Po nepovedeném výletu jsem se vrhnul na zjišťování co se vlastně stalo. Baterie je 2 roky stará tak tam bych chybu nehledal. Zřejmě mi asi dobíjení nefunguje jak má. Poslední dobou jsem si měl všimnout,že starty jsou takové „unavené“ - hlavně když jsem startoval třeba po týdnu.
Baterka byla samozřejmě úplně kaput. Takže jsem se jí pokusil oživit ( nabíječka – C TEK MULTI XS 3600-). Bylo znát ,že gelové baterii nesvědčí úplné vybití a trvalo to celý den než se vzpamatovala. Po nastartování jsem změřil napětí jestli motorka vůbec dobíjí a naměřil jsem cca 13,4 – 13,6V . Tváří se to jako že to dobíjí. Ale mělo by to dávat napětí cca 13,8 – 14,5V. Jde o to jestli se něco neklube. Buď alternátor (to je ta horší varianta), nebo regulátor dobíjení. Tak jsem tedy pozřel něco informací a šel měřit.
Začal jsem alternátorem. Ten se musí nejprve odpojit a měřit vždy jen v odpojeném stavu! Stačí odpojit „štekr“ přímo na regulátoru .Nejdřív jsem měřil ohmmetrem při vypnutém motoru izolační stav alternátoru . Jednotlivé fáze by měly mít mezi sebou odpor cca 0,3 - 1 Ohm. Měřil jsem postupně na svorkách : 1-2, 2-3 a 1-3. Byl jsem v mezích. Proti kostře motorky by kterákoliv fáze měla vykazovat nekonečný odpor. V praxi řádově v megaohmech. Taky jsem OK. Potom jsem měřil při nastartovaném motoru voltmetrem střídavé napětí alternátoru. Jednotlivé fáze by měly mít mezi sebou při volnoběžných otáčkách napětí cca 15 - 30 V. Toto napětí se s zvětšujícími otáčkami zvyšuje až na cca 60 - 200 V.
Opět se měří postupně mezi svorkami 1-2 2-3 a 1-3. Naměřil jsem cca 20 – 25 V a s otáčkami cca 160 V- takže asi dobrý. Ještě se dá měřit střídavým ampérmetrem zkratový proud. Mezi jednotlivými fázemi by měl být při volnoběžných otáčkách zkratový proud cca 8 - 16 A. Tento proud by se zvětšujícími otáčkami prakticky neměl měnit. Měří se zase mezi svorkami 1-2 2-3 a 1-3. Bohužel můj stařičký měřák má stupnici jen do 10A a tak jsem nechtěl riskovat jeho zničení a zkratový proud jsem zatím nezměřil. Ale i tak to vypadá, že alternátor by měl být v pohodě.
Regulátor dobíjení usměrňuje střídavé napětí z alternátoru na stejnosměrných 14 – 14,5V potřebných k napájení spotřebičů a zároveň k dobíjení baterie. Většina všech regulátorů pracuje na zkratovém principu – takže všechna přebytečná energie nad požadované napětí jde do zkratu tedy do tepla.Zdroj problémů muže tedy být i špatně umístěný regulátor,kdy se blbě chladí. To ale asi není můj případ. Nevím jestli některá z diod nepracuje jak má, nebo je něco jiného špatně – ale prostě nedává víc jak 13,6V. Tak jsem se rozhodl pořídit jiný regulátor. Po jeho namontování jsem někde na cca 14 – 14,3V.
Ještě jsem pořídil voltmetr a dal na řidítka k hodinkám a teploměru. Teď vidím jestli motorka dobíjí a co se děje s baterkou pod mou prdelí – docela fajn věc. Bohužel baterka se mi nezdála úplně v kondici, zřejmě jí úplné vybití neudělalo moc dobře. Při startech šlo napětí až moc nízko a bylo to pořád takový „unavený“. Nechtěl jsem se dočkat toho, až mě někde nechá a tak jsem pro klid mé duše pořídil ještě navíc novou baterii. Celkem jsem vypláznul něco málo přes 4000Kč. Tak uvidíme snad bude klid.
Vlastník | DanRen | |
---|---|---|
Vloženo | 23.9.2015 | |
Aktualizováno | 21.7.2022 | |
Zobrazeno | 4 503x |
Máš můj nehynoucí obdiv! Ja bych vůbec nevěděl, co dělat.
Máš na řidítkách více budíků než pilot v kokpitu :) Ale líbí se mi, že to hned nezabalíš a nejedeš s tím do servisu a hledáš závadu dokud ji nenajdeš.