husqvarna_svartpilen_801_2




Mitas 2006

Výroba motocyklových plášťů ve zlínské části Mitas, má dlouhou a slavnou tradici. Vždyť tyto pláště se zde nepřetržitě vyrábí již od 30. let minulého století.

Motopláště tvoří dnes významnou část výroby a rovněž i ve výhledové strategii Mitas, a. s. je uvažováno s jejich dalším rozvojem s cílem uspokojení rostoucích požadavků motorkářů, jak doma tak i v zahraničí. V současné době panuje v segmentu motoplášťů ostrá konkurence. Trh je rozdělen prakticky mezi několik velkých výrobců (Michelin, Metzeler, Pirelli, Dunlop, Bridgestone a Avon) a proniknout mezi ně vyžaduje nabídnout zákazníkovi skutečně špičkový produkt zajištěný i kompletním servisem. Pro rok 2006 přichází MITAS s rozšířenou nabídkou. Společnost vyrábí dnes prakticky všechny typy motocyklových plášťů. O špičkové kvalitě výrobce svědčí i jeho uznávaná pozice v oblasti off-road plášťů, především pro plochou dráhu, motokros a enduro. V této kategorii výrobky představují absolutní světovou špičkou. Pro malé motocykly jsou v nabídce standardní klasické motopláště od mopedů po cestovní motocykly s konstrukční rychlostí do 180 km/h. V kategorii moped, malé motocykly do obsahu 50 ccm, má Mitas v nabídce celkem 4 dezény a to v klasickém provedení M-02, M-03 a M-04. V poslední době byl vyvinut moderní silniční dezén pro mopedy pod označením

M-06

, který je vyráběn v rozsáhlé rozměrové řadě v dušovém i bezdušovém provedení. Je určen pro jízdu na zpevněných komunikacích, zejména v městském provozu a vyznačuje se dobrou adhezí na tvrdém povrchu a vynikající životností. V oblasti motoplášťů pro klasické silniční motocykly má MITAS v nabídce pneumatiky především pro všechny typy populární české značky JAWA a ČZ. Pro moderní motocykly byl vyvinut dezén

H-14

pro přední kola a

H-15

pro zadní kola, který splňuje všechny požadavky na moderní silniční motocyklovou pneumatiku. Zatím je k dispozici pouze základní rozměrová řada, která bude postupně doplněna o další rozměry.


V sortimentu nechybí samozřejmě i pneumatiky pro populární skútry. Stávající nabídka moderních silničních dezénú S-07, S-08,

S-09

a S-10, vše v bezdušovém provedení, uspokojí většinu zákazníků.
Oproti konkurenci může nabídnout MITAS při nižší ceně podstatně vyšší životnost pneumatiky.


Největší úsilí ve vývoji v minulých letech bylo směrováno do inovace sortimentu motokrosových, enduro FIM a enduro plášťů. Pro rok 2006 představuje Mitas kompletní řadu nové generace dezénů pro motokros a to

C-10

, C-11, C-12 a C-13,

C-14

, C-15,

C-16

a C-17 v rozšířené rozměrové řadě.


Uvedené pneumatiky byly vyvinuty v úzké spolupráci se špičkovými jezdci v motokrosu a plně pokrývají všechny typy terénů, které se mohou v tomto sportu vyskytnout. Tato dezénová řada zcela nahrazuje dřívější výrobky známé pod značkou Barum. Starší dezény však stále zůstávají v aktuální nabídce a jsou dnes používány především hobby jezdci. Označení je definováno tak, že sudá čísla vždy patří dezénům pro zadní kola a lichá pro přední kola motokrosových motocyklů. Optimální použití jednotlivých dezénů je následující C-10, C-11 pro použití ve středně tvrdém až tvrdším terénů bez velkých kamenů, C-12 a C-13 pro použití v měkkém a písčitém terénu, kde není kamenitý podklad. C-14 a C-15 pro hluboký, blátivý terén. C-16 a C-17 pro tvrdý a kamenitý terén.
Doporučené použití motokrosových a enduro pneumatik je uvedeno v přiložené tabulce. O kvalitě sportovních motoplášťů MITAS svědčí potom umístění jezdců. Z mnoha vynikajících jezdců lze jmenovat Martina Žeravu, několikanásobného mistra republiky v kategorii Open, Jana Zarembu mistra ČR v kategorii 125 ccm, Petra Bartoše a celé družstvo Orionu Litomyšl, které v roce 2005 získalo 1.místo na MR družstev, Josefa Kulhavého a Martina Michka, kteří patří mezi naše největší motokrosové naděje a další. Na pláštích Mitas pravidelně startují i přední světoví jezdci v rámci závodů MS a ME. Obdobná situace je i v pláštích pro enduro FIM s úspěšnými dezény, RF-05, EF-06, EF- 07 a EF-08. Na mezinárodní šestidenní v Považské Bystrici v roce 2005 dosáhlo klubové mužstvo Jiřetína jedoucí na pneu MITAS vynikajícího 2.místa z celkem 77 klubů v soutěži. Enduro FIM pneumatiky jsou k dispozici ve dvou verzích a to v provedení SUPER, které je díky zesílené kostře vhodné pro použití s dušemi a SUPER LIGHT tato varianta je naopak speciálně vyvinutá pro použití s pružnými výplněmi tzv. MOOUSE. Mezi segmenty s největší dynamikou růstu v uplynulém období patří pláště pro cestovní enduro trail. Rovněž i zde může Mitas nabídnout motoristům široký sortiment rozměrů v dezénech E-07, E-08 a

E-09

. Dezén E-07 je vhodný pro motocykly cestovního endura pro jízdu na silnici (40%), v lehkém a suchém terénu (60%). Pro svoji vysokou životnost je velmi oblíben mezi motorkářskou veřejností.
Dezén E-08 je naproti tomu určen převážně pro jízdu na silnici (80%) a rovněž i jízdu na suchém a trvdém terénu (20%), poslední z řady E-09 je nejlepší pro jízdu v suchém i měkčím terénu (80%) a na méně udržovaných silnicích (20%). Rovněž i zde došlo k významnému rozvoji a do výroby je zařazena i zesílená varianta dezénu E-09 pod označením DAKAR. Od normálního provedení se liší žlutým pruhem po obvodu pláště, zásadní je však konstrukce. Kostra pláště byla zesílena další vložkou a rovněž bočnice je nově konstruovaná za použití patních lan s vyztužovacími jádry. Tato úprava propůjčuje pneumatice lepší jízdní vlastnosti, zejména v terénu a rovněž přispívá k vyšší životnosti pláště.
Kvalita nového provedení DAKAR byla ověřena na dálkových jízdách motorkářů v Evropě, Asii a Africe.


V porovnání s konkurencí jsou pláště MITAS na velmi dobré úrovni, zejména co se týká životnosti, která je v některých případech až 2 x vyšší. Tuto skutečnost ocení zejména ti motorkáři, kteří podnikají dlouhé a náročné cesty do míst, kde není k dispozici rozvinutý obchod a servis motoplášťů, jako jsou země bývalého Sovětského Svazu, střední a východní Asie a většina států Afriky. V ploché dráze je značka MITAS leadrem. Pro rok 2006 je připravena nová varianta zadního pláště v rozměru 3.75-19 s dezénem

SW-09

, který se vyznačuje podstatně lepším záběrem na startu a lepší stabilitou při jízdě v zatáčkách. Velmi oblíbenou motocyklovou disciplinou je v poslední době supermotard. Pro tuto disciplinu, která v sobě spojuje prvky silničního závodu, motokrosu a ploché dráhy se používají speciální hladké (slik) pneumatiky o průměru 17“. Sada těchto pneumatik stojí několik tisíc korun. Pro ty, kteří se chtějí svést na trati supermoto a mají doma pouze motorku na motokros a nebo enduro a nechtějí investovat ihned značnou částku do speciálních ráfků a pneumatik, vyvinul MITAS zcela nový typ pneumatik v rozměru 3.00-21 pro přední kolo a 140/80-19 H-19 pro zadní kolo, obě provedení v tradičním hladkém sliku. Oba typy pneumatik mají označení

Hobby Motard

a je možno je použít na klasické motorky pro motokros nebo enduro. Právě pro rok 2006 je připravena speciální třída těchto závodů v rámci mistrovství ČR, kde budou moci začátečníci i vášniví vyznavači supermota tyto pneumatiky vyzkoušet ve skutečných závodech. Zajímavým výrobkem z oblasti enduro plášťů je nové provedení speciální pneumatiky pro velmi populární trialové závody. Dezén

ET-01

je vyráběn v rozměrech 4.00R18 TL ET-01 pro zadní kola a 2,75-21 TT ET-01 pro přední kola a je určen pro profesionální použití pro závody v halách i v otevřeném terénu. V roce 2000 zakoupila společnost Mitas, a.s. výrobu sportovních mimosilničních motocyklových plášťů od švédské firmy Trelleborg a to v sortimentu enduro trail, enduro FIM a motokros. Tyto pneumatiky jsou vyráběny pod původní značkou Trelleborg. Jako jediná firma potom vyrábí MITAS speciální typ motocyklových pneumatik pro zimní použití, které jsou opatřeny hřeby. Tyto pneumatiky jsou vhodné pro použití k jízdě na sněhu a ledu a jsou nesmírně populární ve státech severní Evropy a Ameriky. Technická úroveň jednotlivých skupin motoplášťů je trvale zlepšována podle poznatků oboru a skutečných požadavků zákazníků. O kvalitě motoplášťů svědčí i to, že jsou dodávány na první výbavu řadě výrobců motocyklů. Z krátkého přehledu je zřejmé, že společnost Mitas, a.s. může nabídnout v oblasti motocyklových pneumatik široký sortiment, kterou uspokojí i nejnáročnější vyznavače jedné stopy. Bližší informace o vyráběném sortimentu můžete získat na www.cgs.cz Stáhnout tabulku použití pneumatik Mitas (doc 150 kB)

Informace o redaktorovi

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist