Lindstrands Sanden: Kožený komplet pro svižné cestovatele
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický , Vláďa Novotný | Zveřejněno: 19.12.2024 | Zobrazeno: 4 699x
Každá motorka si říká o vhodné oblečení, které bude maximálně odpovídat způsobu a prostředí, kde ji budeme prohánět. Pro příznivce sportovně cestovních mašin ušil švédský výrobce Lindstrands koženou bundu a kožené kalhoty Sanden a já si je během letošní sezony mohl vyzkoušet. Pokud bych měl vypíchnout jejich nejlepší vlastnost, je to určitě pohodlí.
Kapitoly článku
Dost možná máte značku Lindstrands spojenou se značkou Halvarssons a dost možná tyto dvě skandinávské značky vnímate jako jednu jedinou. Do jisté míry to tak je, protože Lindstrands i Halvarssons už delší dobu spadají pod finskou skupinu Duell, která se zabývá distribucí dílů pro powersporty v severských zemích a poslední dobou expanduje dál do Evropy. V jejím portfoliu najdeme produkty pro motocykly, čtyřkolky, sněžné skútry, ale i jízdní kola a pro námořnictví. Nás pochopitelně nejvíc zajímá motocyklové odvětví, konkrétně vybavení a oblečení, které oblékají vyznavači mototuristiky, cestování a klasických strojů. Značka Lindstrans vznikla už roku 1891, nicméně až o pár desítek let později začala vyrábět obuv pro motorkáře. Rodinná značka Halvarssons ze sousední čtvrti v tu dobu šila motocyklové oblečení a sled událostí zapříčinil, že došlo na sloučení obou značek. To ale neznamená, že by šlo o jednu samostatnou značku, nýbrž o dvě různé, které cílí na jiné zákazníky. Dá se říct, že si navzájem nelezou do zelí, ale spíš se snaží vzájemně doplňovat a motorkářům nabídnout oblečení jiných stylů a cenových kategorií.
Lindstrands si bere na mušku mladší motorkáře, pro které šije cestovní komplety a vzhledem k cílové skupině v nabídce nechybí ani sportovně střižené oblečení, a to se týká bundy a kalhot řady Sanden. Naopak sesterská značka Halvarssons se dá považovat za prémiovku, která se snaží oslovit náročnější a „zkušenější“ motorkáře, kteří nejsou tak sportovně orientováni a ctí především klasiku a turistiku. To ale neznamená, že by oblečení obou značek nešlo dále kombinovat a podle chuti dovybavit chrániči z nabídky Lindstrandsu a Halvarssonsu.
Kompletní nabídku značek Lindstrands a Halvarssons jste si mohli prohlédnout a vyzkoušet na brněnském veletrhu Motosalon, a mezi vystaveným zboží byl také komplet Sanden, který patří mezi nejoblíbenější sportovně turistické kožené oblečením švédského výrobce. Jelikož jsem od kolegů z redakce slyšel na skandinávské oblečení samou chválu, rozhodl jsem se do sezony 2024 vyrazit v koženém kompletu Sanden, tedy černých kalhotách a černobílé bundě s červenými prvky. Ano, ani černá varianta není vůbec špatná, ale přeci jen, pestřejší barevnost zaručí v provozu lepší viditelnost a také našemu fotografovi udělá větší radost, protože pestré fotky mají větší šťávu.
Sportovní bunda Sanden z odolné hovězí kůže splňuje všechna přísná bezpečnostní kritéria, tedy nejvyšší stupeň certifikace CE AAA EN 17092-2 2020 a chrániče ramen a loktů splňují požadavky certifikace CE level 2. Vzhledem k tomu, že na motorce používám airbagový systém Alpinestars Tech-Air5, je dobře, že bunda s airbagy počítá a je vybavena rozšiřujícími panely. Možná proto se v základu nedodává s chráničem zad, který je možný dokoupit, podobně jako externí chránič hrudníku, pro který slouží speciální vnitřní kapsy na zip připomínající náprsní kapsy. Konec konců, tak se dají využívat. Pod každou kapsou pro uchycení hrudního chrániče je klasická kapsa na zip, která je přesně na úrovni boční venkovní kapsy.
Na zipy jsou čtyři ventilační otvory, konkrétně dva na prsou a dva na zádech a musím říct, že bez airbagu fungují velice dobře. Jakmile mám oblečenu airbagovou vestu, větrání němá tak velký efekt a je zásadním způsobem omezeno. Pro lepší hybnost a pohodlí slouží strečové panely na zádech a nad lokty a pomocí suchých zipů jde bundu stáhnout v pase a na rukávech. Na bezpečnosti se podílí například trojité švy, ale i společností vyvinutý patentovaný materiál HI-ART®, který zajišťuje vysokou odolnost proti oděru. Lindstrands dokonce tvrdí, že HI-ART® zaručuje kůži až o dvě stě procent vyšší pevnost a textilii dokonce o pět set procent.
Kožená bunda a kalhoty Sanden se dají dohromady spojit pomocí dlouhého zipu na zádech a také exponovaná místa kalhot, jako jsou kyčle a kolena, jsou opatřena materiálem HI-ART®. Hovězí kůže je doplněna strečovými panely a tím je zaručena lepší hybnost a pohodlí. Na kolenou a kyčlích jsou umístěny chrániče s certifikací CE level 2 a kalhoty samozřejmě splňují nejvyšší bezpečnostní certifikaci CE AAA EN 17092-2 2020. Chrániče na kolenou a kyčlích jsou připevněny pomocí suchých zipů, a tak je tomu i v případě chráničů loktů a ramen bundy. Na rozdíl od bundy kalhoty speciální větrací otvory na zip nemají, což je podobné jako klasické neperforované kombinézy.
Komplet Sanden jsem používám v letošní sezoně při testech cestovně sportovních motorek a doplnil jej sportovními rukavicemi Bergby z klokaní a kozí kůže. Také rukavice mají nejvyšší bezpečnostní certifikaci CE AAA, odolnější materiál HI-ART® v oblasti dlaní a klouby jsou chráněny plastovými protektory. Měřím 173 cm a vážím zhruba 70 kg a jen pro představu, skvěle mi padla velikost bundy 48, velikost kalhot 46 a velikost rukavic 10. Všechno se ale odvíjí od proporcí postavy a alespoň za mě je nezbytné si bundu i kalhoty dobře vyzkoušet, protože velikost kalhot a bundy se nemusí shodovat jako v mém případě. V ideálním případě je dobré bundu zkoušet v páteřáku nebo airbagové vestě, která se pod ní musí vejít. Úplně nejvíc na kompletu oceňuji to, jak je pohodlný, a to, jak příjemně se v něm pohybuje při jízdě na motorkách ve sportovnější jízdní pozicí. Protože platí za cestovně zaměřené oblečení, ve kterém jenom nesedím na motorce, ale občas někam dojdu, je potřeba pochválit také pohodlí při pohybu mimo motorku. Pohodlí dávám plný počet bodů a vlastně nenacházím nic, co by a kalhotách a bundě vadilo. Pokud bych měl přeci jen něco zdrbnout a cítím, že to není stoprocentní, je to límeček za krkem, který trošku odstává. Nevýhodou pro někoho může být také absence suchých zipů pro instalaci sliderů u kožených kalhot.
Při standardních středoevropských teplotách je všechno v nejlepším pořádku a když výjimečně dám přednost klasickému páteřáku před bez airbagovou vestou, jsem spokojen i s větráním bundy. Jakmile je hic a teploty se přehoupnou přes třicítku, není ježdění s airbagem žádný med a na rovinu říkám, že v takovém případě nepomůže vůbec nic a ani sebelepší větrání bundy nezmění nic na tom, že aibagovka funguje jako pláštěnka. Rukavice Bergby se spojeným prsteníčkem a malíčkem mluví sportovní řečí a tomu odpovídá míra ochrana a chránění kloubů i zápěstí. Rukavice jsou na rukou velice příjemné a oceňuji cit v prstech i zápěstí a smysl má také řešení vnějších švů na malíčku, prsteníčku, prostředníčku i ukazováčku. Jediným zádrhelem je vnitřní šev na palci, který mě tlačí při sevření řídítka a tam bych si dokázal představit rukavici představit příjemnější. Jelikož od oblečení podobného ražení očekávám hlavně pohodlí a bezpečnost, jsem s kompletem Sanden maximálně spokojen. Ano, o pohodlí jsem se přesvědčil a nemám výhrad a v bezpečnost doufám, protože kožená bunda i kalhoty působí kvalitně a odolně a vlastně odpovídají zaměření cestovně sportovního moto oblečení. Po sezoně vypadá komplet velice dobře a jestli mu něco dalo zabrat, tak to byl batoh plný foto a video techniky, který se trošku podepsal na některých hranách a švech, kde nepatrně odřel barvu.
Kožená bunda ve dvou barevných verzích a černé kožené kalhoty Sanden jsou k dispozici ve velikostech 46-62 a mě sedla kombinace bunda 48/kalhoty 46. Podle váhy bez chrániče zad a hrudníku váží komplet Sanden 4,5 kg, což je o půl kila méně, než moje sportovní jednodílná komboška od PSI. Podle oficiálního ceníku se bunda prodává za 9990,- korun a kalhoty za 8290,- korun a je fajn, že je na sortiment Lindstrands od začátku roku 2024 poskytována tříletá záruka. Sám za sebe říkám, že se řada Sanden skvěle hodí na sportovně cestovní motorky typu BMW S 1000 XR nebo kapotované cesťáky bez velkých závodních ambicí, jako jsou třeba Triumph Daytona 660 nebo Honda CBR650R.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)