ktm_rijen




Thumpstar - značka, která se stará o to, aby se měl motocyklový "potěr" na čem učit

V našem seriálu o historii motocyklových značek většinou zabrousíme hluboko do historie. Potom záleží na té které firmě, jak moc je úspěšná a jak moc je článek rozsáhlý. Dnes to bude ale úplně jiné. Začneme v roce 2004 a představíme si motocyklovou značku známou zejména díky svým pitbikům a dětským motorkám, která svou nabídku úspěšně vyrábí dodnes.

Tato australská značka vznikla v roce 2004 krátce poté, co se její zakladatel Timothy Hunter, sám bývalý závodník a prodejce motocyklů, vrátil z motocyklové výstavy, na níž viděl malé terénní motocykly - pitbiky a odhalil v nich velké možnosti jak pro jejich výrobu, tak i výhody pro jezdecký výcvik nových adeptů motocyklového sportu. Hned v dubnu 2004 podepsal smlouvu s tchajwanskou firmou o pomoci při jejich konstrukci a výrobě a v letech 2004 až 2006 dala značka na trh své první modely. Byly to Thumpstar JNR 90 cm3, Super Hunge 110 cm3 a Pro Hunge 125 cm3. Pro Hunge 125 cm3 měl obrovským úspěchem díky CNC obráběném rámu z hliníkové slitiny T6 s certifikací TUV a je doposud velmi vyhledávaný. Model Pro Hunge 25 byl jedním z nejpopulárnějších modelů Thumpstar, protože byl lehký a dobře fungoval a právě proto ho Thumpstar exportoval do mnoha zemí celého světa. Zejména díky tomuto modelu se stal známou značkou pro maloobjemové motocykly, jejíž globální obrat dosáhl v prvních 13 měsících podnikání více než 45 milionů dolarů. Zřejmě z nedostatku zkušeností s vedením tak velké výrobní společnosti ale došlo k určitým chybám, především v oblasti patentové ochrany a ochranných známek. To nakonec způsobilo vcelku rychlý zánik značky v roce 2006.

Ale Hunter se nemínil vzdát. Poučil se z toho, už v roce 2007 změnil jméno společnosti na Terra Moto a začal vyrábět modely Terra Moto Krusha 125 cm3 a Terra Moto 125 TDX 125 F Pro, opět se slitinovými rámy. Ty však zdaleka neměly takový úspěch jako ty, vyrobené pod značkou Thumpstar a jejich výroba brzy skončila, aby opět přišel nový začátek. V roce 2012 byla 10. května podepsána dohoda o restartu společnosti Thumpstar se třemi novými modely: TSX 88 cm3, TSX 125 cm3 a TSR 160 cm3. Od roku 2013 Thumpstar začal vyvíjet také juniorské motokrosové stroje a závodní modely TSB-C, TSX-C a TSR-C, které uvolnil pro trh v roce 2015. Do roku 2015 společnost Thumpstar vyráběla šestnáct modelů v rozsahu od 50 cm3 do 250 cm3 v pěti skupinách s označením TSB (základní provedení), TSX (střední řada), TSR (závodní), TSK (stroje pro děti) a TSC (soutěžní). Od roku 2016 byly modely TSX a TSR vybaveny výfukovým potrubím systému Pipe Bomb DW-1 pro zlepšení výkonu a další zlepšení přišla u modelů TSR 150, kde našlo své místo lepší zavěšení kol včetně pérování a tlumení. Model TSX 140 dostal zcela nové hliníkové ráfky.

Tolik snad o krátké historii značky, pojďme se ale podívat na to, co Thumpstar nabízí v současné době. Začneme tím, co je určeno pro úplně nejmenší budoucí motocyklisty. Tím je model označený jako Thumpstar TSE 12. Jak napovídá písmeno E v označení, není vybaven motorem spalovacím, ale elektrickým. Ne snad kvůli zlepšení životního prostředí, ale pro snadnější ovládání těmi nejmenšími. Je totiž určen pro děti ve věku od tří do pěti let. Také je označován jako Balance Bike a z toho vyplývá, že se na něm děti mají naučit především udržet rovnováhu na dvou kolech. Proto je postaven tak, aby dětský jezdec snadno dosáhl nohama na zem a pomohl si tak s udržením rovnováhy. Nemá klasické stupačky, které by umožnily jízdu ve stupačkách, ale jenom malé opěrky pro nohy. Když jezdec dosáhne potřebných zkušeností, je možné skutečné stupačky namontovat, jsou součástí dodávky. Mimo to má řadu bezpečnostních prvků, jako nastavení výkonu motoru, respektive krouticího momentu a rychlosti pomocí přepínače rychlosti ve skřínce na spodní části rámu. Rodič, případně trenér, má možnost nastavení šesti stupňů rychlosti (tři v režimu "omezený výkon" a další tři v režimu "plný výkon"). Pokud jde o další technické parametry, stroj pohání elektromotor o výkonu 250 W, proud mu dodává lithiový akumulátor s kapacitou 5,2 Ah, doba jízdy může být až dvě hodiny a doba dobíjení akumulátoru je 24 hodin. Protože elektromotor je namontován v náboji zadního kola, není třeba žádného převodového ústrojí. Kotoučová brzda je jenom na zadním kole, kola jsou dvanáctipalcová, rozvor je 690 mm, celková délka je 820 mm a celková hmotnost stroje je 11 kg. Jeho maximální zatížení je 45 kg s nejvyšší rychlostí 18 km/h. Velice podobný tomuto stroji je model TSE 16, určený pro větší děti. Liší se pouze koly o velikosti 16 palců, vyšší rychlostí až 21 km/h, sedlem v rozmezí 480 až 580 mm a maximálním zatížením 75 kg. Když dítě zvládne jízdu na těchto strojích, může přestoupit na první motocykl se spalovacím motorem.

Tím prvním je model TSK 50. Je to motocykl navržený tak, aby mohl růst stejně, jako roste dítě. To je možné díky balíčku pro úpravu předního a zadního pérování, který je součástí dodávky od letošního roku. I tento model je vybaven několika bezpečnostními prvky, jako je lanko, které se upevní na zápěstí ruky jezdce a v případě pádu okamžitě zastaví motor, podobně jako u plochodrážních motocyklů. Druhým bezpečnostním prvkem je nastavitelný omezovač plynu, kterým se může snížit výkon motoru a tedy i dosahovaná rychlost. Přední a zadní brzda jsou ovládány páčkou na řídítkách, což dětem usnadňuje brzdění. Tento minimotocykl pohání čtyřdobý motor Feng-Hong objemu 50 cm3 s automatickou spojkou a čtyřstupňovou převodovkou. Startovat se motor může pákou nebo elektrickým startérem, sekundární převod je řešený řetězem, přední kolo vede teleskopická obrácená vidlice, zadní vidlice je kyvná systému monoshok. Na obou kolech jsou kotoučové jednopístkové brzdy. Rozvor stroje je 920 mm, výška sedla 570 mm a maximální rychlost 45 km/h s tím, že ji lze snížit plným nastavením omezovače plynu až na rychlost 28 km/h. Dalším stupněm, na který může začínající jezdec přejít je model TSK 110 E. V tomto případě písmeno E neznačí, že by to byl opět elektrický motocykl. Tento model má čtyřdobý jednoválec Zongshen objemu 110 cm3 opět s odstředivou spojkou a čtyřstupňovou převodovkou. Startuje se buď startovací pákou, nebo elektrickým startérem a i tento model je vybaven výfukovým systémem Pipe Bomb DW-1. Přední vidlice je obrácená teleskopická a nastavitelná, zadní kyvná, v obou kolech jsou kotoučové brzdy. V předním kole dvoupístková s kotoučem průměru 220 mm, v zadním kole jednopístková s kotoučem 190 mm. Obě kola mají lehký slitinový ráfek a nerezové dráty. Rozvor činí 1230 mm, výška sedla 750 mm je regulovatelná v rozmezí +/- 10 mm. Maximální rychlost 90 km/h je možné omezovačem snížit na 55 km/h. Tento motocykl je vhodný pro děti od osmi let, ale také pro dospělé a je to také poslední dětský motocykl Thumpstaru.

