husqvarna_vitpilen_401_duben




Recenze: Páteřák Dainese Pro-Speed

Už to nešlo dále. Vybavení sice měním nerad, ale nic nevydrží věčně a můj prastarý plastový no-name páteřák, který jsem nosil snad 15 let při každé jízdě na motorce, už byl dodrbaný a pro ostudu, kdykoli jsem se svlékl. Za co jej vyměnit? Nakonec jsem se rozhodl pro chránič páteře Dainese Pro-Speed. Jaký je po roce používání?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Na páteř já jsem pes, tedy na její ochranu. Mám takovou teorii, že neporušené tělo je vám k prdu, když ho nemůžete ovládat. Absolutní prioritu má hlava, řídicí centrum, a hned v závěsu páteř. Polámané ruce a nohy (snad) jednou srostou, ale poškozený mozek nebo páteř už vám nikdo dohromady nedá. A k čemu vám budou zachovalé nohy a ruce, když vás budou muset krmit… Když jsem s motorkami coby mlaďoch začínal a neměl žádnou výbavu, nešel jsem cestou „hlavně něco nakoupit“, ale našetřil jsem si spoustu peněz na pořádnou helmu a hned potom přišel páteřák, a to v době, kdy tuhle věcičku používali maximálně tak závodníci. Nejprve takový měkký s plastovými prvky od Uvexu, ten mi pár let vydržel, a po něm již zmiňovaný bezejmenný, nicméně celoplastový a nečekaně trvanlivý. Ale už měl svůj čas a já začal vybírat jeho nástupce. Už od premiéry před několika lety mě hodně zajímala řada chráničů Pro-Armor od italské značky Dainese. Mají i páteřák a je to takový styl včelích pláství v měkkém plastu. Navíc firma Dainese páteřáky vynalezla, takže mít na zádech chránič od Dainese je jako mít doma žárovky od Edisona. Prostě to dělají nejdýl, tak by to měli fakt umět. Byl jsem rozhodnutý, že tohle vyzkouším, především mě lákala možnost páteřák mít trochu ohebnější třeba do batohu, když ho někde převážím. Vyrazil jsem proto do pražské prodejny Yshop.cz, kde produkty Dainese mají, že ho okouknu. Ale nakonec vše dopadlo jinak. Sice jsem věděl, že je Pro-Armor měkký, že i tak je ve vyšším bezpečnostním standardu Level 2, ale prostě jsem z něj nakonec vycouval. Jak jsem ho tak ždímal v ruce, nedokázal jsem mu dát plnou důvěru. Jsem holt palice dubová, a když mě má něco dobře chránit, musí to být tvrdé. Jinak tomu nevěřím, ať to má normu, jakou chce. Naštěstí Dainese nabízí ještě tři další druhy páteřových chráničů a všechny pevné, a tak jsem sáhl po tom nejnovějším jménem Pro-Speed. Stejně jako ostatní od této italské značky, i tento se vyrábí ve dvou verzích jako samostatný a jako vkládací do bundy, mou jednoznačnou volbou byl samostatný – oblečení střídám a rozhodně víc věřím páteřáku, který mám pevně na těle, než tomu v bundě, která se mi může vyhrnout, přetočit atd.

Čím mě právě Pro-Speed zaujal? Nebudu pokrytec, nejprve to bylo svým designem, černo-červená kombinace prostě vypadá pěkně, mřížka na zádech mu dává optickou lehkost, tvar se mi líbil. Zkrátka nejprve se chytily oči a až poté jsem začal zkoumat, co je zač a líbilo se mi, co jsem viděl. Nejprve jsem samozřejmě zkontroloval bezpečnostní normu, EN 1621-2:2014 a Level 2, takže můžeme jít dál, tohle chci. Docela mě překvapilo, že výroba je v Tunisku, to jsem doposud znal jen jako místo na koupání… Můj starý páteřák, to byl nějaký tvrdší pěnový materiál s odvětrávacími otvůrky zcela zvenčí překrytý plastovými panely, přičemž zádová a bederní část byly spojeny jedním šroubovým spojem. Pro-Speed tvoří pět různě velkých a silných bloků čehosi pevného, co vypadá jako fasádní polystyrén, každý přes sebe má plát cca 3mm hliníkových voštin a vrchní vrstvu tvoří obligátní plast s velkými větracími mřížkami. Všech pět dílů je spojených pružně, a to jak uprostřed v plastech, tak po stranách vzájemným propojením skládanými gumovými pásky. Předklony, záklony i úklony jsou bez problémů.

Pro-Speed se vyrábí ve třech, resp. šesti velikostech. Co to znamená? Že záleží na vaší výšce i šířce. Na výšku jsou velikosti S (cca do 165 cm), M (170-185 cm) a L (basketbalisté), a potom je ještě potřeba vybrat jednu ze dvou velikostí obvodu pasu: XS/M do 100 cm a L/XL nad 100 cm. Břišní pás je k chrániči připevněn suchými zipy, takže by se dal případně vyměnit, kdybyste nějak enormně přibrali nebo naopak zhubli (podle informací z Yshopu se s tím ale nikdy nesetkali a vyloženě katalog ND k páteřákům Dainese nenabízí). Na každé straně jsou dvě místa uchycení, břišní pás začíná pružnými gumovými pásy ve tvaru písmene A (nebo V, záleží, odkud se díváte), jejichž vrcholy dále umožňují pomocí dalšího suchého zipu utažení pásu ještě trochu doladit. Samotný pás se směrem k břichu zužuje a je to na nošení hodně příjemné (můj předchozí páteřák měl pás nepříjemně široké po celé délce), na břiše máte v místě utažení sucháč vysoký ani ne 10 cm (a ještě je našikmo dolů), takže vám při předklonu nevadí, ale na zádech už vám pás drží na cca 18 cm a páteřák je tak lépe usazený. Akorát jsem koukal, že ta semišová část suchých zipů na zádech už není úplně ve 100% stavu, jsou to čtyři pásky trojvrstvé textilie (semiš/nosná tkanina/semiš) a na krajích u třech se ty vrstvy začínají separovat zřejmě v důsledku otěru o oblečení. Na funkci to zatím vliv nemá.

Součástí páteřáku jsou samozřejmě nastavitelné kšandy, jež je možné i sundat, asi kdybyste s nimi měli nějaký osobnostní konflikt. Na obou stranách se totiž do těla chrániče zacvakávají jednoduchý mechanismem připomínajícím klíčovou dírku. Sem tam se mi ovšem stalo, že se kšanda na některé straně vycvakla sama, ne tedy při jízdě, ale při oblékání. Jenže až teď, když jsem páteřák fotil do detailů, jsem zjistil, že jsem je neměl pořádně zacvaknuté! Chtěl jsem hudrat na málo těsné zámky a bylo to přesně naopak, jsou těsné hodně a já byl prostě málo statečný při zacvakávání. Odteď už by měl být klid.

A jak se Pro-Speed nosí? U obou svých předchozích páteřáků jsem byl zvyklý, že mi na tělo doléhaly celou svou plochou. Pro-Speed je dělaný jinak, je v celé své délce mírně prohnutý a jeho kraje jsou zevnitř lemovány dotykovými prvky, které působí jako neoprenové s měkkými vycpávkami. Na páteři tak při stání máte vlastně malou vzduchovou kapsu, což pro mě bylo zpočátku docela nezvyklé. A co jsem taky neznal, je odvětrání, jež tady tvoří 28 % povrchu. Má to své plusy i mínusy, většinou převažují první jmenované, záda se zdaleka tolik nepotí, nicméně už se mi párkrát stalo, že se venku ochladilo, já měl jen nějaký slabý ohoz a páteřák namísto toho, aby mě aspoň on zahříval, pěkně protahoval. Z čeho jsem měl trochu obavu, že Pro-Speed právě tím svým prohnutím na zádech působí docela „tlustým“ dojmem – dostanu ho pod těsnější bundu nebo hlavně do jednodílné kombinézy, která se dělá na tělo? Naštěstí se moje obavy ukázaly jako liché, Dainese udává, že tenhle páteřák přidává akorát cca 4 % obvodu pasu a nikdy se mi nestalo, že bych co do rozměrů cítil rozdíl proti tomu svému předchozímu. Možná tak hmotnostní, s cca 740 gramy je Pro-Speed o nějakých 110 g lehčí než ten můj starý.

Páteřák Dainese Pro-Speed používám od začátku loňské sezóny a doufám, že mi vydrží zase spoustu let. Nosí se mi příjemně, mám k němu důvěru, líbí se mi, prostě jsme spolu kámoši. Akorát mě loni občas trochu naštvala, když mu vypadla nějaká kšanda (což už by mělo být vyřešené), a teď při podrobném průzkumu mě moc nepotěšil tím separujícím se semišem, snad s tím přestane. Co se peněz týče, produkty Dainese nikdy nebyly levné a s cenovkou 4450 Kč je ze všech čtyř páteřáků nejdražší, i když ne nijak dramaticky.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ promyšlená konstrukce
+ komfort nošení
+ odvětrání


- vyšší cena
- suchý zip na páse se začíná po roce odlepovat


Autoři článku obdrželi prémie 80 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist