globalmoto_duben_nolan




Oleje Maxima

Ve spolupráci s firmou ASP Group vám představujeme oleje a doplňky z produkce americké společnosti Maxima, která patří mezi nejmladší oficiálně zastoupené značky na českém trhu. Ve světě má Maxima již velmi dlouhou a úspěšnou tradici ve výrobě závodních olejů a další petrochemie. Představení značky je také dobrou příležitostí dozvědět se něco i o olejích obecně.

Zrod olejů Maxima

Značku Maxima založili před 40 lety Američané Dick Lechien a Roland Reed. Dick  byl úspěšný závodník v dragsterech a jako závodník ustanovil několik světových rekordů. Společně s Rolandem byl však zároveň i velmi úspěšný podnikatel - prodejce motocyklů, skútrů a čtyřkolek. Prodávali snad úplně všechny tehdejší významné značky, od Arctic Catů přes Hondy a Kawasaki až po Yamahy. Rok co rok dokázali prodat přes 2500 motorek a čtyřkolek a v jejich sortimentu nechyběly ani naše Čezety. Není pochyb, že benzín i byznys měli oba pánové zkrátka v krvi.
Ale jak se dostali k olejům? Syn Dicka Lechiena byl profesionální motokrosový závodník a získal několik národních i mezinárodních titulů na dvoutaktech. Jenže v osmdesátých letech se stal racingový olej, používaný pro mazání dvoudobých motorů, velmi nedostatkovým zbožím, a oleje, které k mání byly, měly nedostatečnou kvalitu. Situace se postupně stále zhoršovala, a tak se Dick s Rolandem rozhodli, že si vyrobí vlastní racingový olej, lepší než dosavadní. S mladickým elánem, nezatíženi obecnými předsudky olejového průmyslu, začali s vývojem, a po několika neúspěšných pokusech se jim nakonec skutečně podařilo vyvinout produkt daleko lepší než cokoliv, co bylo tehdy na trhu. Dick a Roland slavili úspěch, zájem o olej Maxima byl takový, že museli rozšířit výrobu. Časem zaměstnali tým mladých, dynamických odborníků, kteří začali rozbíjet jeden v oboru zavedený mýtus za druhým. Vyvinuli nové vlastní kvalitní oleje, a později, to už byla Maxima zavedenou značkou na americkém olejářském trhu, se pustili i do plně syntetických aditivovaných olejů, které opět zavedly nové standardy v závodních motorových, převodových a tlumičových olejích a dalších mazivech. Dodnes je firma Maxima považována za průkopníka ve svém oboru a zároveň i za světovou jedničku v oblasti vysoce speciálních závodních maziv. Z původně jediného produktu, ricinového oleje, se výrobní program rozrostl na dnešních více jak 40 produktů, které se prodávají ve více než 40 zemích Ameriky, Evropy, Austrálie a Asie. Maxima se stala symbolem vynikající kvality a odhodlání být nejlepší.

Trocha teorie - oleje obecně

Motocyklové oleje patří do skupiny olejů automobilových. Zásadní rozdíly v koncepci olejů určených pro automobily s motocykly nejsou, motory supersportů jsou však oproti běžným automobilovým trochu jiná kategorie - při stejném nebo nižším objemu ze sebe vymáčknou až dvojnásobný výkon.  Na rozdíl od automobilů mohou mít motocykly také společnou olejovou náplň pro mazání motoru i s převodovkou a spojkou (např. olejová lázeň). Na kvalitu motocyklových olejů jsou tak kladeny mnohem vyšší požadavky. Výrobní škála motorek je dnes tak široká, že v jejich nitru najdeme nejrůznější druhy motorů, od vysokozdvihových nízkootáčkových bucharů v těžkých cruiserech až po supervýkonné nízkozdvihové vysokootáčkové agregáty nabroušených supersportů. Proto i paleta motorových olejů musí být velmi široká. Při jejich použití je třeba se řídit pokyny výrobců motorů, kteří pro jednotlivé motory předepisují konkrétní typy motocyklových olejů se specifickými vlastnostmi, neboť nejlépe vědí, co konkrétnímu motoru nebo převodovce zabezpečí dlouhodobě nejšetrnější provozní podmínky.
Motocyklové oleje se dělí podle složení, resp. technologie výroby na minerální a syntetické. Toto dělení mělo zásadní význam v minulosti, kdy byla výroba syntetických maziv v plenkách a  technologie výroby nedovolovala minerální a syntetické oleje míchat, neboť by došlo k destabilizaci oleje, který by tak ztratil své důležité mazací vlastnosti. Nástup syntetických olejů znamenal obrovský kvalitativní skok ve výkonových vlastnostech a požadované vysoké viskozitě motorových olejů. Postupem doby byla technologie výroby syntetických automobilových olejů (na rozdíl od průmyslových olejů) upravena tak, že dnes je míchání obou typů automobilových olejů možné. Vznikly tzv. polosyntetické oleje, jejichž minerální báze je zušlechtěna syntetickými komponenty. Postupem doby však byly učiněny i velké kroky v zušlechťování minerálních olejům a kvalitativní rozdíl mezi oleji na syntetické a minerálními bázi již není zdaleka tak dramatický, jak býval.

O současných olejích již prakticky nelze říci, že jsou čistě minerální, ale že jsou postaveny na minerální bázi, neboť pro dosažení požadovaných vlastností jsou komponovány se  zušlechťující syntetickou složkou.

Výměna oleje

Přechod z minerálního na syntetický (a opačně):
Obvykle se při přechodu z minerálního typu oleje na syntetický doporučuje  tzv. přechodová fáze (přes jednu výměnu polosyntetického oleje), neboť v motoru vždy nějaký zbytek starého oleje zůstane. Spíše než nebezpečí vzájemné reakce je důvodem spíše snaha, aby přimícháním méně kalitního minerálu nedošlo ke zbytečnému zhoršení parametrů drahého syntetického oleje. Opačný přechod, ze syntetiky na minerál, je zcela bez problémů. Z praktického hlediska dnes už ani při smíchání obou typů oleje přímo v provozu (např.v nouzi, kdy je nutno olej okamžitě doplnit a správný typ oleje není k dispozici), nehrozí žádné nebezpečí vzájemné reakce. Vzniklá směs však bude mít zcela nepředvídatelné  parametry a rozhodně se nelze domnívat, že přimícháním drahého, vysoce výkonného syntetického oleje do laciného minerálu se vlastnosti minerálního oleje zlepší - v konečném důsledku mohou být i naopak horší a to by vám motor moc nepoděkoval... Smíchání obou druhů tak sice není nic katastrofálního, tato směs ale rozhodně nemá vyšší kvalitu než "čistý" olej, a tak by v motoru měla zůstat jen na nezbytně dlouho dobu (dojezd do servisu apod.).
Vyplachování při výměně?

Pamětníci si vzpomínají, že dříve se při výměně olejů (i za stejný typ) používaly tzv. oleje vyplachovací, na které se ujelo pár kilometrů a vypustily se. Jejich funkcí bylo rozpustit usazeniny, které vznikaly při použití tehdy používaných minerálních neaditivovaných olejů (tedy bez přísad snižujících tření a usazování), které se usazovaly v motoru nebo v převodovce. Při přechodu z neaditivovaných olejů minerálních na aditivované syntetické byl výplach nutností, protože aditivované syntetické oleje uvolňovaly usazeniny z minerálních maziv, které bez výplachu mohly poškodit motor. Dnes už se vyplachovače nepoužívají, jednak proto, že se nedělají neaditivované oleje (motory jsou před usazeninami aktivně chráněny aditivy), dále z důvodu nízkých mazacích schopností starých proplachovačů, které už moerní motory nedokážou dostatečně mazat. Pro výměnu nové náplně předepsaného oleje (tedy stejného za stejný typ), kdy chtě nechtě vždy dojde k přimíšení zbytků starého oleje, už výrobci  počítají a už s ohledem na špatnou kázeň řidičů při dodržování lhůt výmeny oleje předepisují oleje ještě s vyšší kvalitou, než je minimální požadavek výrobce motoru. Moderní oleje tak trochu počítají s tím, že je v motoru necháte o něco déle, než je jejich předepsaná životnost, a proto mají ještě o něco vyšší kvalitu, než je třeba.

Plná syntetika - zbytečný luxus?

Důvodem použití dražšího syntetického oleje může být jeho vyšší zatížení v provozu (vyšší teploty a tlaky, kterými na sebe působí mechanické díly v motoru), které by minerální olej nevydržel. Zásadně platí, že výrobce vozidla při předpisu použití konkrétního oleje počítají se zatížením na hranici výkonu motoru a proto při použití předepsaného oleje v běžném provozu je mazací režim motoru zajištěn s velkou rezervou po celý předepsaný časový interval výměny oleje a povolenou kilometrovou zátěž. Běžnému motoristovi je i díky tomu mnohdy zcela lhostejné, zda olej, který používá, je syntetický, polosyntetický či minerální - hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dokáou (pro většinu produkčních motorů s rvelkou ezervou) i oleje minerální. Mohlo by se tak zdát, že v provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož je ale tento text je určen zejména motorkářům, je namístě upozornit, že  hlavně motory dnešních supersportů patří spíše mezi motory závodní než produkční, a podle toho je třeba k nim přistupovat. Tyto motory produkují vysoký výkon, potřebují proto takéí kvalitní olej. Mnozí výrobci tak předepisují použití syntetických motorových olejů, což se může v případě méně výkonných mašina jevit jen jako protřelý marketingový tah. Musíme si ale uvědomit, že výrobce si vlastně kryje záda pro případ, že by byl motor používán v režimu extrémního zatížení, k čemuž dochází, nejen u supersportů, poměrně často , třeba na okruhu nebo na i v provozu při jízdě "na hraně. Aby se tak našemu motoru dostalo dostatečné péče, měli bychom dodržovat doporučení výrobce motoru. Pokud je doporučena syntetika, můžeme samozřejmě použít i minerální olej a pak zkoušet, co motor (ne)vydrží. A je také možné, že za pár ušetřených stovek dostane motor tak na frak, že jeho oprava bude následně otázkou mnoha tisícovek. U supersportů to pak platí dvojnásob a kvalitní olej má na výdrž motoru zásadní vliv.

Výrobky Maxima pro motocykly a skútry

Když už je řeč o syntetických olejích, můžeme si představit některé výrobky společnosti Maxima, se kterou jsme se dosud u nás moc nesetkávali. Maxima patří mezi nejmladší značky oficiálně zastoupené na českém trhu, ale ve světě má tato firma již velmi dlouhou, úspěšnou tradici a její produkty běžně překračují specifikace všech dosud vyráběných olejů, což pro zákazníka znamená vyšší míru ochrany motoru a vyšší výkon za jeho peníze. Důkazem toho je i výčet borců, kteří do svých mašin lejí jedině produkty značky Maxima: Ryan Dungey (2010 AMA Supercross Champion), Ricky Carmichael (pětinásobný mistr světa a nejlepší SX jezdec všech dob), Ryan Villopoto (AMA SX Lites West Champion, AMA MX Lites Champion),. Na Maximu jezdí také přední MX a SX týmy jako Monster Kawasaki nebo Rockstar Makita Suzuki. Vyjmenujme alespoň ty nejzajímavější produkty Maxima, kompletní sortiment a podrobnější popis těchto amerických olejů z nabídky společnosti ASP Group si můžete prohlédnout tady, nebo přímo na stránkách výrobce.
530RR 4T - Závodní motorový olej pro čtyřdobé supersportovní motocykly je 100% syntetický olej vyvinutý na závodní dráze. Splňuje a překračuje specifikace API SG / CC a JASO-MA M/C.
530MX 4T - Závodní motorový olej pro motokros, supermoto a enduro je 100% syntetický olej pro nejtěžší off-roadové použití. Splňuje a překračuje specifikace API SG / CC a JASO-MA M/C
Scooter 2T - Špičkový motorový olej pro dvoudobé skútry.
Nekouřící motorový olej nejlepší kvality pro dvoudobé skútry a mopedy. Určen pro automatické systémy mazání i pro mazání premixem. Čisté spálení a vynikající ochrana vnitřních dílů motoru. Kvalitou převyšuje specifikace API-TC i specifikace všech výrobců.
Scooter 4T 10W40 - Motorový olej pro čtyřdobé skútry, speciálně vyvinutý pro vysokootáčkové motory moderních skútrů a mopedů. Dobře snáší zatížení při městském Stop-and-Go provozu, dlouhodobý volnoběh i plné zatížení motoru. Aditivován pro snížení opotřebení motoru. Splňuje a překračuje specifikace API SG a JASO-MA.
Castor 927 - Dvoudobý závodní ricinový olej je unikátní směs vysoce rafinovaných ricinových olejů a speciálně připravených syntetických aditiv, která snižuje tvorbu karbonu a poskytuje vynikající antikorozní ochranu. Obsahuje také exkluzivní přísady, které udržují přívěry v čistotě a udržuje je tak ve správné funkci. Biologicky odbouratelný.
Fork Oil 5W/10W/15W
- Tlumičový olej pro všechny typy předních vidlic - normální i upside-down, standardní i kartridžové. Přídavek Lubricinolu zajišťuje velmi nízké smykové tření a chrání vnitřní komponenty vidlice před opotřebením. Teplotní stabilita zajišťuje bezproblémovou funkci tlumiče a tím dostatek trakce předního kola.
Racing High Temp Waterproof Grease
- Vodostálý lithiový mazací tuk pro nejlepší výsledky za teplot od -29 do +293°C. Obohacení o bezolovnaté přísady pro extrémní tlaky mu dává vysokou nosnost a schopnost ochrany i při rázových podmínkách. Tato lithiová vazelína funguje i v tepelně velmi zatížených ložiscích, jako například těsně vedle brzdových kotoučů, stejně tak i v agresivním rostředí slané mořské vody.
Chain Wax - Řetězový sprej na principu vosku, který vytváří speciální, vysoce účinný, odolný, suchý parafinový film, který poskytuje trvanlivou, dlouhodobou ochranu všem typům řetězů, za sucha i za mokra.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Související firma
  • ASP Group Distributing

    ASP Group Distributing je ryze česká společnost se silnou pozicí na trhu, která dováží a v síti svých prodejců distribuuje čtyřkolky, UTV, SxS, e-skútry, obojživelná vozidla, náhradní díly, příslušenství a doplňky předních světových značek. Oficiální dovozce více než 40 značek Jsme oficiální d...




TOPlist