. 

Vedoucí pětka jela i na dalších mezičasech ve druhé polovině etapy ve stejném pořadí, na šesté místo se vytáhl Slovák Štefan Svitko (KTM), ztrácely naopak tovární Yamahy, což překvapovalo zejména u Francouze Adriena Van Beverena, dosud druhého muže průběžného pořadí. Jedinou změnou v první pětici jezdců v cíli nakonec bylo to, že Quintanilla v úplném závěru předstihl Petrucciho a zařídil tak dvojnásobné vítězství týmu Monster Energy Honda. Barreda skvěle zvládl navigačně složitý závěr a dnešním triumfem si upevnil pozici lídra mezi aktivními jezdci s největším počtem dakarských etap. Už jich má na svém kontě 29.

Na Quintanillu dnes najel 4:36 min., Petrucci měl ztrátu téměř 7 minut (před penalizacemi). V čele průběžné klasifikace zůstává Sunderland, dnes v klídku dojížděl na šestém místě se ztrátou necelých deseti minut. Na druhého Rakušana Matthiase Walknera (Rakousko - KTM), který se dostal před Van Baverena, má náskok tři minuty. Martin Michek měl slabší chvilku uprostřed měřeného úseku, ale pak se rozjel k ohromnému finiši a bylo z toho 9. místo hned za Svitkem. V průběžném pořadí se posunul o dvě místa na 21. příčku. Jan Brabec byl dnes klasifikován jako 26., Milan Engel jako 34. a udržel si celkové druhé místo v hodnocení jezdců bez asistence. Po dojezdu dostalo několik jezdců penalizace za neprojetí kontrolních bodů. Barreda vyfasoval minutu, což jeho vítězszví v etapě neohrozilo. Ale Petrucci dostal trestných minut deset a propadl se pořadím do druhé desítky. MIchek se tím dostal na 9. místo (viz samostatný článek).  

Všechny výsledky zde

https://www.dakar.com/en/rankings

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist