PROFIL MOTORKY

Jawa 350/640 (2015)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 3.3.2012
Aktualizováno 6.4.2014
Zobrazeno 5 947x
HODNOCENÍ PROFILU OD 18 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5


Vloženo: 21.07.2012, Uskutečněno: 21.07.2012, Zhlédnuto: 10x


Je tomu už dávno co jsem oběvil tiskovou zprávu Jawy o tom, že chystá vývoj elektrického startéru pro motocykly JAWA 350 640 vyvážené do zahraničí..nakonec se oběvily fotky prototypu startéru a nakonec i černobílá fotka celé přestavbové sady.. dlouho se nic nedělo, ale myšlenka zůstala..

Po delší době, kdy jsem zvažoval pořízení této "vychytávky" jsem začal dávat dohromady potřebné finance.. a že jich pro takovou srandu nebylo potřeba zrovna málo..zvlášť v situaci, kdy internetem kolovalo jenom pár podivných fotografií.. takže jsem prodal všechny nepotřebné krámy, a nakonec byly všechny peníze v kapse.. rozhodl jsem se pro instalaci nejenom startéru ale taky oilmaster kitu, ať to má nějakou štábní kulturu.. Oilmaster sice také něco stál, nicméně už jsem po něm také šilhal.. a prázdné místo pro oilmaster vě mě vzbuzuje divný pocit, stejně jako neúplně osazené DPS různých zařízení..

Po asi pátém pokusu jsem se dovolal do Jawy ke kompetentní osobě a somroval poslání onoho kitu.. no byl to kumšt, ženská se malinko kroutila ale nakonec se asi po pátém telefonátu podařilo.. po skoro týdnu došel balík..

Po vybalení jsem všechno pečlivě nasázel na stůl a začal zjišťovat, jak by to asi mohlo pasovat dohromady, protože zázračný návod k sadě dodávaný a zvláště geniální černobílý asi 100x kopírovaný náhres celkového rozložení sesazených dílů, který splývá v jeddnu nesmyslnou čmáranici opravdu neoslní.. v podstatě nejde rozpoznat co je nějaký díl sady a co je okolní volný prostor..no děs běs.. zvláště když je seznam dílů plný slov příložka levá, pravá, podložka, záložka a jiných zázraků..kouká na vás jenom sáček plný něčeho, o čemž máte vážné pochybnosti, že to někdy složíte, natožtak, že ten, kdo sadu v Jawě připravoval dal do sáčku všechno potřebné.. Pokud by opravdu na něco zapoměl, tak na to asi v životě nepřijdete..zkušenosti pár lidí, kteří startér mají moc nenapoví..maximálně že jse obrátit volnoběžka opačným směrem a pak je průser..napsal sem tedy do Jawy mistru Kraftovi.. ten záhy v obvyklé reakční době 3 dní odpověděl, jak volnoběžku namontovat, i když malinko chaoticky.. samozřejmě že špatně, to jsem ale hned nevěděl, takže jsem všechny podstatné věci, které nešly intuitivně vrazit kdesi tam, kde by být mohly vzal domů a skládal "nanečisto".. Už na první pohled bylo jasné,že vetšina ozubených kol je velice solidní úrovně.. osobně pochybuju, že je to výroba Jawy, pouze se asi pokusili implantovat různé oem kola pro různé skůtry a motocykly všeho druhu..provedení je opravdu kvalitní.. jediné co vyčuhuje svým provedením je malinko pokulhává za ostatními.. v návodu je popisován jako "nosník" v podstatě jde o podstavu, která je nasazena na čep klikového hřídele, a sedí na ní veškerá váha volnoběžky velkého hnacího kola a ostatních komponentů... po hodince různého intuitivního skládání se podařilo celou "hlavní" sestavu poskládat tak jak být má..manuál k tomu nenapomohl ani ň... co mě ale zaráželo bylo to, že volnoběžka neseděla na onom slavnostním unašeči.. resp seděla krásně.. ale v poloze, ve které by fungovala přesně opačně než bylo třeba..Volnoběžka má na spodu ze spodu takovou "šlupku" která brání z jedné strany vypadnutí válečků a snad i pružinek s tyčinkami.. která není vlisována rovně ale do tvaru soudku.. a s tím soudruzi v Jawě jaksi nepočítali..takže osazení, které je na hraních má moc malý průměr na to, aby se do něj vešla volnoběžka i s "bříškem".. vyřešil to nečekaně soustruh..o 0,7mm bylo nutné vnitřní průměr roztáhnout..najednou všechno sedělo jak má.. celá soustava teď v ruce krásně fungovala a volnoběžka volnoběžkovala ve směru, ve kterém volnoběžkovat má..

Další montážní den už šlo na ostrou montáž..takže nachystat vše potřebné..celou akci jsem pojal malinko ve velikém, takže na řadu přišla výměna komplet spojky, jediné co zůstalo původní je vrchní hliníkový přítlačný talíř.. přecijen spojka už jistě něco zažila, a ubude taky vibrací..následuje odmaštění klikového čepu, nasazení primárního kolečka upraveného pro startér, které má odfrézované dvě části, sloužící pro zaaretování unašeče a v podstatě také k přenosu momentu na kliku.. nasazení spojky s novým primárním řetězem..po malém zápasu taktéž nových lamel.. kdy je potřeba druhé osoby zapírající se o motorku v protisměru, aby nedošlo k jejímu převrácení.. zde se výborně osvědčila zajišťovací plotna pro spojkový koš vypálená z nerezu - silně doporučuji!

Posléze došlo na nasazení hliníkového víka společne s nasazeným startérem, to je další malinko nedořešení věc, mezi startérem a kolenem výfuku je opravdu minimum místa a řadící hřídel je napružená pruužinou kvůli zmáčknutí a nožnímu startování.. takže je potřeba opravdu hodně nervů na to zatlačit hřídel, nedýchat a popkusit se nějakým způsobem nasadit víko tak, aby hřídel nevyskočíla a přitom se oepoškrábal startér o výfukové koleno.. o tom, že je potřeba demontovat levou stupačku ani nemluvím, protože bez ní by bylo opravdu nereálné víko nasadit..

Po nasazení víka následuje nasunutí celé soustavy volnoběžky s unašečem na klikový čep,nasunutí podložky a příložky - prvně podložku s výřezem a na ni plechovou podložku..posléze podélný sroub s vnitřním závitem zajišťujícím celou soustavu na klice a taktéž postytujícím rotující výřez pro oilmaster čerpadlo..zde je velmi výhodné mezi onu podložku apříložku před dotažením strčít na vrchní straně např kousek tenkého drátku a posléze dotýhnout.. jde o to, že po úplném dotažení pak není možné zajišťovací podložku nijak ohnout, protože je totálně slícovaná s příložkou..pak už zbývá pouze nasadit plechovou podložku na kovovou hřídelku prostředního kolečka, to nasaditna hřídelku a něj zase kovovou podložku, bránící otěru kolečka o měkký materiál uložení.

Po všech těchto patálích je systém funkční, zbýtá tedy odmastit dosedací plochy, nanést těsnící tmel - jawa ještě těsnění neoběvila.. a přišroubovat levé víko - stříknuté stříbrnou barvou, někdo říká, že stříbřenka.. ať už je to co chce je to zalakované, takže to nevypadá nijak tragicky - to ostatně posoudíte i z fotografií.. zbývá už jenom vložení plastového mezukusu pro oilmaster, ten se zase jeví jako o malinko delší, než je záhodno, proto doporučuju zbroušení na rovné podložce o 2-3mm, přišroubování olejového čerpadla - v mém případě italské výroby.. připojení hadičky ke spojce pro olejovou nádobku..připojení druhé hadičce k přírubě karburátoru a odvzdušnění celé soustavy povolením šroubku na čerpadle za chodu motoru a vypuštění vzduchu.. i když je to malinko nestandardní způsob, doporučuju před spojením přívodní hadičky nalét do nádržky olej, a potáhnutí "hubou" až po samý konec trubičky.. olej neni tak řídký aby se mu chtělo téct jako benzínu a skončil v hubě, a ušetří se tím spousta času při odvzdušňování.

Olejové čerpadlo je potřeba seřídit né na klasických 3,5mm či kolik ale na 6mm, kupodivu jsem zjistil, ž při této hodnotě se kryje značka se spodní hranou čerpadla.. takže na tom asi něco bude i po teoretické stránce..zvlášť v létě je větší dávka oleje více než vhodná.. Po přišroubování řadící páky do obvyklé polohy si všimněte, že jde dosti z tuha, soudruzi byli váce přesní, než je zdrávo.. je možné to buďťo připisovat nepřesné výrobě, což by nebylo u Jawy příliš neobvyklé, ale také tomu, že valná většina startérů jde opravdu jenom na vývoz, a výrobce se sichruje těsností spojení, aby z onoho inkrminovaného místa neunikal olej.. hřídel si jistě po pár jízdách v krytu sedne..

Nyní už zbývá jenom vhodné umístění startovacího relé a připojení kabelů... startovací relé je nejlepší vzhledem h délkám kabelů umístit do levého kastlíku, ideálně k jeho horní hraně, neubere tolik prostoru a kabely se nemusí tolik ohýbat..relé či chceme-li stykač je čínské výroby, nicméně jeho provedení vypadá solidně.. tak uvidíme..relé spíná za použití palubního napětí s minimálním proudem, spínání je provedeno novým spínačem, instalovaným místo původního stop spínače.. jako nejjednodušší varianta je tedy přidání jednoho vodiče od relé po budíky, kde provedeme napojení na fast on konektor spínače a posléze spínáním země..kladný pól, chceme-li + je připojen na stykač startéru pořád a spínač na řidítkách spíná zem, byl tak zapojený i v původním zapojení kdy spínal proti zemi "spínač" či indukční cívku vape proti zemi - modrý drát.. při instalaci kabelů pro startér o vysokém přůřezu je záhodno kabely nijak zbytečně nekroutit..navíc očka na těchto kabelech působí poněkud komicky, je to dáno tím, že mezi startérem a motorem je opravdu mninimum místa a samotné navlečení ochranného kloboučku na šroub je malinko boj..ale jde to..

Uchycení samotného startéru je provedeno přes nový úchyt vložený mezi pravý originální úchyt a blok.. tím dojde k posunutí originálního úchytu prakticky o půl závitu a díry je nutné provrtat znova aby byly souosé, násilné narvání šroubů silně nedoporučuju, jde o to, že pak dojde k deformaci úchytu a skrzevá absenci levého úchytu, na který už jaksi nezbylo místo může být motor vytlačován na levou stranu, a to jistě nemá blahodárné účinky nejen na vyosený řetěz ale i na půvdní zadní úchyty a možnost prasknutí karterů v oblíbeném místě v zadu..takže to za tu práci stojí..

No a jsme u konce, nezbývá než nalét olej.. / po tom co zpět vrátíte spodní vypouštěcí šroub :) / počkat pár minut a můžeme vyrazit..startér musí fungovat na první zapojení, pokud překonáte konstrukční chyby, které jsou popsané výše, tak vás už žádné další překvapení nečeká..

Po první jízdě doporučuju zkontrolovat hladinu oleje, případně dopnit, a podívat se na utěsnění levého víka a spol, zdalipak nedochází k úniku..

Veškerou fotodokumentaci najdete na adrese http://hrnous.rajce...lectric_Starter_Kit/

Pokud má někdo jakékoli dotazy budu rád, když se obrátí na můj mail.. rád zodpovím..

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • Loučení

    Tak dneska proběhne velké loučení, bohužel motorka musí / no uplně nemusí, ale bylo by dobré aby šla/. Minulou středu totiž přilétla z Velké Británie nová Jawa s kódovým označením pérák. I když byla od kamaráda tak rozho

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 28.07.2014
    Uskutečněno: 28.07.2014
    Komentářů: 1x
  • IMFsoft MASTER aneb velké povídání o malé jednotce

    Protože se to tu čím dál více hemžilo dotazy a problémy ohledně jednotek firmy Ignitech, rozhodl jsem se napsat pro změnu trochu větší povídání o její žhavé konkurenci z nedaleké Ostravy. Která v pomyslném maratonu vyhra

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 09.05.2014
    Uskutečněno: 09.05.2014
  • Budík

    Docela dost lidí se zajmalo, co že se to skrývá uvnitř té zajmavé temné skříňky..zde je odpověď..deska je osazená z zespodu a to stejně hustě jako z vrchu..

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 20.04.2014
    Uskutečněno: 20.04.2014


TOPlist