PROFIL MOTORKY

Jawa Stadion S11 (1958)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník DreitTheDragon
Vloženo 11.7.2012
Aktualizováno 27.7.2014
Zobrazeno 8 477x
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 8.7

Tak už mě to zase popadlo

Vloženo: 15.03.2015, Uskutečněno: 14.03.2015, Zhlédnuto: 53x


Už jsou to bez pár dní dva roky, co chodím makat do fabriky. Před rokem firma přijala velkou zakázku (průser jak Brno) a jeden technolog se musel navěky nedobrovolně přemístil do výroby. Je to bývalý motorkář, koníčkem mu jsou CAD systémy, 3D modelování a samozřejmě všechna technika s vůní benzínu.

Ale proč to sem vlastně píšu? Je to právě on, kdo mě v práci naučil hodně nových věcí, postavil před lety vlastní traktor a právě s ním v práci o svačinách referujeme o různých vychytávkách, zajímavostech a kuriozitách.
Slovo dalo slovo a za protislužbu mi slíbil pomoc s půlením motoru.

A tak jsme se v sobotu v ranních hodinách sešli a začali půlit motor. Nejdřív jsme vypustili zbytky řídkého oleje z převodovky, který nestihl vytéct na stůl dosud neznámou netěsností. Následovala demontáž magneta, zapalování, řetězového kolečka.
Otočili jsme motor, rozebrali spojku a slabým zapáčením vysunuli spojkový koš. Kolo primárního převodu v sobě má dva závity, do kterých lze našroubovat šrouby a jejich dotahováním se kolo vytlačí z hřídele. Za toto řešení si konstruktéři zaslouží jedničku s hvězdičkou - žádné drahé a složité stahováky, stačí našroubovat dva šrouby a kolo je dole!

Bohužel dále už to nebylo tak jednoduché. Povolit šrouby držící oba kartery u sebe vyžadovalo dva lidi, kvalitní šroubovák, mnoho ran kladivem a i přesto se dva poslední šrouby nedařilo povolit. Nakonec přistoupil kolega se svým tajným řešením a ujištěním, že jestli nepomůže tohle, tak můžu motor zahodit. Po několika hlasitých ranách se stal zázrak a šrouby šly s vypětím sil povolit a vyšroubovat. Hurá!

Jak ale dostaneme kartery od sebe? Nikde jsme nenašli žádné předdefinované body, kde by se mělo zapáčit šroubovákem. Nakonec stačilo zatlačit na motor v místě, kde bývá utopený starší karburátor a mezi kartery se objevila škvíra. Po chvilce opatrného páčení šroubováky na různých se motor rozskočil.

Je rozpůleno, podruhé hurá! Jako první mě praštil do očí černý povlak v místech, kde se točí klikovka, vůbec bych ho tam nečekal! Klikovku si vzal na starost kolega, opatrně ji vytáhnul z ložisek a začal zkoumat vůle. Předčily naše očekávání, nemáme slov:

Dále jsme s kolegou chtěli dostat ven ložiska. Nejdříve gufero, které už před půlením motoru moc nedrželo a vypadlo samo od sebe. Následovalo první ložisko, mezikus držící konstantní vzdálenost mezi ložisky a druhé ložisko.

Motor je naštěstí tak jednoduchý, že toho kromě ložisek a gufer není moc co měnit. Největší investicí bude nejspíš oprava celého klikového mechanismu, tedy nová ojnice, všechna ložiska, píst, pístní kroužky a s tím související výbrus válce.

Teď mě ale čeká čištění motoru kartáčkem na zuby, seškrabávání připečeného uhlíku a zbytků těsnění. A bude to brzo, protože v garáži nesmí nic načichnout.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
DreitTheDragon (8) napsal 15.03.2015 v 20:33

Vyčištění budu muset udělat hopem, protože motor je u táty v garáži a nic nesmí načuchnout. A když jsem to dneska v garáži cítil, tak včera bylo pozdě.

125Marek (10) napsal 15.03.2015 v 20:26

Takový krásný dárek! Konečně jsi s tím pohnul! Snad nebude trvat dalších 8 let zprovoznění stroje


Nejnovější záznamy v deníku


TOPlist