yamaha_demo_tour




Přijela pouť

Pozvání do Police nad Metují mi přišlo klasickou poštou, nikoliv v elektronické podobě. Do schránky mi ho donesl pošťák v podobě vtipné a vkusné pozvánky doplněné dobovou fotografií. V neděli 14. srpna se konala na Masarykově náměstí tradiční Mariánská Pouť. O pár desítek metrů dál se od brzkého rána začaly sjíždět do Bezděkových sadů proudy historických vozidel.

Kapitoly článku

Pouťové výstavě předcházela sobotní vyjížďka veteránů ulicemi Police, kterou byli obyvatelé na nedělní výstavu zváni. Jízda nově zrenovovaným Wikovem 40 pro mne byla velkým zážitkem. Vždyť se jedná o jediný existující automobil této značky.
Samotná výstava po důkladných několika týdenních přípravách vypukla v neděli brzy ráno. Letošní setkání se koná již po dvanácté. Nejprve přijížděli místní motoristé, následovali další ze spřátelených historických klubů.

Park se začal postupně zaplňovat nablýskanou technikou a svátečně naladěnými vystavovateli. Postupně přibývalo i poutníků, kterým staré stroje nejsou cizí. A většina se shodla v tom, že prezentace je povedenější a zejména obsáhlejší než v letech minulých. Letos mělo premiéru několik amerických vozů. Nakonec se v Polici sjelo na tři stovky kusů historické techniky. A krom automobilů to byli i traktory, autobusy RTO... Motocyklů jsem napočítal na sto padesát. 
K vidění byly například dlouhé řady motorek Jawa. A to prakticky veškeré předválečné i novější typy. Spatřit bylo možné dva „Rumpály“ s postraním vozíkem, vrchovou 350 OHV a různé typy poválečné 500 OHC. Některé „speciálky“ sedlaly i ženy. Návštěvníci mohli spatřit také dva nádherně zrestaurované stroje Praga. Poměrně malá byla účast starších strojů ČZ.
Uprostřed parku se utvořil hlouček strojů BMW v „plné polní“ z druhé světové války. K vidění byl i trojlístek Indiánů Scout, jeden z nich byl ve zcela původním stavu. 
V další „anglické“ části parku byla vystavena smečka divokých plnokrevníků. Nejstarší z nich pětistovka Ariel 3 ½ HP Touring model byl také v původním stavu s velmi příjemnou patinkou. Dále šestistovka Norton Dominártor z roku 1961. A mnoho nádherných ostrovních strojů.
Doplňovala je například švýcarská třistapadesátka Motosasoche z roku 1929, belgická „Fenka“ 500 z roku 1931 a nádherně opravená „Viktorka“ KR 350 SV z Německa.
Po patnácté hodině proběhlo vyhlášení soutěže elegance. Ceny v podobě vkusných pístů předávala starostka Police nad Metují Mgr. Ida Seidlmanová. Vyhodnoceno bylo i nejlepší dobové oblečení. Zajímavou cenu získal i pardubický VCC jako klub který přijel na výstavu se šestnácti vozidly, což byl největší počet, z partnerských klubů. Výstavu přijelo podpořit i několik desítek motoristů z nedalekého Polska.
Celá akce byla poměrně organizačně náročná. Pro milovníky starých strojů bylo do sadů připraveno pět vchodů. Početný organizační tým pod vedením Jirky Bernarda, předsedy KHV Metuje, zvládl vše na jedničku. Všem přálo i příjemné letní počasí. Skvěle bylo postaráno i o všechny vystavující účastníky včetně občerstvení. Je obdivuhodné, jak klub z poměrně malého města dokáže připravit akci tak velkého rozsahu.
Něco málo z historie klubu: V okolí Police se dalo dohromady několik milovníků starých strojů. Ti nejprve jezdili vystavovat na akcích ve svém okolí. V roce 1998 byl klub zaregistrován s 35. členy. V současnosti je zaregistrováno přes 200 členů a patří tak k největším u nás. První „pouťová výstava se konala před dvanácti lety a bylo na ní vystavováno 73 strojů. V loňském roce se sjelo již 205 vozidel. Police nad Metují v mém podvědomí  od letoška zapsána jen jako město, kde se vyrábí geniální stavebnice Merkur. V současnosti je i místem příjemných setkání milovníků nádherných historických strojů.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist