yamaha_srpen_skutry




Elektrické modely Can-Am Origin a Pulse jdou do výroby

Kanadský koncern BRP už tradičně soupeří s americkým Polarisem. Oba koncerny vyrábí čtyřkolky, terénní UTV, vodní a sněžné skútry a nyní budou soupeřit také v jedné stopě. Značka Can-Am právě představila finální podobu dvou elektrických modelů Can-Am Origin a Can-Am Pulse.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Koncern Polaris Industries před více než deseti lety koupil výrobce motocyklů Victory, práva na copyright kdysi slavné motocyklové značky Indian a poslal na trh první Indiany. Po deseti letech si oživená značka Indian vybudovala solidní pozici na trhu a přichází s řadou nových modelů. To inspirovalo kanadský koncern BRP k podobnému tahu a rozšíření své nabídky, když koupil know-how startupu Alta Motors a před dvěma lety představil studii a dva prototypy elektrických motocyklů. Nyní jsme se dozvěděli kompletní technické údaje a také informace o zahájení výroby. První kusy by měly k majitelům dorazit již v prvních měsících příštího roku 2025. Oba modely je možné již nyní předobjednat.

Modely Pulse a Origin sdílejí stejnou platformu postavenou kolem patentované pohonné jednotky Rotax E-Power, která kombinuje baterii, nabíječku, měnič a motor (výrobce motorů Rotax také patří pod koncern BRP). Motor i baterie tvoří součást rámu motocyklu a jsou chlazené kapalinou, aby bylo možné zajistit plný výkon i v horku nebo zimě. Oba stroje přicházejí s hodně odvážným designem, který úzce navazuje na designové prototypy představené před dvěma lety. Jen si osobně říkám, jestli ta pauza nebyla příliš dlouhá, protože mezitím s podobným designovým tématem LED světlometů přišla řada dalších značek, například CFMoto s modelem 450 MT.

Oba modely nabízejí kombinaci aktivní a pasivní rekuperace. Pasivní rekuperace využívá jízdu při uvolnění plynu k dobíjení baterie, aktivní rekuperace funguje po otočení rukojeti plynu na opačnou stranu, kdy motocykl intenzivně brzdí motorem a veškerou energii vrací do baterie. Aktivní i pasivní regeneraci lze nezávisle nastavit na maximum, minimum nebo vypnout. Model Pulse nabízí čtyři jízdní režimy (Normal, ECO, Rain a Sport+), model Origin jich nabízí šest (Normal, ECO, Rain, Sport, Off-road a Off-road+). Každý z nich nabízí jinou úroveň reakce na plyn a kontrolu trakce. Elektrické modely už tradičně postrádají spojku, navíc mají zpátečku pro lepší manipulaci při parkování.

Can-Am uvádí maximální jmenovitý výkon motoru 47 koní (stálý max. výkon 27 koní) a točivý moment 72 Nm. Oba modely mají maximální rychlost 130 km/h. Pulse uvádí čas zrychlení z 0 na 100 za 3,8 sekundy, druhý Origin s vyšší hmotností a většími koly uvádí čas 4,3 sekundy. Výkon je přenášený na zadní kolo přes uzavřenou řetězovou skříň, která zároveň slouží jako jednostranná kyvná vidlice. Díky mazání olejem a automatickému napínáku řetězu Can-Am slibuje méně hluku a menší nároky na údržbu.

Integrovaná lithium-iontová baterie má kapacitu 8,9 kWh. Model Origin uvádí dojezd 145 km ve městě a 114 km v kombinaci s jízdou po dálnici, model Pulse z baterie vymáčkne o něco více, když uvádí 160 km ve městě a 130 km v kombinovaném provozu. Palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW je kompatibilní se stanicemi Level 1 a 2 a je chlazená kapalinou, takže rychlost nabíjení se nemusí snižovat kvůli nadměrnému teplu. Can-Am tvrdí, že při nabíjení Level 2 trvá nabíjení z 0 na 100 % 1 hodinu a 30 minut, nabíjení z 20 na 80 % trvá 50 minut. Prostřednictvím běžné zásuvky a nabíjení Level 1 výrobce uvádí dobu nabíjení z 0 na 100 % přes 5 hodin a a z 20 na 80 % 3 hodiny.

Model Origin je vybavený obrácenou vidlicí KYB o průměru 43 mm a zadním tlumičem KYB HPG s nastavitelným předpětím, kompresí a odskokem, které nabízejí zdvihy 250 mm. Model Pulse používá 41mm obrácenou vidlici KYB a tlumič Sachs s nastavitelným předpětím a zdvihem 140 mm vpředu i vzadu. Brzdové komponenty pro oba modely dodala značka J.Juan, vpředu s jedním dvoupístkovým plovoucím třmenem a 320mm kotoučem a vzadu s jednopístkovým plovoucím třmenem a 240mm kotoučem, v obou případech doplněné o ABS.

Model Pulse bude jezdit s pneumatikami Dunlop Sportmax GPR-300 na litých kolech, vpředu s rozměrem 110/70 R17 a vzadu s rozměrem 150/60 R17. Model Origin je vybaven pneumatikami D605 s duší na vyplétaných kolech s rozměrem 90/90 R21 vpředu a 120/80 R18 vzadu. Informační systém včetně médií a navigace zajišťuje 10,25palcový dotykový TFT displej s funkcemi BRP Connect a Apple CarPlay. Can-Am uvádí pohotovostní hmotnost 187 kg u modelu Origin a 177 kg u modelu Pulse.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V Americe už jsou známé i ceny, které začínají na 13 999 dolarech za Pulse a 14 499 dolarech za Origin, navíc je k dispozici sada výbavy '73 za příplatek 2 000 dolarů. Pro srovnání jde o podstatně nižší cenu, než za jakou H-D nabízí svůj Livewire One (22 tis USD). Cena pro zákazníky v Evropě se bude pravděpodobně pohybovat někde kolem hranice 400 tisíc korun.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist