4. etapa Dakaru svědčila Barredovi, Pabiška končí po pádu
Text: Petr Šour | Foto: dakar.com, ORION MRG | Zveřejněno: 5.1.2022 | Zobrazeno: 3 517x
Nejdelší etapa letošního Dakaru přinesla vítězství Španělovi Joanu Barredovi (Honda) a skvělé výkony českých motorkářů. Martin Michek pokračuje ve fantastické jízdě, tentokrát se ukázal brutálním finišem a 11. místem (po penalizacích devátým) se zanedbatelnou ztrátou 13 minut a 18 vteřin. 26. pozicí mu zdatně sekundoval Jan Brabec a 34. Milan Engel. Stínem je bohužel havárie Davida Pabišky, rentgen odhalil zlomenou klíční kost a žebro.
Na letošní Dakarské rallye je přes dvacet motocyklových jezdců s tovární podporou Hondy, Yamahy, KTM a dalších výrobců. Ti mají neomezené prostředky pro vývoj stroje a hlavně také v rámci testování či přípravy. Přesto je s upravenou KTM významně nahání Martin Michek. V pondělí zajel jedenáctý čas, v úterý zase třináctý. „Jakékoliv umístění mezi nejlepší patnáctku je skvělé, top 10 je úžasná. Hlavně mě těší to, že na prvního jsem ztratil pět minut, což je minimum,“ tvrdil včera Michek z týmu ORION – Moto Racing Group, který se dostal v celkovém pořadí na 23. místo. Jeho týmový kolega Milan Engel je navíc na druhém místě v kategorii jezdců bez asistence. Pracují s úplně jiným finančním budgetem, mají zcela odlišné možnosti pro tréninky. Přesto český tým opět šlape na paty mocným továrnám. Čím to? „Snažíme se vytěžit z minima maximum. Například v přípravě jsme najeli v minulém roce na dunách tisíc kilometrů, to konkurence tak desetitisíce. Máme své know-how také v nastavení motorky, i když víme, že v naší garáži vývoj továrních strojů nepřekonáme,“ dodal Michek, který obhajuje loňské 10. místo v celkovém pořadí.
Soupeři český tým ORION – MRG přezdívají „blue army“. Nejenom kvůli barvám jejich závodní kombinézy a motorky, ale také díky odhodlanosti. „Hlavně tovární týmy vědí, že když udělají chybu, tak my toho využijeme. Jsme schopní zezadu zaútočit. Manažeři nás zdraví, přijdou k nám občas očíhnout naše motorky, určitě k nám mají za poslední roky větší respekt a všímají si nás,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu, který letos na Dakaru má svůj kamion na přepravu součástek a zcela nové zázemí. Zároveň český tým přistupuje k aktuálním výsledkům shovívavě. „Je úžasný úspěch, kde se nyní pohybuje, jsme ale pořád na začátku. Důležité pro Martina je, aby postupně smazával hodinovou ztrátu, kterou nabral zejména v prvním dni po bloudění,“ dodal Krajčovič, který si rovněž pochvaluje aktuální motorky. „Máme od fabriky KTM udělané pérování, měnili jsme také výfuk. Pohráli jsme si s motorem a s mapou, zvedli jsme otáčky. Motorka funguje dobře, nejsou žádné problémy. Ani nějak zásadně výkonnostně nezaostáváme na rychlosti, ačkoliv oproti továrnám jsme v tomto znevýhodnění.“
Středeční čtvrtou etapou dorazila dakarská karavana do hlavního města Saúdské Arábie Rijádu. Nejdelší etapa letošního 44. ročníku rally měla 465 měřených kilometrů (celkem 707) a hrdinou byl Španěl Joan Barreda. Tovární jezdec Hondy zatím podával nevyrovnané výkony, před dnešním startem okupoval 12. pozici se ztrátou 23:27 minuty na lídra Sama Sunderlanda (Gas Gas). Ošidnost povinnosti jako vítěz minulého dne rozjíždět etapu opět prokázal Joaquim Rodrigues, Portugalec na stroji Hero okamžitě nabral ztrátu přes 20 minut, stáhl s sebou i další jezdce, mezi jinými Australana Tobyho Price (KTM). Nic z toho neplatilo pro Barredu, který se v závěsu s Italem Danilem Petruccim (KTM) a Chilanem Pablem Quintanillou (Monster Energy Honda) oddělil od zbytku pole. Trio vedlo s malými rozestupy do poloviny měřeného úseku, za nimi skvěle spolupracovala dvojice jezdců na francouzských továrních motocyklech Sherco, Španěl Lorenzo Santolini a Portugalec Rui Goncalves. Málokdo v tu chvíli tušil, že tato pětka dotáhne své snažení až do úspěšného konce.
A jak si vedli Češi? Martin Michek ze začátku atakoval TOP 5, pak se zabydlel ve druhé desítce. Na 198. kilometru byl dvanáctý se ztrátou devíti minut, Jan Brabec (Strojrent) devatenáctý a Milan Engel 26. Bohužel David Pabiška (Jantar Team) svoji 13. rally Dakar nedokončí. Po pádu musel být ošetřován, odnesla to žebra a kliční kost. Jezdec uvedl, že k havárii došlo, když jel ve větší skupině jezců a prášilo se. Přiznal, že šlo o jeho chybu. Zarážející je, že se mu nenafoukla airbagová vesta. Poděkoval rovněž za obrovskou podporu, které se mu z domova dostalo.
Vedoucí pětka jela i na dalších mezičasech ve druhé polovině etapy ve stejném pořadí, na šesté místo se vytáhl Slovák Štefan Svitko (KTM), ztrácely naopak tovární Yamahy, což překvapovalo zejména u Francouze Adriena Van Beverena, dosud druhého muže průběžného pořadí. Jedinou změnou v první pětici jezdců v cíli nakonec bylo to, že Quintanilla v úplném závěru předstihl Petrucciho a zařídil tak dvojnásobné vítězství týmu Monster Energy Honda. Barreda skvěle zvládl navigačně složitý závěr a dnešním triumfem si upevnil pozici lídra mezi aktivními jezdci s největším počtem dakarských etap. Už jich má na svém kontě 29.
Na Quintanillu dnes najel 4:36 min., Petrucci měl ztrátu téměř 7 minut (před penalizacemi). V čele průběžné klasifikace zůstává Sunderland, dnes v klídku dojížděl na šestém místě se ztrátou necelých deseti minut. Na druhého Rakušana Matthiase Walknera (Rakousko - KTM), který se dostal před Van Baverena, má náskok tři minuty. Martin Michek měl slabší chvilku uprostřed měřeného úseku, ale pak se rozjel k ohromnému finiši a bylo z toho 9. místo hned za Svitkem. V průběžném pořadí se posunul o dvě místa na 21. příčku. Jan Brabec byl dnes klasifikován jako 26., Milan Engel jako 34. a udržel si celkové druhé místo v hodnocení jezdců bez asistence. Po dojezdu dostalo několik jezdců penalizace za neprojetí kontrolních bodů. Barreda vyfasoval minutu, což jeho vítězszví v etapě neohrozilo. Ale Petrucci dostal trestných minut deset a propadl se pořadím do druhé desítky. MIchek se tím dostal na 9. místo (viz samostatný článek).
Všechny výsledky zde
https://www.dakar.com/en/rankings