husqvarna_svartpilen_801_2




Motocykly BMW a hradní stráž ČSSR

Můj příběh se začal psát v roce 1970, kdy pan režisér Vorlíček natáčel celovečerní film „Dívka na koštěti“ a já se měl za tři roky narodit. Je to příběh do dnešních dob obestřený závanem předrevolučního režimu, ale i velkým tajemnem a v té době nepochopitelnou shodou náhod. Možná to, co vám chci vyprávět, není do detailu přesné, ale je to vše, co se mi po několika letech hledání a vyptávání podařilo zjistit. Ale zpět na začátek.

Psal se rok 1964 a jedna zatím nezjištěná země - zřejmě Rakousko - u firmy BMW A.G. udělala objednávku na pravděpodobně 15 kusů motocyklů BMW R50 a 4 kusy BMW R69S pro potřeby tamní policie. Nikdo už dnes neví, jak se stalo, že motocykly nakonec skončily v zemičce, kde vládl jakýsi Tonda Novotný a vše co bylo od hranic na západ bylo prohnilé a zkažené. Jaký to pro člověka, pamatujícího ony časy div, že bylo požehnáno zakoupení těchto krásných a spolehlivých strojů pro potřeby 5. správy SNB (Ochrana stranických a ústavních činitelů) Hradní stráže ČSSR. V archivu ministerstva vnitra se mi bohužel nepodařilo dohledat podrobnosti, ale soudě dle jiných případů nákupu například vozidel pro sledování či elektronického vybavení pro odposlech ze západu je jasno, že zvítězil zdravý rozum, což nebylo v té době moc obvyklé.

Tak se tedy stalo, že několik příslušníků 5.správy SNB zasedlo v roce 1965 na tyto stroje a mělo tu "čest" doprovázet po více než 20 let mnoho slavných soudruhů, mezi nimiž nechyběl Josip Broz Tito, Leonid Iljič Brežněv nebo Fidael Castro. Prezidenti odcházeli a BMW stále jezdily. Za jejich nasazení se vystřídal Antonín Novotný s Ludvíkem Svobodou a ten zase s Gustavem Husákem. Je pravdou, že se toho s těmi krasavci moc nenajezdilo a většina z nich nemá do dnešních dnů najeto více než 15 000 km. Já osobně vím o osmi těchto strojích, které znám, nebo jsem slyšel o někom, kdo je má, a je dost pravděpodobné, že se zachovaly skoro všechny. Koupit jste si je jako vyřazené mohli v roce 1987.

BMW R50 mělo pouze jeden modrý maják na levé straně vidlic a bylo jich používáno kolem vozů jako doprovod. BMW R69S mělo majáky dva, sirénu, padáky, druhé sedlo, a STOP světlo a používalo se jich na „prorážení cesty“ nebo jako doprovod mimo Prahu. R50 disponuje výkonem 26 koní a R69S výkonem 42 koní. Někdy kolem roku 1980 dostaly šedesát devítky a pravděpodobně dvě padesátky navíc vysílačky. U šedesátdevítek se ještě změnil nátěr blatníků na bílo a druhé sedlo ustoupilo anténě na vysílačku.
Teď tedy na chvilku skočím do svého dětství, abych oživil onu slavnou scénu právě z filmu „Dívka na koštěti“. Dva esenbáci zastavují nejdříve luxusní limuzínu a vzápětí Fiat 500 se třemi církevními hodnostáři. To je ta chvíle, kdy si většina z vás vzpomene, že ti esenbáci nejedou na Jawách, ale na BMW. Tedy úplně přesně na BMW R69S, což prozradí v několika záběrech i malý nápis na zadním blatníku.

Když jsem se před několika lety rozhodoval, jaký si jako hrdý zastánce značky koupit čtyřtaktní historický motocykl, padla logicky volba na BMW. Protože jsem chtěl motorku spolehlivou a jezdivou, koupil jsem v Německu na Ebay model BMW R50. Po nějaké době mi kolega povídá „to je ta motorka, co na ní jezdí policajti v Dívce na koštěti“. Nebylo to tak úplně přesné, ale protože si jsou oba typy velmi podobné, dají se lehce zaměnit. Pro mě to ovšem bylo, jako bych se zrovna narodil a hned jsem mazal do půjčovny pro ten film. A skutečně! Bylo to ono, tedy skoro ono. Tak se mi v hlavě zrodil nápad, že si postavím přesnou kopii. Za čas jsem si ještě přikoupil tu správnou, tedy BMW R69S a po několikaletém shánění fotek, majáčků, sirény, STOP světla, druhého sedla a všech detailů jsem dílo dovršil. Dnes mi stojí v garáži identický motocykl, na kterém se s houkající sirénou proháněli esenbáci z hradní stráže, nebo Saxana zachraňující zakletý učitelský sbor do králíků a jiné domácí havěti.

Před několika měsíci jsem se poprvé setkal s jedním z řidičů pamětníků a přesto, že si o té době můžeme všichni myslet své, mě jeho vyprávění nadchlo. Vyprávěl všechno s posvátnou úctou a já mu v tu chvíli záviděl.
Když dnes uvidíte někde na cestách, nebo srazech historických vozidel blázna v uniformě SNB na policejním motocyklu BMW, což bych mohl být asi já :) věřte že to není nesmysl (jak si mnoho lidí myslí), ale kus historie naší hradní stráže, úzce spjaté až do dnešních dob se značkou BMW. Pokud se mezi vámi najde někdo, kdo by věděl ještě o kousek víc než já, neváhejte mi napsat nebo zavolat.

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Motokatalog.cz



TOPlist