husqvarna_virt_400_brezen




Recenze Rev'it Discovery H2O: Pro cendurové cestování

Majitelé cestovních endur, kteří své stroje používají na obě části pojmenování jejich kategorie, čili poznávání vzdálených krajů a zároveň jízdu v terénu, jsou při výběru vhodné obuvi často postaveni před dilema: měkkou turistickou botu, nebo tvrdou motokrosovou plasťárnu? Model Discovery H2O od nizozemské značky Rev'it dokáže spojit oba přístupy. Jaké jsou tyhle boty po roce používání?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Dilema nastíněné v perexu jsem během testování nových motorek řešil snad tisíckrát. Mám si na to géeso, Africu či Ténérku vzít obyčejné cestovní boty, nebo radši pevné motokrosové? Ať jsem zvolil, jak jsem zvolil, vždycky jsem se buď bál v terénu, nebo trpěl na silnici. Proto když se čas mých turistických motobot naplnil (rozuměj: ani černý krém už nedokázal zamaskovat jejich ošuntělost), měl jsem jasno v tom, jakým druhem obuvi je nahradím. Protože motocyklů kategorie Adventure testujeme opravdu hodně a klasických cesťáků bývá méně, půjdu cestou nějakých těch vyloženě cendurových. A zrak mi padl na tyhle Rev'ity. Nizozemský výrobce nabízí cestovních bot, méně či více vhodných i do terénu, několik řad. A má to pěkně odstupňované podle ceny. Pár modelů kolem pěti tisíc, Discovery H2O za necelých jedenáct a špičkový model Expedition za bezmála šestnáct tisíc. Já mám obecně ve všem rád střední třídu, a tak jsem sáhl po „diskouších“. Nicméně bylo to i proto, že se mi líbily nejvíc, protože „expedišny“ jsou opravdu čistě offroadové vysoké boty, zatímco u Discovery jsem si dokázal představit, že v nich jezdím i na čistě asfaltových strojích. To se také v průběhu loňského roku mnohokráte stalo, třeba taková Yamaha Tracer v obou objemech či Kawasaki Versys se ani netváří, že by chtěly mít s terénem cokoli společného. A ani při té offroadové stavbě to nebylo v Rev'itech vůbec špatné svezení – v motokrosových škrpálech nemáte cit ani od stupaček, ani při řazení, kvůli vysoké špičce si musíte většinou zvedat řadičku, ovšem Discovery nic z tohoto nepotřebují. Normální cestovní boty. Akorát že cítíte, že se s nimi nemusíte bát ani do terénu. Resp. ono by to mělo být spíš naopak – cítíte, že v nich nebude problém ani na silnici, protože jinak působí hlavně jako ty offroadové.

Produkty od Rev'itu se mi líbí tím, že mají určitou svou designovou „jinakost“, a Discovery nejsou jiné. Je to hlavně v té kombinaci vnějších materiálů a způsobu zapínání. Většinu vnějšku tvoří semišová kůže v černé barvě, na vnitřní straně bércové části je semiš šedý. Lehce je zastoupena Cordura 500D na lemu lýtka, achilovce a hlavně jazyku od nártu výš, něco málo patří klasické hladké kůži (pata a kryt holeně) a boky chodidel jsou lemovány broušenou gumou. Pokud máte obavu, že po blátivém výletu se boty budou čistit hůře než motokrosové plasťáky, které vezmete decentně wapkou, máte samozřejmě pravdu. Ale není to taková tragédie, tuhle jsem z nich dostával jeden extra odolný jíl (sázel jsem na to, že po zaschnutí opadá, ale to jsem se přepočítal) a po krátké domluvě měkkým kartáčkem a tekutou vodou byly botky zase připraveny dělat parádu. Vnitřek tvoří 3D mesh v elegantní černo-modré kombinaci, akorát vepředu ve špičce je (zřejmě) kůže. Příjemně anatomicky tvarovaná vložka je dnes už snad samozřejmostí.

Když boty vezmete do ruky, zjistíte, že jsou poměrně robustní, aniž by opticky působily humpolácky – bez problémů je dostanete do nohavic běžného cestovního textilu. Ale je to zkrátka hodně pevná bota. Na špičce i patě jsou tepelně tvarované chrániče, bezpečí vašich kotníků mají na starosti pevné vstřikované kulaté chrániče a další teplem tvarovaný chránič je na holeni v překrytí zapínání. A jazyk má v sobě měkký chránič Seesoft. Celou botu potom výrazně zpevňuje tvrdá několikavrstvá podrážka Vibram Apex Sole, vpředu přecházející v chránič špičky. Prvkem trochu jiného druhu bezpečnosti potom je reflexní proužek na achilovce. Nápis ES na špičce reflexní není a upřímně se mi nikdy nepodařilo dekódovat, co vlastně znamená.

Pojďme vklouznout dovnitř. S tím vám pomůže velké látkové oko vzadu, a to docela výrazně, opravdu se za jeho asistence ty poměrně tvrdé boty obouvají skvěle. Vnitřek je tak pohodlný, jak od turistických bot čekáte, ten 3D mesh dělá divy. S čím však musíte počítat, je poměrně nízký „strop“ v oblasti palců. Dost mě to překvapilo, nikdy jsem neměl v žádných (ani motorkových, ani civilních) botách problémy tohoto ražení, ani bych neřekl, že mám nějaký abnormální palec, ale tady mě v botách té velikosti, kterou nosím běžně, tlačil shora (nikoli zepředu) natolik, že jsem musel vzít boty o číslo větší – naštěstí je kam sáhnout, Discovery se vyrábějí od 38 do 47 a prodejci MotoZem a Bonmoto, je mají skladem prakticky všechny. V těch větších botách to mám na výšku nad palcem akorát, jen jsou mi lehce volnější do stran – Rev'ity nejsou rozhodně tak úzké jako italské boty. Nicméně je to pořád v pohodě akceptovatelné.

Základem je samozřejmě si boty na noze pořádně usadit, což se většinou dělá buď přezkami, nebo nějakým zipem – ovšem Rev'ity Discovery mají utahování takovým čudlíkovým navijákem či jak to nazvat. U Rev'itu tomu říkají Boa a není to neznámý systém, můj táta míval na nohejbal nějaké adidasky s podobným zapínáním před dobře čtvrtstoletím a vydržely mu dlouhá léta. Samozřejmě že je to prvek, nad nímž jsem dlouze přemýšlel, jsa z principu nedůvěřivý vůči okrajově používaným řešením (musí to mít nějaký důvod, ne?), ale taky jsem zvědavý, tak jsem to risknul. A funguje to zatím na jedničku. Ta úzká šňůrka je totiž lanko z letecké nerezové oceli, jež je protaženo v plastových „kolejničkách“. Přes nárt/holeň vám jde ve čtyřech místech, přičemž to horní je s tím otočným čudlíkem. Funguje to hrozně jednoduše, párkrát otočíte a máte utaženo. Zjistil jsem, že je vhodné si u nártu rukou botu stáhnout, jinak se vám lanky stahuje hlavně nahoře a spodek se dotáhne až poté, co systém aretujete a párkrát pohnete nohou – ale to se zároveň povolí vršek. Ale to není nic, co by člověk neznal z běžného zavazování tkaniček, jak se říká, musíte si „podržet křížky“. Míra utažení je regulovatelná prakticky plynule (jednotlivé polohy ráčny v kolečku jsou nasekané snad po milimetru), takže si dokážete boty dotáhnout opravdu přesně tak, jak potřebujete. A nakonec si holeň přikryjete chráničem na suchý zip. Když se potřebujete zout, jen utahovací kolečko axiálně povytáhnete (musíte trochu zabrat, má silnou aretaci) a okamžitě máte povoleno. A to úplně, ne jako u zavazovacích bot, kde musíte nejprve botu roztáhnout. Jak tady nejsou látkové tkaničky, které mají poměrně vysoké tření, nýbrž slabá lanka, je to hned. Potom zase utahovací kolečko zacvaknete zpátky a můžete utahovat. Je to fajn rychlý mechanismus, který snadno dotáhnete jedním otočením, nemusíte převazovat uzle na tkaničkách nebo otevírat a znovu zavírat přezky.

My ale v botách ještě zůstaneme, a v pěkně utažených. Co se mi líbí, je ten pocit komfortu a zároveň pevnosti. Sice dokážete hýbat kotníkem tak, abyste v pohodě zařadili i na silniční motorce, a není problém jej ohýbat ani při běžné chůzi, ale cítíte všechny ty chrániče, jak vás pěkně přes něco měkkého střeží. A hodně ten dojem tuhosti podporuje hodně pevná vibramová podrážka a přiznám se, že přesně tohle mám rád i v trekových botách. Tahle podrážka je velká speciálka, kombinuje totiž jak dobrý grip při chůzi v terénu, tak stabilitu (je širší než spodek nohy) a počítá samozřejmě s tím, že budete stát na zubatých stupačkách, které vám běžné civilní podrážky za chvíli rozcupují. Pro chůzi někam na krátký výlet jsou Discovery jednoznačně pohodlnější než motokrosové boty, ovšem tak úplně komfort cestovních „bačkůrek“ od nich nečekejte, přeci jen něco váží a ta podrážka se vážně nerada ohýbá – je však prohnutá, takže se v nich jako by houpete. Jo a taky mi trochu vržou, pravá podstatně víc než levá. Někde v kotníku.

Co se mi na „diskouších“ líbí, že jsem v nich v pohodě, ať je léto nebo zima. Vyzkoušel jsem je jak ve vedrech, kdy mi oči zaplavoval štiplavý slaný pot, tak na sněhu (to přišlo vhod, že jsou mi o fous větší a dostal jsem dovnitř hodně teplé fusekle) a bylo to vždycky naprosto v pohodě. Vydržím v nich celý den, aniž bych se večer doma musel zouvat venku a nechávat je „odvonět“ přes noc na balkoně. Přitom jde o boty s klimamembránou, v tomto případě Hydratex Sphere, která je nalaminovaná na svrchním materiálu. Při nějakém čvachtání se v blátě oceníte hlavně ten pogumovaný bok chodidel, membrána přijde ke slovu až při dešti. Nebo při stání v hodně hluboké louži či brodu, to když se pokoušíte zvednout motorku, kterou jste tam předtím odložili.

Z uživatelského hlediska jsem zatím s botami Rev'it Discovery H2O nadmíru spokojený. Když jsem teď procházel fotky z loňských testů, byl jsem překvapený, jak často jsem v nich jezdil, a to po asfaltu i třeba na vojenském tankodromu. Otázku ceny jsem nastínil už nahoře, sice se jedná o střední třídu v nabídce tohoto nizozemského výrobce, ovšem s cenovkou 10 599 Kč to není žádný „výprodej v Kauflandu“. A to se vyrábějí v Rumunsku a nikoli v zemi tulipánů, to by pak byly ještě dražší. Na druhou stranu si nemyslím, že by ta cena byla nějak ustřelená. Za své peníze dostanete designově velice pěkné a originální boty se zajímavými a hlavně funkčními technickými řešeními, které vám dobře poslouží při výletech po asfaltu i mimo civilizaci.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 50 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



faber_aprilia3_brezen
Objednat reklamu
TOPlist