10 nejprodávanějších pneumatik pro motorku na okruh i silnici

Téma nejlepších pneumatik na motorku je staré snad jako motorka sama a na různých fórech na internetu má nesčetně diskusí. Pravdy se tu člověk většinou stejně nedobere a jedná se v absolutní většině o přehlídku subjektivních mačo názorů. Faktem je, že vývoj pneumatik jde stále kupředu, a tak guma, která byla před dvaceti lety nehorázně drahým okruhovým vrcholem, může být dnes zastíněna vlastnostmi sportovně cestovní pneumatiky běžné kvality a zároveň příznivé ceny. Já vám v tomto článku přináším pár tipů na pneumatiky pro váš motocykl, které lze použít dobře na závodním okruhu, ale i na běžné silnici. Takže na nich na okruh v pohodě dojedete, odjezdíte si svých pár kol a pak na nich zas v pohodě odjedete domů a po cestě si projedete pár hezkých zatáček. Určitou obecnou nevýhodou sportovních pneumatik je, že plný potenciál jejich jízdních vlastností je k dispozici až po jejich zahřátí. My se však vyhneme těm pneumatikám, které jsou bez nahříváků špatně použitelné.

1. Dunlop Sportsmart TT
Jak název napovídá, tady se jedná o gumu vhodnou pro svižnou jízdu na silnici. Sportsmart jsou u Dunlopu obecně silniční sportovní gumy, ale TT znamená Track Technology, takže už název vlastně říká vše. Pokud na ní přijedeme na okruh, stačí díky technologii NTEC upustit tlak a styčná plocha se tak zvýší až o 24 % při zachování příznivých jízdních vlastností. Zároveň se vyznačuje vysokým rozsahem teplot, při kterých funguje. Tohle je zkrátka pravý obojživelník mezi okruhem a silnicí. Technologie Speed Vent navíc pomáhá teplotu snižovat, aby nedošlo k přehřátí gumy a změně jízdních vlastností. Sportsmart TT tedy ani nevyžaduje k dostatečnému gripu plné zahřátí nebo snad nahříváky pneu. Docela podstatný je taky tvar/profil přední pneumatiky, který má vliv na ochotu motorky zatáčet. Ten je z výroby naladěn poměrně sportovně, ale opět se jedná o kompromis mezi silničním a okruhovým využitím. Tohle je hned na začátek pravděpodobně jedna z nejlepších motocyklových pneumatik v této kategorii, která byla za účelem obojživelné pneumatiky i vyvinuta a je to na ní znát.

2. Bridgestone Battlax S21
Na trhu už nějakou dobu je a dokázala si udělat skvělé jméno právě díky své všestrannosti, která je podpořená v rámci kategorie slušnou kilometrovou výdrží a dobrou cenou. S tím, že se od ní bude čekat občasný okruh a spousta svižných okresek, byla konstruována a je to na ní opět znát. Její silnou stránkou je teplotní nenáročnost díky technologii MS-BELT. Tím chci říct, že funguje velmi dobře i studená, a dokonce i za chladného nebo deštivého počasí neztrácí pak svou jistotu udrží za pomoci technologie Silica Rich. Na okruhu zároveň nezklame. Nicméně se jedná spíše o kompromis nakloněný provozu na silnici, než na závodní trati. To však vůbec neznamená, že by na trati byla špatná. Ruku na srdce, k limitu ji dožene i tam málokdo, pokud pominu nějakou vyloženou chybu jezdce, což je i na okruhu nejčastější důvod ztráty adheze.

3. Bridgestone Battlax S22
Touto pneumatikou se posouváme blíže limitům každého stroje, nemluvě o jezdci. Battlax S22 je ten typ pneumatiky, který ocení ti, kteří už chtějí od svých strojů opravdu hodně a závodní okruh jim není cizí. Nejedná se sice o závodní gumu, ale dovedu si dobře představit, že mezi hobby jezdci se na ní dá jet i závod naprosto úspěšně. Výhodou stále zůstává, že není zcela neschopná na mokru nebo z pohledu kilometrového nájezdu. Přední pneu je dvou směsová a zadní má dokonce tři různá složení, stejně jako S21. Je sice víc citlivá na změny vlastností pod vlivem provozní teploty, ale stále není závislá na nahřívácích pneumatik. Tahle guma je prostě určena pro ostřejší jízdu a stejně ostré jezdce.

4. Pirelli Diablo Supercorsa SP V3
Tohle je legenda supersportovních pneumatik, která je na trhu už dekády, ale i ona prochází neustálým vylepšováním, a tak ta Supercorsa, kterou jsme obouvali před 10 lety, není ta samá guma, kterou koupíte dnes. Takže například V3 je oproti V2 jinak tvarovaná, a dokonce i použité směsi byly upraveny zejména za účelem lepší efektivity za různých teplotních podmínek. Pravdou však zůstává, že Pirelli Diablo Supercorsa byla, je a vždy bude vyloženě závodní pneumatikou s homologací pro silniční provoz, a tak je její životnost velmi nízká navzdory dvěma směsím zadní gumy. Také s sebou přes veškerý vývoj stále nese neduh nutnosti vysoké provozní teploty pro dosažení plných schopností pneumatiky. Tohle je volba pro opravdové okruhové střelce, kteří chtějí buď na okruh dojet po ose nebo jejich závodní kategorie vyžaduje vzorek na pneumatice.

5. Pirelli Diablo Rosso Corsa 2
Oproti Supercorsám by se mohlo zdát, že Diablo Rosso Corsa 2 bude pneumatika pro důchodce, ale opak je pravdou. Moc takhle sportovních pneumatik na silnici není a na okruhu předčí možnosti drtivé většiny jezdců. Rozhodně se může svými okruhovými schopnostmi přiblížit na pár vteřin časům, které zvládnou závodní slicky. Přesto se jedná o pneumatiky velmi vhodné i do provozu a při porovnání právě s Pirelli Diablo Supercorsa se mohou pochlubit rozhodně lepší využitelností v běžném provozu. Lepší je jak kilometrová výdrž, tak tepelná variabilita. Paradoxně se tedy dá říct, že méně je u Pirelli více a Diablo Rosso Corsa 2 bude vyhovovat i opravdovým silničním střelcům.

6. Continental SportAttack 4
Na trhu je tahle sportovní motocyklová pneumatika už 2 roky a od té doby přesvědčila řadu jezdců o své kvalitě právě vyváženým poměrem okruh/silnice. V tomto případě cílí spíše na silnici a je navržena tak, že ani na okruhu nevyžaduje nahříváky a na své zákazníky tedy působí zejména nízkou tepelnou náročností pro dosažení dostatečných provozních vlastností. Díky směsi Balckchilli Performance a mezigeneračně zvýšenému styčnému povrchu v náklonech se jedná o pneumatiku vhodnou pro opravdu široké spektrum sportovně laděných jezdců, kteří občas navštíví i závodní okruh. Navíc byla směs upravena i pro lepší funkci na mokru, což opět značí její velkou univerzálnost a praktickou použitelnost v běžném provozu. Grip Limit Feedback Technology má za úkol včas informovat jezdce o ztrátě adheze. Řekněme, že zpětná vazba je tedy odpovídající použití této pneumatiky a nepříjemně nepřekvapí.

7. Michelin Power GP
Už když se člověk podívá na “vzorek” téhle sportovní motocyklové pneumatiky vyvinuté roku 2020, musí mu být jasné, že je to další homologovaný slick. Jenže těch vylepšení směrem k použitelnosti na silnici je tady víc než jen pár drážek nutných k homologaci. Michelin totiž tvrdí, že Power GP je guma z 50% na silnici a z 50% na okruh. Jak toho dosáhli? Zejména díky směsi, která pomáhá snadnému a rychlému zahřátí na provozní teplotu, která opět není tak vysoká jako u slicku. Jenže zde byl brán ohled i na to, že může pršet. Vzorek sice vodu neodvede, ale již zmíněná směs byla navržena tak, aby grip na mokrém povrchu zbytečně neslábl. Je to spíš taková nouzovka a do vody tahle guma určená prostě není. Jejím domovem jsou rozhodně suché okresky a závodní okruhy, kde rozhodně nezklame. Sice nemá Michelin Power GP takové jméno, jako třeba Supercorsa od Pirelli, ale nebojím se říct, že na okruhu se neztratí a rozhodně se jedná o schopnou okruhovou pneumatiku.

8. Michelin Power 5
Tady trochu ubereme a byť vzorek vypadá podobně jako u Power GP, tohle je volba namířená trochu víc směrem k silničnímu využití. Ve srovnávacích testech byla tahle pneumatika často velmi úspěšná a byla volbou pro některé motocykly z prvovýroby. To by mohl svědčit o kvalitě Michelin Power 5 představených před třemi lety. Velvet technologie pomáhá zvýšit životnost pneumatiky díky rovnoměrnému zatížení běhounu. Silika obsažená ve směsi těchto gum zase zlepšuje jízdní vlastnosti na mokru, ale díky minimalistickému vzorku musím opět říct, že na vodu to moc není. Málo průřezů má pozitivní přínos ve zvýšení kontaktní plochy a tedy i gripu. Kdo jede na okruh jen výjimečně, ale nechce se tam ztratit, ten by mohl sáhnout po téhle Power 5 od Michelinu. Dobře se cítí spíš na běžné silnici než na uzavřené trati.

9. Metzeler Sportec M9 RR
RR v názvu odkazuje na Road Racing, tedy závody na přírodních okruzích, kde není ideální hladký povrch a občas se objeví i mokro. Velký grip za každých okolností byl dosažen použitím dvou směsí, což je obvyklý postup většiny výrobců. Klasicky tedy měkčí směs na bocích, kde je minimum “vzorku” a tvrdší směs na středu. Směs s velkým obsahem siliky zabraňuje přehřátí a zaručuje dokonalou tepelnou rovnováhu a zachování jízdních vlastností po celou životnost pneumatiky. Zároveň dává Sportec M9 RR hodně dobrý pocit z řízení, odezvu i grip. Slick to rozhodně není a vyloženě závodní guma být M9 RR ani nemá. Ale opět se pohybujeme mezi silnicí a okruhem. Chytré řešení pro ty, kteří chtějí od každého trochu. Na častou jízdu na okruhu bych asi volil jiné gumy, ale na ten amatérský Road Racing a občasný okruh je to fajn možnost. Ale hlavně s rozumem, že?!

10. Continental Conti RaceAttack 2 Street
Za tímhle velmi složitým názvem se skrývá vlastně docela jednoduchá pneumatika. Tohle už je totiž zase spíš homologovaný slick, který lze pořídit v několika směsích pro dosažení ideálních vlastností na tom či onom závodním okruhu za různých teplot. Stačí slovo Street v názvu nahradit slovy soft nebo medium. Samozřejmě je potřeba oproti silničnímu provozu upustit tlak v obou kolech, a ještě použít nahříváky pro dosažení ideálních jízdních vlastností, které dokážou dostat na limit každý sportovní motocykl planety. Jak už vyplynulo z předchozích částí tohoto článku, tak si to vybírá daň v podobě praktičnosti na silnici a také kilometrového nájezdu. Zcela zřejmě se tedy jedná o volbu, kterou upřednostní ti, kteří závodní okruh navštěvují častěji, a i na silnici často nahlédnou na limit suchého asfaltu.

Informace o redaktorovi

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • Megamax24

    Oficiální importér motopneu Michelin do ČR. Jsme největší prodejci motopneu v ČR, prodej pneumatik za nejlepší ceny v ČR i SR. Vše skladem. Velkoobchod-Maloobchod. Dále provozujeme motoservis kde Vám poskytneme profesionální služby včetně diagnostiky, ultrazvukového čištění dílů a pneuservisu. Jsm...




TOPlist