husqvarna_svartpilen_801_2




Představení pneumatik Dunlop SportSmart TT

Pneumatiky jsou jedním z nejdůležitějších motocyklových komponentů, od kterých se odvíjí jistota při ovládání mašiny, a s ní spojená rychlost a bezpečí v jedné stopě. Požadavky na jejich vlastnosti bývají často více či méně odlišné, přesto se výrobci snaží zákazníkům vedle specializovaných pneumatik nabídnout také vhodný kompromis, který propojuje to nejlepší z rozdílných světů. Jedním z nich je i Dunlop, který s novinkou SportSmart TT cílí na piloty, jenž svoje kilometry dělí rovným dílem na silnici i uzavřený okruh.

Kapitoly článku

Se jménem Dunlop se pojí vznamná stopa v celé historii (nejenom) motocyklových pneumatik a mnozí připisují tento vynález Johnu Boydu Dunlopovi, který na konci devatenáctého století svému synovi vytunil jeho tříkolku tím, že její kola vybavil gumovými hadicemi nafouknutými vzduchem. Ve skutečnosti byl tento vynález údajně zaregistrován již o pár desítek let dříve, nicméně jméno Dunlop stále patří mezi největší hráče na „gumovém“ trhu. Od roku 1999 je firma spojena s dalším významným výrobcem Good Year, ale v žádném případě si nelezou do zelí a tohle partnerství je pro oba giganty oboustranně výhodné. Zcela zřetelně je oddělena také produkce motocyklových pneumatik od automobilových a truckových, a každá z těchto divizí si tak jede po své linii.

Motocyklová sekce pravidelně připravuje pro svoje zákazníky jak evoluce stávajících a osvědčených typů, stejně tak ale chystá absolutní novinky, kterými vyplňuje bílá místa na mapě motocyklové nabídky. Protože marketéři téhle firmy našli před dvěma lety právě podobnou díru na trhu, rozhodli se svým zákazníkům nabídnout pneumatiku, která bude využitelná jak v provozu na běžné silnici, tak při ostrém kalupu na uzavřené trati. Po dvouletém vývoji byla pneumatika s názvem Dunlop SportSmart TT představena novinářům na jihu Španělska na autodromu Monteblanco.

Celá akce byla rozdělena na dvě části - nejprve se vše kolem nové pneumatiky Dunlop SportSmart TT (TT - Track Technology) během briefingu s technology pořešilo teoreticky, zatímco druhý den se už šlo "naostro", a na autodromu Monteblanco se pěkně zapotilo pár gum, navlečených na kolech motocyklů rozličných kubatur i kategorií. Všichni novináři se samozřejmě těšili nejvíc na druhý "testovací" den, nicméně pro potřeby reportu byla důležitější část první - tedy ta teoretická.

Představení Dunlop SportSmart TT

Během prezentace nám zástupce výrobce vysvětlil vše kolem účelu, vývoje, vlastností a technologických zpracování pneumatiky Dunlop SportSmart TT. Na začátku veškerého konání by mělo vždy být základní vytýčení cíle, který u tohoto projektu vytváří podotázky: „proč?“ „kam?“ a „komu?“ Cíl je zde tedy vytvoření pneumatiky, která dosud v portfoliu Dunlopu chyběla, bude určena a homologována jak pro silniční provoz, ale stejně tak nabídne i stejně kvalitní svezení na uzavřené trati a bude určena zkušeným pilotům k hobby závodům či agenturním ježděním s hypersportovními motocykly, povětšinou vybavenými registračními značkami, ovšem nevyužívajícími speciální nastavení podvozku či předehřívání pneumatik.

Dunlop SportSmart TT tedy nenavazuje na žádného svého předchůdce, ale jedná se o zcela nový typ pneumatiky, vyplňující volné místo v nabídce Dunlopu. Pneumatika, kde podíl využití silnice/okruh je 50/50 dosud u Dunlopu chyběla a nyní doplňuje trojlístek typů, z nichž Dunlop SportSmart MAX je zaměřen více na silniční provoz s občasným „sklouznutím“ na trati, zatímco Dunlop GP Racer D212 je naopak orientován více na okruh, pro upravené motocykly s možností nastavení podvozku a využívajícími „nahříváky“. Na pomyslné špičce tohoto kvarteta je pak typ Dunlop D213GP Pro, jenž je určen pro profesionální závodní využití ve třídě Superstock s plnou týmovou podporou čítající specialistu na pneumatiky, a se širokými možnostmi nastavení podvozku.

Po zodpovězení otázek „proč, kam a komu“ došlo k vývoji pneumatiky, jenž trval dlouhé dva roky. Zde bylo nutné specifikovat potřeby, které budou na tuto pneumatiku kladené. Tyto požadavky vypadají následně:

  1. výkonnost na jakémkoli povrchu,
  2. schopnost rychlého „samozahřátí“ bez potřeby předehřívání,
  3. přijatelná přilnavost na mokru, jenž zajistí speciální vzorek,
  4. homologace pro silniční použití.

K zajištění těchto požadavků byla vytvořena speciální konstrukce a také využity nové technologie. Jednou z nich je NTEC RT, která pro lepší výkonnost na okruhu umožňuje nastavit nižší tlak oproti tomu obvykle doporučenému pro silniční provoz. Důvod nižšího tlaku v pneumatikách (vzadu za studena 1,5 – 1,9 baru) je zřejmý – větší styčná plocha zajistí vyšší přilnavost a snižuje opotřebování. Zcela nový je také dezén pneumatiky s označením „Speed Vent“ jenž zajišťuje vyšší styčnou plochu s asfaltem a tím i optimální přilnavost, stejně tak ale zajišťuje lepší rozložení tepla a snižuje opotřebování běhounu.

Jednou z nejdůležitějších věcí, podílejících se na vlastnostech pneumatik, je samozřejmě použitá směs. U Sportsmartů TT se jedná o nově vyvinutou směs se „závodními“ vlastnostmi, zajišťujícími stejnou přilnavost během celé životnosti pneumatiky. Je konstruována tak, aby její střední část (jejíž podíl na šíři běhounu je 20%) byla vytvořena z tvrdší a odolnější pryže, zatímco zbylých 2 x 40% na stranách je z měkčí složky zajišťující lepší přilnavost. Pneumatiky jsou nabízené v rozličných rozměrech, tak aby byla nabídka schopná pokrýt poptávku od strojů nižších objemových kubatur až po nejsilnější hypersporty, a přední jsou nabízeny v rozměrech 110/70 a 120/70, zadní pak začínají na 150/60 a končí na 200/55.

Jízda s Dunlop SportSmart TT

Praktická, nebo chcete-li "testovací" část téhle novinářské prezentace byla pojata tak, že nové SportSmarty TT byly využity na opravdu široké paletě motocyklů, počínaje Kawasaki Ninja 400 (využívající pneumatiky o rozměrech 110/70 a 140/70, resp. 150/60), se kterou se jezdilo na kratší konfiguraci okruhu, zatímco na delší části se využívaly sportovně-cestovní BMW R1200R, BMW S1000R, kafáče BMW R nineT Racer, a také supersporty BMW S1000RR, Honda CBR 1000RR, a Yamaha YZF-R1M.

Dunlopáci tak ukázali, jak pestré pole motocyklů je novými "týtýčkami" možné obout, ale myslím, že vhodnější by bylo porovnání buďto s přímou konkurencí jiných výrobců, případně rozdílnými typy od stejného výrobce - pak by bylo snadnější vyzdvihnout přednosti či nedostatky konkrétních typů - takhle bylo možné pouze spekulovat, jak by se asi jiné pneumatiky chovaly za stejných podmínek na stejné trati.

Jedním z aspektů, který byl zcela zřejmý i při tomhle testu, byla skvělá "samozahřívací" schopnost nové pneumatiky. SportSmart TT je pneumatika pro jezdce bez týmového zázemí a byla konstruována tak, aby nebylo nutné používat "nahříváky" a gumy byly už po průjezdu naváděcím, případně zahřívacím kolem připravené odevzdávat stoprocentní práci. Už při večerní rozpravě byly vlastnosti zahřátí během pár zatáček vyzdviženy a vše se druhý den jen potvrdilo. Teploty byly opravdu jarní a rtuť se vyšplhala na nějakých patnáct stupínků, ale bezvadný a spolehlivý grip byl v podstatě totožný od průjezdu cílem prvního kola až po závěr patnáctiminutových jízd.

Každá z "velkých" mašin nalítala během dne mezi čtyřmi až pěti sty kilometry a přestože nebyly k dispozici objektivní měření odolnosti pneumatik, tak jediný stroj, který bylo nutné přezout, byla Yamaha YZF R1M, kterou ve vysoce nadstandardním a "běžnému smrtelníkovi" nahony vzdáleném tempu vodil David Checa. Právě tenhle trojnásobný mistr světa vytrvalostních závodů Endurance byl nejenom jedním z pilotů, kteří nás provázeli po autodromu v Monteblanco, ale patří i ke zkušebním jezdcům Dunlopu, a podílel se i na vývoji SportSmartu TT. Dunlop tak využívá poznatky a technologie, které dovedly značku Dunlop na pomyslný piedestal nejenom vytrvalostních závodů díky úřadujícím mistrům světa, kterým je tým GMT94, stejně tak ale zúročil poznatky ze sportovních úspěchů Iana Hutchinsona a Michaela Dunlopa, kteří v roce 2017 zvítězili v závodech Isle of Man TT.

Nové pneumatiky Dunlop SportSmart TT ukázaly, že padnou jak nižším objemovým kubaturám, které představovalo čtyřkilo od Kawasaki, stejně tak se nebojí přísunu hutného točivého momentu mohutných dvouválců, jejichž piloti je budou využívat spíše v běžném provozu, ale odvede skvělou službu i zkušeným pilotům na překoňovaných supersportech.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist