ktm_kveten




Langen Motorcycles: Dvoutakt žije!

Dvoudobé motory v silničních motocyklech jsou na světové černé listině již více než 10 let. Smrdí to, čmoudí to, žere to, ne, prostě to na silnici nedává smysl. Jenomže Chris Ratcliffe, zakladatel britské značky Langen Motorcycles, si myslí opak. Ring-ding-ding!

Kapitoly článku

Značka Langen Motorcycles měla svou premiéru loni v září na prestižní garden party Salon Privé ve velkolepém venkovském sídle Blenheim Palace, kde byl zároveň představen i první motocykl nazvaný jednoduše Two Stroke. Ten oživuje odkaz legendárních závodních replik, v Evropě prezentovaných zejména modely Suzuki RGV250 a Aprilia RS 250, jež zmizely ze showroomů v roce 2004 coby oběti zpřísňujících se emisních a hlukových norem. „Mým snem vždycky bylo vytvořit zajímavé a v dnešní době neobvyklé silniční motocykly, které by dělaly lidem radost,“ říká zakladatel a šéf značky Langen Christofer Ratcliffe. „Uvést na trh unikátní motocykl pod úplně novou značkou je pro mě naplnění toho snu, stejně jako fakt, že vytvářím další malý kousek britské motocyklové historie.“

Od zmíněného debutu ovšem o značce Langen nebylo vůbec slyšet, následovat totiž PR blackout daný britským druhým a podstatně delším lockdownem kvůli Covidu-19. Nicméně tohle období umožnilo Ratcliffovi v klidu pokračovat ve vývoji nového motocyklu, zatímco doufal, že se najde dost potenciálních zájemců, kteří by projekt učinili ekonomicky životaschopným. A dobrou zprávou je, že přesně to se povedlo. „Reakce na premiéru Langenu Two Stroke v Blenheim Palace i v následujících týdnech byla velice pozitivní, a nakonec mám více předobjednávek se složenými zálohami, než jsem si představoval v těch nejdivočejších úvahách,“ říká Ratcliffe. „Vypadá to, že mou touhu vyrobit motocykl reprezentující jednoduchost a ryzost strojů let dávno minulých se mnou sdílí spousta motocyklových nadšenců, kteří se těší, až si užijí dnes již neznámý zvuk a vůni a také unikátní jízdní zážitky.“

VIDEO: Jak zní Langen Two Stroke?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Langen Two Stroke je dítětem Ratcliffa, jenž bydlí v městečku Wigan v hrabství Lancashire a ještě donedávna působil coby hlavní konstruktér u značky CCM Motorcycles v nedalekém Boltonu, kde vytvořil šestistovkové jednoválcové čtyřdobé hotrody Spitfire a Stealth a před nimi dnes již nenabízené lehké cestovní enduro GP 450. Ovšem dvěstěpadesátka Langen je poháněna 90° dvoudobým dvouválcem se sáním přes jazýčkové ventily a s dvojicí protiběžných klikových hřídelí, který pro britskou značku vyrábí italská společnost Vins Motors. Ta má sídlo v Maranellu, co by kamenem dohodil do továrny Ferrari a sídla jejího týmu Formule 1, a není to náhoda. Značku Vins totiž v roce 2017 založila pětice bývalých i aktuálních vývojářů Ferrari pod vedením Vincenza Mattiy. V průběhu pěti let tihle kluci vyvinuli kapalinou chlazený dvoutakt 250 cm3, pohánějící jejich vlastní silniční i závodní model Duecinquanta, jenž má strukturální karbonové monokokové šasi s paralelogramovým předním zavěšením typu Fior, a nyní budou dodávat specifickou verzi tohoto agregátu britské značce plus zajistí její vyladění na normu Euro 5.

 

V Langenu dává dvouválec s obligátními vnitřními rozměry 54 x 54,5 mm maximální výkon 56 kW/76 koní při 11 700 otáčkách a ve stejném okamžiku agregát nabídne i nejvyšší točivý moment 45 Nm. Kdo se trochu vyzná v závislosti výkonu a točivého momentu, pochopí, že motor vzápětí začne asi dost vadnout, nicméně červené pole otáčkoměru je až na 14 500! Kombinace Vinsem patentovaného vstřikování paliva, vstřikování oleje, karbonových jazýčkových ventilů a elektronicky ovládaných výfukových přívěr dává motoru skvělé výkonové parametry při enviromentální vstřícnosti a uživatelské použitelnosti, navíc motorka ve Velké Británii podle Ratcliffa může legálně do provozu. Klíčem k potenciální explozivní dynamice Langenu je jeho poměr výkonu a hmotnosti podle mantry legendárního konstruktéra F1 Colina Chapmana, zakladatele Lotusu, která zněla: „Zjednoduš a poté přidej lehkost.“ Jelikož má Langen Two Stroke vážit pouze 114 kg polosuchý, tedy bez benzínu, zato s olejem, vodou a veškerým silničním vybavením, vypadá to na pořádnou raketu.

Každý Langen Two Stroke bude postaven individuálně a podle konkrétních požadavků zákazníka. Modulární prostorový rám je vyráběn ručně ze širokých hliníkových trubek řezaných laserem, jež jsou připevněny k bočním hliníkovým plátům obráběným na CNC, v nichž má čep zadní kyvná vidlice. Plně nastavitelné odpružení sestává z přední 43mm vidlice Öhlins a cantileverového zadního zavěšení s dvojicí tlumičů K-Tech, brzdění obstarávají dva 320mm kotouče Brembo vpředu a jeden 265mm vzadu, přičemž ty přední svírají mezi svoje čtyři pístky monoblokové, na CNC obráběné radiální třmeny HEL vyrobené z hliníku 6082-T6. Veškeré kapotáže a kryty včetně nádrže jsou vyrobené z karbonu, povětšinou zakončeného zlatým lemem. Každý motor s kartery opět vyráběnými za pomoci CNC a s kazetovou šestistupňovou převodovkou bude objednaný zvlášť a individuálně očíslovaný a doplňovat jej budou nádherně svařované expanzní komory – úplně cítíte tu ricinovou vůni a slyšíte ten ostrý tón, který z nich půjde!

 

První kousek modelu Two Stroke putoval do Itálie ještě před covidovým lockdownem, kde na něm inženýři ve Vins prováděli veškerá testování na dynu a ladili především mapování unikátního vstřikování paliva a posléze výsledek zkoušeli v provozu. Tohle všechno dělal sám zakladatel a šéf značky Vins Vincenzo Mattia a moc si to pochvaloval. „Při testování Langenu jsme museli udělat trochu jiné nastavení, než jaké máme na našem motocyklu,“ říká Vincenzo. „Jsou tady jiné rozměry kol i odlišný celkový převod, takže jsme museli přeladit elektroniku a obzvláště přitom dávat pozor na dodávku výkonu, abychom nedostali pouze akceleraci na úkor použitelnosti. Nejzajímavější ovšem bylo to silniční testování po ladění na dynu, protože tam fungovalo všechno nečekaně dobře. Ta motorka má obrovský fun-factor a kromě toho je opravdu výjimečně kvalitně postavená. Dodávka výkonu je předvídatelná a zároveň vzrušující a díky perfektnímu designu podvozku i odpružení se totéž dá říci i o ovladatelnosti a chování v běžném provozu.“ Že tohle bylo klíčové při vývoji, potvrzuje i Chris Ratcliffe: „Poslat hotovou motorku do Itálie na doladění a silniční testování byl zásadní krok, znamenalo to spoustu práce a ty covidové lockdowny situaci zrovna nevylepšovaly. Ovšem když mi potom z Vins volali, že motor i podvozek spolu chodí velice dobře, dostavila se obrovská úleva a radost. Nyní jedeme na plné obrátky a snažíme se motorku dostat do sériové výroby pro první zákazníky.“

Co to znamená z časového hlediska? První Langeny Two Stroke by se měly začít montovat v druhé polovině roku. „Výrobu prvních komponentů chceme započít v červenci a od září plánujeme montáž celých motocyklů, abychom je mohli v listopadu dodat zákazníkům,“ říká Ratcliffe. Práce bude dost, v první várce totiž má být rovných 100 individuálně číslovaných motocyklů homologovaných pro použití na silnicích Velké Británie. Napřesrok bude následovat dalších 150 strojů, ty již budou určeny pro zákazníky z celého světa, ovšem pořád budou legální jenom na britských veřejných komunikacích. A další již nevzniknou, počet Langenů Two Stroke je předem omezený na 250 kusů. „Momentálně je to tak, že případné přihlášení do provozu mimo UK si každý zákazník musí zařídit sám, pokud si nebude motocykl chtít užívat jenom na uzavřených dráhách. Nicméně když bude velký zájem ze strany zahraničních zákazníků, určitě zvážíme výrobu verzí s plnohodnotnou homologací včetně ABS apod. Vše záleží na poptávce.“

Asi nepřekvapí, že zákazníci budou muset být odpovídajícím způsobem movití, cena ručně vyráběného Langenu Two Stroke začíná na 28 000 GBP bez daně (cca 830 000 Kč), přičemž každý motocykl bude dále dolaďován podle přání zákazníka. V nabídce je spousta barevných variant, podvozkových komponentů či ráfků, přičemž standardní jsou vyplétané bezdušové, ale můžete mít i karbonové nebo kované hořčíkové. Ergonomie se také bude dolaďovat na konkrétního zákazníka pomocí různých řídítek, výšky sedla či pozice stupaček. „Když vidím to rostoucí množství elektrických motocyklů, které se teď vyvíjejí, myslím si, že tenhle první Langen je zároveň také labutí písní dvoutaktů,“ říká Chris Ratcliffe. „Nicméně je to moderní variace tradičních vysoce výkonných café racerů a my už se nemůžeme dočkat, až je uvidíme jezdit po silnicích.“ Zpátky do budoucnosti, chtělo by se říci.

Informace o redaktorovi

Alan Cathcart - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist