husqvarna_svartpilen_801_2




Přilba Bell Bullitt - retro až na kost

Kdyby měl Steve Mc Queen zítra natáčet nějakou další slavnou scénu na motorce, nejspíš by si na hlavu vzal právě tuhle helmu. A to je možná důvod, proč si retro model nechal inspirovat názvem jeho filmu z roku 1968. I když zrovna tam se herec neprohání na motorce, ale za volantem Fordu Mustang. Možná je třeba hledat spojitost ve společném roku výroby první integrálky a premiéry filmu Bullittův případ. Přilba Bell Bullitt každopádně spojuje to nejlepší z šedesátých let a ze současnosti.

Dříve narození si možná vzpomenou, že slovo Bell kdysi ve světě motocyklových přileb znělo jako Xerox mezi kopírkami nebo Lux mezi vysavači. Ve své době byla Belka - alespoň v očích laické veřejnosti - synonymem pro jakoukoli integrální přilbu. Asi tak jako se lidově všem čoprům říká Harley, může i Bell historicky těžit ze všeobecného povědomí o značce. Pěkným pohledem do minulosti je retro model Bullitt, který odkazuje na první integrální přilbu Bell Star z roku 1968. Je to tak, už téměř půl století si lidé na motorkách díky tomuto vynálezu nemusí chránit oči brýlemi a bradu šátkem.
Technologické možnosti za tu dobu pokročily o hektary dál, stejně jako nároky na bezpečnost a komfort motocyklové přilby. Skořepiny se dnes tvarují z lehkých a pevných kompozitů, skladbu tlumící vrstvy navrhují počítače a helma bez antialergické úpravy interiéru je skoro neprodejná. Žádnou výjimkou není přilba s vestavěným hands-free systémem, a co nevidět bude běžnou součástí výbavy i head-up displej.
Bell Bullitt je krásným příkladem toho, že i při využití současných vymožeností a zachování bezpečnostních norem se dá oživit duch doby minulé. A když se k designérskému stolu posadí takový retro guru jako Roland Sands, přinejmenším o vizuální úspěch je postaráno.
Tohle ale není helma, která má jenom vypadat jako ze starého filmu. Ona taková doopravdy je, a moderních vynálezů využívá jenom do té míry, aby obstála ve srovnání s dnešními měřítky bezpečnosti.
Skořepina sice tvarem připomíná potápěčský skafandr z verneovky, ale je vyrobena z karbon-kevlarového kompozitu - díky tomu přilba neváží dvacet kilo, a zatěžká krční páteř 1 400 gramy. Vnitřek tvoří tlumící vrstva z extrudovaného polystyrenu s proměnnou hustotou, což je z hlediska ochrany lebky při nárazu také naprosto v pořádku. Když ale okem nebo pohmatem zhodnotíte celkovo tloušťku, vypadá ve srovnání s moderními integrálkami trochu ošizená. Evidentně se šetřilo na vnitřním polstru, který je sice potažený fajnovou kůží, ale molitanová vrstva pod ním je buď hodně slabá, nebo spíš žádná. Přilba díky tomu působí autentickým dojmem nejen zvenku, ale i zevnitř - prostě nečekejte, že v ní hlava bude jako v pokojíčku. Vnitřek se různým výstupkům moc nepoddá, což může dělat starosti větším uším  při nasazování a hlavně při sundavání. Velkým překvapením u tak stylové helmy je avizovaná možnost instalace sluchátek interkomu.
Hodně dobově vypadá i ventilace. Její funčnost  jsme zatím neměli možnost vyzkoušet v letních podmínkách, a jsme dost zvědaví, kolik vzduchu do přilby stihne dostat přes pět malých otvorů, respektive čtyři dírky o průměru pětníku na čele a bradové škvíry. Co můžeme naopak už podle dosavadních krátkých zkušeností pochválit, je těsnost plexi. Ano, řeč je o té bublině, která se na designové atraktivitě přilby podílí minimálně z poloviny. K helmě se prodává i klasické rovné plexi, ale bublina jí podle nás sluší mnohem víc. Kromě utěsnění je hodně vymakaný i systém uchycení, ve kterém se plexi pohybuje. Jde otvírat lehce, plynule a drží prakticky v jakékoli poloze jej necháte. Kožené poutko s patentem plní funkci aretace zavřeného plexi a zároveň slouží jako jediný úchyt pro jeho otevření.
Zapínání na ocelové D-kroužky se dodnes obecně považuje za nejbezpečnější, a u helmy Bullitt nemusíte ani řešit kam s plandajícím koncem řemínku. Jeho přichycení je řešené pomocí magnetu, takže se dá zvládnout i v rukavicích. O hlavu se v přilbě Bell Bullitt rozhodně bát nemusíte. A pokud jde o jistou dávku nepohodlí, která čeká uvnitř, ta prostě k retro motorkám patří.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist