Elektrické modely Can-Am Origin a Pulse jdou do výroby
Text: Filip Tichý | Foto: Can-Am | Video: Can-Am | Zveřejněno: 22.8.2024 | Zobrazeno: 5 921x
Kanadský koncern BRP už tradičně soupeří s americkým Polarisem. Oba koncerny vyrábí čtyřkolky, terénní UTV, vodní a sněžné skútry a nyní budou soupeřit také v jedné stopě. Značka Can-Am právě představila finální podobu dvou elektrických modelů Can-Am Origin a Can-Am Pulse.
Kapitoly článku
Koncern Polaris Industries před více než deseti lety koupil výrobce motocyklů Victory, práva na copyright kdysi slavné motocyklové značky Indian a poslal na trh první Indiany. Po deseti letech si oživená značka Indian vybudovala solidní pozici na trhu a přichází s řadou nových modelů. To inspirovalo kanadský koncern BRP k podobnému tahu a rozšíření své nabídky, když koupil know-how startupu Alta Motors a před dvěma lety představil studii a dva prototypy elektrických motocyklů. Nyní jsme se dozvěděli kompletní technické údaje a také informace o zahájení výroby. První kusy by měly k majitelům dorazit již v prvních měsících příštího roku 2025. Oba modely je možné již nyní předobjednat.
Modely Pulse a Origin sdílejí stejnou platformu postavenou kolem patentované pohonné jednotky Rotax E-Power, která kombinuje baterii, nabíječku, měnič a motor (výrobce motorů Rotax také patří pod koncern BRP). Motor i baterie tvoří součást rámu motocyklu a jsou chlazené kapalinou, aby bylo možné zajistit plný výkon i v horku nebo zimě. Oba stroje přicházejí s hodně odvážným designem, který úzce navazuje na designové prototypy představené před dvěma lety. Jen si osobně říkám, jestli ta pauza nebyla příliš dlouhá, protože mezitím s podobným designovým tématem LED světlometů přišla řada dalších značek, například CFMoto s modelem 450 MT.
Oba modely nabízejí kombinaci aktivní a pasivní rekuperace. Pasivní rekuperace využívá jízdu při uvolnění plynu k dobíjení baterie, aktivní rekuperace funguje po otočení rukojeti plynu na opačnou stranu, kdy motocykl intenzivně brzdí motorem a veškerou energii vrací do baterie. Aktivní i pasivní regeneraci lze nezávisle nastavit na maximum, minimum nebo vypnout. Model Pulse nabízí čtyři jízdní režimy (Normal, ECO, Rain a Sport+), model Origin jich nabízí šest (Normal, ECO, Rain, Sport, Off-road a Off-road+). Každý z nich nabízí jinou úroveň reakce na plyn a kontrolu trakce. Elektrické modely už tradičně postrádají spojku, navíc mají zpátečku pro lepší manipulaci při parkování.
Can-Am uvádí maximální jmenovitý výkon motoru 47 koní (stálý max. výkon 27 koní) a točivý moment 72 Nm. Oba modely mají maximální rychlost 130 km/h. Pulse uvádí čas zrychlení z 0 na 100 za 3,8 sekundy, druhý Origin s vyšší hmotností a většími koly uvádí čas 4,3 sekundy. Výkon je přenášený na zadní kolo přes uzavřenou řetězovou skříň, která zároveň slouží jako jednostranná kyvná vidlice. Díky mazání olejem a automatickému napínáku řetězu Can-Am slibuje méně hluku a menší nároky na údržbu.
Integrovaná lithium-iontová baterie má kapacitu 8,9 kWh. Model Origin uvádí dojezd 145 km ve městě a 114 km v kombinaci s jízdou po dálnici, model Pulse z baterie vymáčkne o něco více, když uvádí 160 km ve městě a 130 km v kombinovaném provozu. Palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW je kompatibilní se stanicemi Level 1 a 2 a je chlazená kapalinou, takže rychlost nabíjení se nemusí snižovat kvůli nadměrnému teplu. Can-Am tvrdí, že při nabíjení Level 2 trvá nabíjení z 0 na 100 % 1 hodinu a 30 minut, nabíjení z 20 na 80 % trvá 50 minut. Prostřednictvím běžné zásuvky a nabíjení Level 1 výrobce uvádí dobu nabíjení z 0 na 100 % přes 5 hodin a a z 20 na 80 % 3 hodiny.
Model Origin je vybavený obrácenou vidlicí KYB o průměru 43 mm a zadním tlumičem KYB HPG s nastavitelným předpětím, kompresí a odskokem, které nabízejí zdvihy 250 mm. Model Pulse používá 41mm obrácenou vidlici KYB a tlumič Sachs s nastavitelným předpětím a zdvihem 140 mm vpředu i vzadu. Brzdové komponenty pro oba modely dodala značka J.Juan, vpředu s jedním dvoupístkovým plovoucím třmenem a 320mm kotoučem a vzadu s jednopístkovým plovoucím třmenem a 240mm kotoučem, v obou případech doplněné o ABS.
Model Pulse bude jezdit s pneumatikami Dunlop Sportmax GPR-300 na litých kolech, vpředu s rozměrem 110/70 R17 a vzadu s rozměrem 150/60 R17. Model Origin je vybaven pneumatikami D605 s duší na vyplétaných kolech s rozměrem 90/90 R21 vpředu a 120/80 R18 vzadu. Informační systém včetně médií a navigace zajišťuje 10,25palcový dotykový TFT displej s funkcemi BRP Connect a Apple CarPlay. Can-Am uvádí pohotovostní hmotnost 187 kg u modelu Origin a 177 kg u modelu Pulse.
V Americe už jsou známé i ceny, které začínají na 13 999 dolarech za Pulse a 14 499 dolarech za Origin, navíc je k dispozici sada výbavy '73 za příplatek 2 000 dolarů. Pro srovnání jde o podstatně nižší cenu, než za jakou H-D nabízí svůj Livewire One (22 tis USD). Cena pro zákazníky v Evropě se bude pravděpodobně pohybovat někde kolem hranice 400 tisíc korun.