Katalog motocyklů ČZ: recenze knižní novinky
Text: Jan Krajíček | Foto: Jan Krajíček | Zveřejněno: 7.12.2014 | Zobrazeno: 19 805x
Že je tahle knižní novinka, která se nám na podzim dostala do rukou, v něčem výjimečná, o tom napovídají už její rozměry a váha. Na téměř pěti stech stranách podrobně zachycuje známé i neznámé motocykly ČZ, které kdy z produkce této slavné značky vzešly – a to způsobem, který dosud v tuzemské motocyklové literatuře nemá obdoby! Právě díky unikátnímu rozsahu a přehlednému kvalitnímu zpracování stojí zato si Katalog motocyklů ČZ představit podrobněji. A když nic jiného, tak máte aspoň tip na vánoční dárek, který rozhodně nezklame…
120stránková kapitola je sama o sobě natolik zajímavá, že by snesla samostatné vydání – jde totiž o nejucelenější přehled čezet, které se sériové výroby nedočkaly. Jak však sami autoři upozorňují, zcela jistě nejde o kompletní záznam všech realizovaných prototypů, neboť v některých případech se žádná konkrétní dokumentace jednoduše a z různých dějinných příčin nedochovala, byť pamětníci existenci dalších prototypů potvrdili. Právě v této kapitole se setkáme s největším množstvím dobových a reportážních fotografií, snímků z vývoje, montáže a testování, které byly pořizovány spíše pro soukromě či neveřejné účely, a jejichž dokumentační hodnota je přesto (či právě proto) nesmírně cenná.Primárním kritériem pro řazení kapitol Katalogu je chronologická posloupnost. Tento fakt může na první pohled zhoršovat orientaci v katalogu při vyhledávání konkrétního modelu, neboť všechny sériové a tovární modely jsou rozloženy do více kapitol; nikoliv tedy do dvou kapitol po sobě, ale do několika kapitol podle druhu motocyklu. Volba přísně chronologického řazení kapitol jistě není z hlediska potřeb prostého katalogu nejpřehlednější, ovšem publikace poskytuje mnohem širší obsahový záběr, než pouhou katalogizaci výroby. Zvolená struktura kapitol tak čtenáři poskytuje zcela jasný a ucelený obraz postupného vývoje orientace a priorit výroby čezety v dlouhém čase její historie. Problém orientace v Katalogu navíc autoři vyřešili elegantně – pomocí zatmavených záložek na okrajích stránek. Pro plnohodnotné využití katalogu navíc nechybí podrobný obsah.Jíž v první kapitole nastavili autoři trend, v němž pak pokračují až do konce – totiž že Katalog není jen prostým chronologickým soupisem jednotlivých modelů a typů, ale vždy na začátku kapitol a poté i často formou poznámky u jednotlivých modelů najdeme také krátké vyprávění o dobové situaci, v níž se ČZ nacházela. Dovídáme se tak zajímavosti o požadavcích trhu, o plánování, vývoji a podmínkách výroby, zkrátka perličky ze zákulisí, které dokládají, jak komplikovaným a náročným procesem výroba motocyklů byla. Každému modelu je věnována minimálně jedna strana, kde kromě základních technických údajů (parametry motoru, převodovky a podvozku) musí i ti nejfundovanější znalci čezet ocenit precizně zpracovaný odchylkový list, tedy podrobný popis a typové značení jednotlivých a tak často vášnivě diskutovaných odlišností všech exportních verzí. Vítanou a skutečně nezbytnou pomůckou zejména pro renovátory (či přímo lakýrníky) je pak soupis barevných variant sériovek, obsahující kromě přesného popisu lakovaných částí jednotlivých modelů také přesný odstín dle vzorníku ČSN. Stejně přehlednou a přitom nesmírně užitečnou část tvoří na závěr Katalogu uvedený přehled karburátorů dle jednotlivých typů, včetně jejich otryskování, nastavení a případných náhradních variant. Katalog pak uzavírá statistika počtu vyrobených kusů dle jednotlivých typů (dle záznamů dostupných do roku 1988), přičemž právě zde autoři upozorňují na odchylky v údajích z různých zdrojů. Katalog tak i díky těmto obsáhlým soupisům není pouhou výpravnou knížkou „na prohlížení“, ale najde i své praktické využití v rukou badatelů o motocyklové historii i v dílnách veteránistů, když poskytuje zcela bezkonkurenční soubor konkrétních, jinak obtížně dostupných a do mnoha různých zdrojů fragmentovaných údajů.Kromě zcela unikátní informační hodnoty ovšem Katalog dosahuje nejvyšší úrovně, i co se vizuálního zpracování týká. Každý model je zobrazen v několika snímcích, kde kromě klasických továrních či reklamních vyobrazení nechybí ani záběry detailů a často též dobové snímky strojů na silnici a v terénu. Autoři zde využili nejen propagační fotografie samotné Zbrojovky, ale také dosud nezveřejněné archivní snímky svých spolupracovníků a pamětníků. Nejen motocyklového historika přitom potěší, že valná většina snímků je dobových, nikoliv zobrazujících renovované veterány, jak tomu bývá u jiných publikací zvykem. Katalog je tak přímo nabitý celkem 2200 fotografiemi, zprvu černobílými, od roku 1957 už i v barvě, s dobovou patinou zvyšující jejich historickou hodnotu. Katalog motocyklů ČZ je z hlediska dosavadní literatury věnované našim motocyklovým dějinám naprosto unikátní, a to jak zcela komplexní šíří svého záběru a zároveň hloubkou a precizním zpracováním obrovského množství údajů a informací, tak i zcela prvotřídním vizuálním provedením. Vošalík s Šebkem absolutně překročili rámec dosud vydávaných tuzemských přehledů výroby jednotlivých značek – spíše než katalogu se jejich obsáhlá publikace blíží „totálním dějinám“ motocyklové produkce ČZ. V tomto kontextu i vzhledem k prvotřídní kvalitě tisku se cena Katalogu jeví jako naprosto odpovídající. Katalog motocyklů ČZ přináší mnoho nového a dosud neznámého. Potěší proto nejen každého fandu strakonické značky, ale své pevné místo si najde i v knihovničkách všech zájemců o dějiny motorismu, jejichž bouřlivého vývoje během 20. století je tak fundovaným a precizním dokladem.
Jan Vošalík – Dušan Šebek, Katalog motocyklů ČZ, Praha 2014, 480 s, 999 Kč.
Katalog lze zakoupit na webu katalog-motocyklu-cz.cz.