Malá ochutnávka ze zahájení sezony: jízda Praha-Poděbrady

V sobotu 5. dubna 2025 se uskutečnila již XXVII. jízda Praha-Poděbrady, která tak pomyslně otevřela letošní motorkářskou sezonu. Tuto akci tradičně připravily Harley-Davidson Club Praha a HOG Praha Chapter.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Již na začátku se sešla početná skupina majitelů motorek Harley-Davidson, kteří se srdečně zdravili, povídali si a byli nadšeni, že se po zimní přestávce vidí a společně vyrazí na cestu do Poděbrad. Všemu přihlíželi náhodní kolemjdoucí, kteří se zastavili a počkali si, aby mohli vidět rozjezd celé skupiny. Při průjezdech obcemi se s přibližujícím cílem navyšovaly počty lidí, kteří s nadšením vítali burácející stroje. Zde nikomu z přihlížejících nezáleželo na tom, zda-li sám motorku vlastní nebo ne. Jestli sedí v kočárku nebo zda musel o holi dojít před vrata svého domu. Jedno ale měli společné, na chvíli nechali všeho, co právě dělali, zastavil se čas a každý prožíval přítomný okamžik.

Po zdárném dojetí do cíle na poděbradskou lázeňskou kolonádu zde na všechny motorkáře i na ostatní návštěvníky čekal bohatý program. Všichni si pochutnávali na vynikajících domácích langoších, pěkně ugrilovaných klobáskách a mnoha dalších dobrotách. Nealkoholické nápoje šly na odbyt a k tomu všemu hrála stylová hudba. Na památku si každý mohl zakoupit tematickou plaketu anebo jiný suvenýr. Oproti některým předchozím ročníkům letos vyšlo počasí a až na pár minut si všichni užívali slunce.

Této jízdy se zúčastnilo mnoho krásných motocyklů Harley Davidson. Někdo by se mohl hned ptát, proč se do kolony nemohou zapojit i jiné značky? Zde je odpověď. V první řadě je nejdůležitější si uvědomit, že celá jízda probíhá ve formaci. Ta začala v Praze na určeném místě, a to rozpravou. Jezdci jsou zde organizátory seznámeni se způsobem jízdy, kritickými místy, uspořádáním formace a v neposlední řadě se signály. Tyto signály již všichni kluboví jezdci mají osvojené, každý jezdec je opakuje tak, aby jej ten další jedoucí za ním mohl také zopakovat a tím ho poslal co nejrychleji na konec formace. Osobně jsem byl svědkem toho, jak se několik jezdců z vedlejších silnic či přilehlých parkovišť pokusili vmísit do již jedoucí kolony. Ohrozili by tím ale jak plynulost jízdy, tak především bezpečnost. Signálům takový vmísený jezdec nerozumí, neudržuje rozestupy, nedotahuje formaci a nedodržuje jízdu v ní. Formace ve střídavém stylu jízdy by se tak mohla rozpadnout. Určitě se ale nemusí motorkáři jiných značek cítit odstrčeni, cestu si mohli následně projet svým tempem nebo mohli zvolit jinou trasu. Organizátoři na ně v Poděbradech vždy myslí a jsou pro ně vyhrazena místa k zaparkování ve velmi blízké vzdálenosti od hlavního parkoviště.

Setkal jsem se s názory některých motorkářů, že jízda ve skupině a s doprovodem policie není to pravé motorkářské ořechové. Nicméně každý má volbu toho, jakou jízdu a s kým preferuje. Osobně musím říct, že když jede několik motocyklů téže značky společnou jízdu se společným cílem a vědomím sounáležitosti, je to něco, co se nedá slovy popsat. Každý si to musí zažít. V neposlední řadě je jízda v takové formaci z hlediska bezpečnosti silničního provozu daleko bezpečnější a zvyšuje se tím mnohonásobně pravděpodobnost, že živí a zdraví dojedete do cíle.

Informace o redaktorovi

Fanda Vrba - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):


TOPlist