Můžeme tedy přejít k další skupině výrobků s označením TSB, tedy základního provedení. Tyto stroje jsou v podstatě, co do technického provedení, téměř shodné s TSK 110 E. Na těchto strojích mohou jezdit nejen děti, ale také dospělí, proto jejich konstrukce musí s touto skutečností počítat, jsou tedy bytelnější. Začněme nejmenším modelem TSB 70. Ten má čtyřdobý jednoválcový motor Feng-Hong objemu 70 cm3 se čtyřstupňovou převodovkou, odstředivou spojkou a sekundárním převodem řetězem. Motor má jenom startovací páku a jako u předešlých strojů má konvenční teleskopickou přední vidlici VS1 vlastní konstrukce a zadní kyvnou vidlici systému monoshock. Desetipalcová kola s ocelovými ráfky mají pneumatiky 2,50-10 a v obou kolech jsou bubnové brzdy. Rozvor je 980 mm, výška sedla 607 mm. Druhým strojem této skupiny je model TSB110.Ten pohání také čtyřdobý jednoválec Feng-Hong, ale objemu 110 cm3 se čtyřstupňovou převodovkou a odstředivou spojkou. Používá výfukový systém Pipe Bomb DW1, sekundární převod je tradičně řešený řetězem. Přední vidlice je obrácená teleskopická VS1, zadní opět kyvná monoshock. Obě kola mají slitinové ráfky, nerezové dráty a jednopístkové kotoučové brzdy 190 mm. Rozvor je 1230 mm, výška sedla 750 mm je opět nastavitelná v rozmezí +/- 10 mm. Jeho maximální rychlost je 90 km/h.

Další na řadě je střední řada označovaná TSX. Ta dostala zcela nový rám, airbox a nové náboje kol. Prvním modelem je TSX 125 SW poháněný čtyřdobým jednoválcem Yin Xiang objemu 125 cm3 se čtyřstupňovou převodovkou. Startuje se startovací pákou a také tento stroj používá výfukový systém Pipe Bomb DW1, přední vidlici VS1 a i koncepce zadního odpružení je stejná. V předním kole už je dvoupístková kotoučová brzda s kotoučem 220 mm, v zadním kole jednopístková s kotoučem 190 mm. Obě kola mají slitinové ráfky, přední kolo je 14palcové, zadní 12palcové. Rozvor je 1260 mm, výška sedla 830 mm a maximální rychlost 90 km/h. Druhým strojem této skupiny je model TSX 140 BW. Ten má také motor Yin Xiang ale objemu 140 cm3, také se čtyřstupňovou převodovkou. Startuje se startovací pákou a shodné s předcházejícím strojem je zavěšení obou kol a brzdy, o něco větší je výška sedla 880 mm. Největším z této skupiny je model TSX 230. Jeho pohonnou jednotkou je čtyřdobý jednoválec TY objemu 230 cm3 s pětistupňovou převodovkou a elektrickým startérem. Podvozek je opět řešený stejně jako u předchozích modelů, ale přední i zadní brzda jsou obě dvoupístkové kotoučové, v předním kole s průměrem kotouče 260 mm, v zadním kole 240 mm. Motocykl má už také velké jedenadvacetipalcové přední kolo a osmnáctipalcové zadní. Dospělé rozměry má motocykl i na straně rozvoru (1360 mm), výšky sedla (880 mm) a maximální rychlosti (120 km/h). Tento stroj je také vybavený předním světlem a nosičem, ale není homologovaný pro silniční provoz, což australským pastevcům na rozlehlých pláních asi nevadí.

Výkonné závodní stroje jsou označené TSR. Model TSR 190 Daytona má čtyřdobý jednoválec objemu 190 cm3 se čtyřstupňovou převodovkou, karburátorem Mikuni 26 mm a výfukovým systémem Pipe Bomb DW1. Startuje se startovací pákou, zvěšení kol je shodné jak u předcházejících modelů. V předním kole je dvoupístková kotoučová brzda s kotoučem 220 mm, v zadním kole jednopístková s kotoučem 190 mm. Obě kola mají ráfky z lehké slitiny, přední kolo je čtrnáctipalcové, zadní dvanáctipalcové, rozvor je 1260 mm, výška sedla 880 mm a stroj dosahuje rychlosti 90 km/h. Druhým nabízeným strojem je model TSR 190 ZS. Ten má na rozdíl od předcházejícího modelu čtyřdobý motor Zongshen o stejném objemu s pětistupňovou převodovkou. Zavěšení kol je stejné jako u modelu Daytona, brzdy jsou také shodné, ale kola jsou odlišná. Vpředu je totiž sedmnáctipalcové, vzadu čtrnáctipalcové, také s ráfky z lehké slitiny. V závodní řadě Thumpstar také nabízí dvoutaktní terénní speciály pro nejmenší. Padesátikubíkové krosové stroje s odstředivou spojkou pohání dvoutaktní motor a rozdíl je mezi motocykly jenom ve velikosti kol a zdvihu odpružení, když u modelu MX 50 JR odpovídá mladším závodníkům, zatímco MX 50 SR je orientovaný už na starší jezdce. Pořád jde ale o malou motorku s předním 12palcovým kolem, zajímavostí je, že u těchto modelů najdete hliníkové obráběné středy kol, ráfky z lehké slitiny a další drobnosti z hliníku. Podobně závodně laděný stroj nabízí Thumpstar také v kategorii 85 cm3. MX-85 nabízí vodou chlazený dvoutaktní jednoválec krmený karburátorem Keihin PWK 28 s šestistupňovou převodovkou a hydraulickou spojkou. Opět jsou tu kola z lehké slitiny, která odpovídají svými rozměry věkové kategorii. Tento model v posledních několika letech závodil po celé Austrálii a vedl si skvěle, končil s velice dobrými výsledky, často na stupních vítězů v závodech MX a Endurance.

Thumpstar také vyrábí motorové čtyřkolky, určené opět především pro výcvik mladých jezdců. Nabízí dva modely, takže alespoň krátce. Model ATV 70 má čtyřdobý motor Loncin 70 cm3 s variátorem, elektrickým startérem a sekundární převod řetězem. Brzdy v předních kolech jsou bubnové, v zadních kotoučové jednopístkové, maximální rychlost je 45km/h. Druhý model ATV 125 má čtyřdobý motor Zongshen 125 cm3 s čtyřstupňovou převodovkou, odstředivou spojkou a kotoučovými brzdami na obou nápravách. Maximální rychlost je 48 km/h.

Určitě můžete namítnout, že jde v podstatě o stroje asijské provenience, které dělá každý druhý, jenže k roku 2016 prodal Thumpstar po celém světě 40 000 motocyklů, což je určitá známka úspěchu a dost možná i kvality. Výrobce se také chlubí tím, že ve vyšší míře dohlíží na kvalitu výroby. Přímo v továrně jsou zástupci z Austrálie a Nového Zélandu, kteří kontrolují výstupní kvalitu a postupem let značka s nabývajícími zkušenostmi vrací do továrny podněty k vylepšení, i když jde v uvozovkách jen o takové drobnosti, jako jsou často se povolující šrouby, které jsou s další generací lépe zajištěné.

Informace o redaktorovi

Jaroslav Červený - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist