10 nejprodávanějších cestovně sportovních motocyklových pneumatik

Zatímco u vyloženě sportovních pneumatik jsme se v minulém díle zabývali aspekty, jako je tepelná odolnost nebo závodní jízdní vlastnosti, tady se zaměříme spíš na poměr výkonu v provozu a kilometrového nájezdu. Dopředu řeknu, že v tomto seznamu chybí jakákoliv slabá pneumatika, která by nějak vybočovala z vysokého standardu kvality tohoto výběru a proto se článek může zdát být nekritickým. Kritičtí jsme byli už při sestavování téhle desítky. Také bych hned na začátek chtěl rozbít na padrť důvěryhodnost řečí typu “tahle guma vůbec nesedí, protože Karlovi to na ní uklouzlo a tahle je na prd, protože Pepovi ve vysoké rychlosti vibruje”. Ne. Jednou pro vždy NE. Správně skladované, obuté, nahuštěné a vyvážené pneumatiky nekloužou, ani nedělají žádné podobné vady, který na ně chce často kdejaký neschopa hodit.

1. Bridgestone BT023

Battlax BT023 od Bridgestonu je hned ze startu jedna z těch pneumatik, které si na svou motorku obuješ, když ji přezouvat moc často nechceš. Jinými slovy balanc mezi sportovními jízdními vlastnostmi a těmi cestovními je spíš na straně těch cestovních. Nicméně historky z benzínky o ohromujícím nájezdu v desítkách tisíc kilometrů berte opět s rezervou. Stejné pneu na stejné motorce vydrží různým jezdcům naprosto odlišné množství kilometrů. A stejnému jezdci na různých motorkách se může kilometrový nájezd na shodné pneumatice taky zásadně lišit. Takže zase ne. To, co říkal Fanda, není měrná jednotka. Všichni výrobci mají k dispozici v podstatě stejné podmínky a často se jejich technologie liší v praxi jen názvem. Všichni výrobci se snaží namíchat ideální poměr vlastností, ale vždy je to nějaký kompromis, který ve finále svede ještě boj s cenou a jednoznačná výhra tedy není. BT023 je tedy kompromisní volbou pro ty, kteří hledají špičkovou pneumatiku, která vydrží hodně kilometrů, ale logicky od ní nebudeme čekat grip závodní pneumatiky. Přesto, že se samozřejmě Bridgestone snažil i o sportovní vlastnosti této pneu a použil proto hned 3 různé směsi ve středu a na okrajích. Složka silikonu ve směsi pomáhá tepelné multifunkčnosti za každého počasí. Monospirálový pás zase pomáhá komfortu jízdy tlumením hluku a rázů. Pneumatika je tak vhodná i pro velké a těžké cestovní stroje díky velmi solidní konstrukci.

2. Pirelli Angel GT

Pirelli sice velmi suverénně tvrdí, že Angel GT má vysoký kilometrový nájezd, špičkové sportovní jízdní vlastnosti i velký komfort jízdy. No ale my už z úvodu článku víme, že každá pneumatika je co? Kompromis. A tak i Pirelli musí uznat, že Angel GT fakt není SuperCorsa. Nicméně zrovna tahle sportovně cestovní pneumatika umí sportovat vážně dobře a při jejím představení jsem byl upřímně nadšen právě ze sportovních jízdních vlastností, které jsou k dispozici navzdory směsi, která dokáže nabídnout i velmi slušný kilometrový nájezd. Není divu, že řadu testů pneumatika Angel GT i vyhrála. Složení je dvousměsové a design vzorku je moc pěkně agresivní. Přesto funkční na mokru, kde by Angel GT SuperCorse bez debat ujela, takže když vás s touhle gumou v Alpách potká déšť, není konec srandy. Oproti Angel ST je konstrukce zesílena a stává se tak vhodnější volbou pro ty, kteří cestují se zavazadly či spolujezdcem. Aktuálně už se v nabídce objevuje i druhá generace Angel GT II.

3. Dunlop Roadsmart II

Dunlop je značka, která má skvělé jméno a mnoho jezdců by mohlo mít pocit, že je zbytečné za tuhle “značku” platit něco navíc. Minimálně u modelu Roadsmart 2 tomu tak rozhodně není. Cena je příznivá a když započítám špičkové technologie, jako je třeba Multi Tread Compound Technology (což ve zkratce znamená vícesměsovou pneumatiku) nebo mnoha zákazníky ověřený slušný kilometrový nájezd, máme tu gumu, která drahá vážně není. Za jedinou slabinu je obecně považováno chování na mokru, které nedosahuje tak špičkových hodnot jako ostatní hodnotitelné parametry. Pokud tedy rádi občas sportujete, je to fajn guma za dobré peníze. Pokud se chystáte jezdit často v dešti, koukněte jinam. Zas abych nebyl zbytečně krutý, všechny pneumatiky v tomto výběru jsou prostě špica a pro mnoho lidí je i fungování Roadsmart 2 na mokru skvělé. Ona totiž každá nová a kvalitní guma většinou rapidně předčí očekávání o přilnavosti na mokru 99% motorkářů. Když občas jako instruktor vidím, co na mokru dnešní nové pneumatiky dokážou, je to vážně těžko uvěřitelné. Takže když tady říkám, že Roadsmart na mokro ne, tak je to vlastně jen hledání slabiny další skvělé gumy. Mnohem větší roli hraje, jak tu gumu nafoukáte, jak je stará a jak moc a nepravidelně je ojetá. Tak na to myslete, až vám zase nějakej chytrák bude prodávat deset let staré “lehce jeté” gumy nebo řezané sliky z okruhu, protože “uprostřed je masa ještě dost”.

4. Michelin Pilot Road 5

Opět velmi dobře vyvážená kompromisní volba mezi sportem a cestováním. Je sice pravdou, že cestovní vlastnosti u Michelin Pilot Road 5 lehce převažují nad těmi sportovními, ale opravdu jen lehce. Tahle guma je s námi už od roku 2018 a tak se na trhu očekává její nástupce. Nic to nemění na faktu, že Michelin Pilot Road 5 není při výrobě nijak rozpočtová a tedy ani jakkoliv nekvalitní, ale ani levná pneumatika. Při svém nástupu si cenu určitě mohla dovolit. Výrazně vylepšená ovladatelnost oproti Road 4 nebo špičkový grip na suchu i mokru byly pádné argumenty, ale konkurence nespí a za ty roky je tak mnohá lepší a třeba i levnější. Rozhodně ale patří Pilot Road 5 mezi špičku na trhu a proto je i v tomto výběru stejně jako pro svou oblíbenost.

5. Pirelli Angel ST

Angel ST při svém představení způsobil opravdu velký poprask a chlubil se sedmi světovými rekordy. Na trhu už nějakou dobu je a tak z dnešního pohledu nijak nevyniká. Snad jedině svou celkovou vyvážeností všech možných sledovatelných aspektů. Vlastně jednou věcí teď už vyniká a tou je velmi zajímavá cenovka, která je často srovnatelná s pneumatikami na mnohem nižší úrovni. Tohle je tip na chytrý nákup. Vzhled je často věc názoru, ale o modelech Angel od Pirelli se všeobecně mluví jako o hodně pěkně tvarovaných gumách. Design vzorku si totiž drží od ST až po GT II prakticky stejný.

6. Dunlop Roadsmart III SP

Dunlop Roadsmart 3 je po všech stránkách o generaci lepší pneumatika než její předchůdce Roadsmart 2. To se však zrcadlí i v ceně, která není tak lidová. Roadsmart 3 SP je pak verze určená pro lehčí a sportovnější motocykly, kde je vyžadována radost z jízdy na výkonném stroji a zároveň vysoký kilometrový nájezd pneumatiky. Z logiky věci je tedy tahle pneumatika v našem výběru spíše tou, kterou ocení sportovněji zaměření cestovatelé. Za zmínku stojí, že už existuje i čtvrtá generace Roadsmartů, kterou probereme níže. Jestliže mám vyzdvihnout nějaké vlastnosti třetí generace, je to kilometrový nájezd v kombinaci s gripem na suchu a největší skok je oproti druhé generaci v gripu na mokru, kde už se dá bez nadsázky říct, že tohle špičková guma i v této disciplíně. Hi-end sportovně cestovní pneumatika za odpovídající cenu, která už je pár let na trhu a má své fanoušky.

7. Metzeler Roadtec Z6

Metzeler má v nabídce širokou volbu typů cestovně sportovních pneumatik. Roadtec Z6 se do našeho seznamu hodí díky své velmi dobré vyváženosti a vyrovnanému poměru sport/cestování. Není přeborníkem vůbec v ničem a Metzeler má díky široké nabídce i gumy, které jsou snad ve něčem lepší, ale zase pak v něčem horší. Vyrovnanost je to správné slovo. Dejte si k tomu velmi zajímavou cenovku a máte tady gumu, která najezdí mrak kilometrů, nezklame v dešti, zimě ani horku a nabízí komfort i odezvu na rozumné úrovni. Ve všem dobrá a v ničem nejlepší, ale ani zdaleka nejhorší. Z techniky se zaslouží říct, že používá patentovanou technologii Metzeleru Steel Radial. V praxi jde o konstrukci kostry pneumatiky, kterou lze velmi přesně docílit různé tuhosti konstrukce v různých částech pneumatiky. Výrobce to umí popsat vznešenějšími slovy, ale tuším, že takhle to bude srozumitelné každému. Ono tuhost konstrukce pneumatiky má zásadní vliv na její jízdní vlastnosti úplně stejně, jako třeba volba směsi. Cílem je, aby byla konstrukce co nejlehčí a zároveń plnila svůj úkol pevně i pružně. V některých částech je vyžadováno více tuhosti a jinde více poddajnosti a každá fabrika má trochu jiná know-how, jak toho docílit. Steel Radial je cesta Metzeleru.

8. Bridgestone T31

T31 od Bridgestonu se chlubí svými sportovními jízdními vlastnostmi, ale velice ceněná byla zejména pro vzorné chování na mokru. Za to vděčí z velké části výraznému podílu siliky ve směsi, ale i celkové měkké konstrukci, která přináší zejména příkladný komfort na nerovných vozovkách. Rozhodně má, co nabídnout a má mnoho svých spokojených uživatelů. Její výhoda je i v tom, že existuje ve verzi GT, která je určena pro těžké cestovní stroje. Její nevýhoda je v tom, že existuje Bridgestone Battlax T32…

 

9. Bridgestone T32

Tahle pneumatika přišla v roce 2021 a je to plnohodnotný nástupce T31, který svůj vzor překonává prakticky ve všech parametrech. O 7% kratší brzdná dráha na mokru a o 13% větší kontaktní plocha zadní pneumatiky jsou jen malá ukázka jejího vylepšení. Jestliže byla Bridgestone Battlax T31 skvělá na mokru, tak T32 je na mokru ještě lepší. Deště se tedy bát nebudete a myslím, že s touhle gumou budete tančit tanec deště každý večer kolem táboráku, aby jste si druhý den mohli zase zajezdit v mokru. To i díky nové technologii drážek Pulse Groove, která já dobře patrná při samotném pohledu na jejich tvar, který je nezvykle zvlněný. Ovladatelnost i výkon na suchu jsou samozřejmě taky na vysoké úrovni a stejně jako předchůdce, má i Battlax T32 verzi GT pro pořádné cestovní mastodonty.

10. Dunlop Roadsmart IV

Horká novinka roku 2022, která musí naplnit obrovská očekávání a to nikdy není snadné. Už teď je jasné, že mezi čtvrtou a třetí generací není takový kvalitativní rozdíl, jako byl mezi druhou a třetí. Ale například přední pneumatika vykazuje podle výrobce až o 23% vyšší kilometrový nájezd a zadní 26% při mezigeneračním srovnání. Pokud se to v praxi potvrdí, nebude její cena nijak vysoká navzdory tomu, že se tak na první pohled může jevit. Pneumatika je samozřejmě dvousměsová a nabízí kvalitní směsi. Grip je vážně skvělý a tak tu máme pneumatiku, která bude fungovat opravdu za všech okolností… tedy vyjma motokrosové dráhy. Ale dokonce ani závodní okruh na tomhle nebude průšvih a tak můžete svoje GS od BMW obout do těchto Dunlopek, přejet s ním Evropu napříč a po cestě se stavit někde na dromu pozlobit supersporty :-D To nezní špatně, že? Chci tím jen říct, že tohle opravdu špičková guma za nemalé peníze, ale nabídne vážně dost muziky.

Informace o redaktorovi

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • Megamax24

    Oficiální importér motopneu Michelin do ČR. Jsme největší prodejci motopneu v ČR, prodej pneumatik za nejlepší ceny v ČR i SR. Vše skladem. Velkoobchod-Maloobchod. Dále provozujeme motoservis kde Vám poskytneme profesionální služby včetně diagnostiky, ultrazvukového čištění dílů a pneuservisu. Jsm...




TOPlist