-
14.5.2023 od Zm3
Ahoj jdu se zeptat jestli někdo víte jak je to s legislativou ohledně výjimky na homologaci výfuku u motorek uvedených do provozu před 1.7.2001. Mám Hondu Shadow z roku 90, v 94 byl dovoz z usa. Na mašině mám nehomologovaný výfuk který ovšem má db killer, podle toho co jsem našel na internetu to přesně spadá do dané výjimky ovšem na STK jsem tvrdě narazil a nikdo to nechce udělat, takže jak to teda vlastně je?
Zde pár výtažků ze článků, které jsem našel na internetu:
„Obecně platí, že motorka musí mít původní výfukový systém, který byl namontován při schvalování typu vozidla. Když zaměníme nějakou část výfukového systému, musí být tento díl homologovaný a homologovaný musí být taktéž, jestliže se jedná o ucelený technologický celek. Na motocyklu nesmí být neschválené komponenty (netýká se motocyklů uvedených do provozu před 1. 7. 2001). Na motorce nesmí být úprava výfukového systému, která mění stanovené parametry pro konkrétní schválený typ (je tím míněno hluk a emise),“ uvádí ve svých dokumentech Autoklub ČR. „Motocykly registrované po 1. 7. 2001 musí mít díly výfukové soustavy označeny homologační značkou.“
Častými problémy, kvůli kterým na STK na motorku neprojde spousta řidičů, jsou použití nehomologovaných dílů, nadměrný hluk výfuku a nadlimitní znečištění výfukovými plyny. Chcete-li tedy vyměnit výfuk nebo jeho jednotlivé části, musí být schváleny pro použití na pozemních komunikacích. Výjimkou jsou motocykly uvedené do provozu před datem 1. 7. 2001.
Podle příručky "Prokazování technické způsobilosti při silniční kontrole Policií ČR s neschválené změny motocyklů" vydané centrem služeb pro silniční dopravu v roce 2014 a která je určena dopravní policii ČR, pro kterou byla zpracována:
Označení: původní i nepůvodní výfukové systémy u motocyklů nemusí být opatřeny homologační značkou, pokud byly schváleny do provozu před 1.7.2001, nebo byly schválené do provozu individuálně, (stavba, dovozy z USA apod.)
Od 1.7.2001 musí být původní i nepůvodní tlumič výfukového systému označen značkou podle Předpisu EHK nebo Směrnice ES
Je nepřípustné používat na motocyklu neschválené komponenty pro náhradní výfukový systém nebo tlumič. Tento požadavek se nevztahuje na motocykly uvedené do provozu před 1.7.2001. Předepsaným označením nemusí být označeny trubky a úchyty.
Výfukový systém musí vždy obsahovat funkční tlumič hluku.
Holé trubky: Pokud výfukový systém není vybaven tlumičem hluku (tzv. holé trubky), jedná se o neschválenou změnu.
Absorpční tlumič: je tvořen průchozí děrovanou trubkou, která je obalena tlumícím materiálem. Pro výfukové plyny je tlumič zcela průchozí a klade jen minimální odpor.
Díky za odpovědi
-
15.5.2023 od Pepa004
Zdravím, řešil jsem podobný problém a nehomologovanými díly na mašině. Výfuk byl sice origo, ale bez jakéhokoliv označení. Což je asi na STK štvalo nejvíc Bylo toho cekem dost a vyřešil jsem to přes
Dekru a zápis výjimek do TP. Technik udělal protokol, potom zaskáknout na úřad, nechat zapsat fyzicky do velkého TP a potom vesele na STK a už s tím nebyl nejmenší problém. Celkem dvanáct výjimek, ale mám klid a na STK v pohodě. Cenově to vyšlo na 2500 Kč. Byl to ale rok 2020, tak možná podražili -
15.5.2023 od CRF1000
Výjimky uděluje MDCR, ze zákona, nikoliv Dekra. S protokolem z technické zkušebny stačí požádat MDCR o udělení výjimky, následně jí nechat zapsat do TP..
.
Technická zkušebny, které momentálně posoudí výfuk jsou v ČR celkem 3
1.) TZV
2.)TUV
3.) Dekra
Na základě protokolu kterékoliv technické zkušebny lze do TP zapsat informaci o výměně náhradního dílu za nehomologovaný, který musí plnit podmínky legislativy platné v době jeho výroby.
ještě k chystanému měření hluku na STK, dle Instrukce pro STK vyšší hladina hluku o 4 decibely ve srovnání s hodnotou v TP znamená vyhazov (TP na měsíc) -
16.5.2023 od kokoška.
Jel bych jinam, před rokem 2000 není homo číslo poviné. To by ho mohl chtít za chvilku i na Jawě