paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Evoluce - milníky a modely co měnily svět
 
6.12.2010 v 13:06
Jsem nemocný, a tak se nudím

1869
první motocykl poháněný parou

1885
První benzínový motocykl Daimler


1899
Založení Matchless

1901
Založení společnosti Indian


NSU začíná vyrábět motorky

1902
Vznik Ariel (ukončeno 1971)

Norton začíná vyrábět motocykly


Triumph Začíná s výrobou motocyklů


1903
Založení Harley-Davidson


1909
Založení AJS (ukočeno 1974)

1910
BSA začíná vyrábět motocykly (ukončeno 1973)

1916
DKW
v 30. letech asi největší výrobce motcyklů na světě

1921
založení Benelli


Založení BMW


vznik Moto Guzzi


1923 ]
BMW vyrábí R32 - a definuje tím svojí základní koncepci a uspořádání


1926
Založení Ducati (motocykly od 1946)


1928
Vincent HRD


1929
Založení Jawa


1932
ČZ začíná s výrobou


1934
Založení KTM


1935
BMW R12 a R17 - první sériově používané hydraulicky tlumené přední teleskopické vidlice


1936
Harley-Davidson model "Knucklehead"


Vincent Rapide


1937
Triumph Speed Twin


1941
BMW R75 - chlouba Wermachtu a také první sériově vyráběná moto s hydraulickámi brzdami


1945
Vznik Aprilia


na troskách DKW založení MZ

vznik MV Agusta


1946
Piaggio (zal 1884) zahajuje výrobu modelu Vespa a vymýšlí tak nový typ - skůtr!


Jawa 250 typ 11 Pérák


1948
Honda začíní vyrábět motocykly


Vincent HRD: Světový rychlostní rekord v plavkách (241.905 km/h), asi bubrákův děda


1949
Laverda začíná s výrobou motocyklů


1952
Suzuki (zal 1909) začíná s výrobou závěsného motoru pro jízdní kolo


1953
NSU Quickly
vyrobeno více než 1 000 000 kusů


1954
Kawasaki začíná s motocykly

1955
Moto Guzzi V8


Yamaha začíná s výrobou motocyklů


1967
Moto guzzi V7 - první koza s V-twinem, kardanem atd...


Norton Commando


1969
Honda CB 750
- skutečná moto revoluce


Kawasaki H1 Mach III
šílený třívalcový 2-takt


1972
Kawasaki Z1


Benelli 750 Sei


Ducati 750 Imola Desmo - Fandové značky vědí, ostatní to stejně nezajímá


1973
Bimota


1975
první Gold Wing


1976
Laverda jota


Yamaha XT 500


1978
založení Cagiva


Honda CBX 1000 - šílený šestiválec


Honda CX-500


1980
BMW R80GS - BMW definuje novou třídu motocyklů!
1100, 1150 a 1200 GS je již jen evoluce...


1981
Suzuki GSX 1100 S Katana


Yamaha Virago


1982
Honda CX500 TURBO


1983
Eric Buell staví svůj první motocykl


BMW začíná se čtyřválci- série K


1984
Kawasaki GPZ 900R


Kawasaki GPZ 600 R


Yamaha FJ 1100


1985
Suzuki GSX-R 750


Yamaha V-MAX


1986
Honda VFR 750 F


1987
Honda CBR 600 F


Honda Transalp


1988
Honda Africa Twin


BMW přichází s Paralever u R80GS a R100GS


BMW zavádí systém ABS

Cagiva Mito


Suzuki DR Big 750 S


1990
Kawasaki ZZR 1100 - nejrychlejší moto


1991
Kawasaki ZX750R


yamaha TDM - ta může za to že endura už nejsou endura


1992
Honda CBR900 RR


Honda NR 750


1993
Aprilia Pegaso - v té době nejúspěšnější model Aprilie. Později vyráběný v Noale podobný motocykl pro BMW - F 650


Ducati Monster


1994
Ducati 916


Triumph Speed Triple


1995
Suzuki GSF 600 Bandit


1996
KTM 620 Duke


Suzuki GSX-R750 SRAD


1997
Honda CBR1100XX - nejrychleší motocykl...


Suzuki TL 1000 S


1998
Aprilia RSV - raketový vstup Aprilie na pole velkých motocyklů


Victory zajajuje výrobu


Yamaha YZF-R1


1999
Vzkříšení MV Agusty - F4


vznik Voxan

Suzuki GSX1300R Hayabusa - štafetu nejrychlejší střely přebírá busa


Yamaha YZF-R6


2001
Suzuki GSX-R 1000


2003
KTM 950 Adventure


2004
BMW přichází s Duolever u BMW K1200 S


Kawasaki Ninja ZX-10R


2006
ZZR1400 (Kawasaki Ninja ZX-14


Triumph Daytona 675


Nejsem odborník, a už mě to malinko nebaví,ale veškeré věcné připomínky beru a zapracuji do časové osy

--------------------
Edit 001
Přidána Honda NR 750, Benelli Sei
Edit 002
přidáno vznik ČZ, Jawa pérák a Kawasaki Ninja ZX-10R
Edit 003
Přidáno: Honda CX 500, Kawa GPZ 600R, Cagiva Mito a Yamaha XT 500
Edit 004
přidáno: Ducati 750 Imola Desmo, Honda Transalp, DR Big
Edit 005:
přidáno Yamaha FJ 1100, Honda CX 500 turbo, Suzuki GSX-R750 SRAD

Naposledy editováno 13.12.2010 21:51:59

2 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět

6.12.2010 v 20:07 | Nahoru | #1
Na počátku devadesátých let představila japonská Honda celému světu doslova revoluční stroj. Pod označením NR750 se ukrývala jednostopá kráska s technikou převyšující konkurenci o několik tříd. Asi možná proto k velkosériové výrobě tohoto motocyklu nedošlo. Některé jeho technické finesy totiž nejsou ani dnes překonány.

Největší pozornost vzbudila Honda NR750 a dodnes u těch, kteří si vzpomenou, stále budí svým vidlicovým čtyřválcem. Technicky vychází z pohonných jednotek použitých u závodních speciálů řady NR 500 a NR 750, takže jeho válce svírají úhel 90°. Zatím nepřekonanou technickou lahůdkou jsou oválné písty zhotovené ze speciální lehké slitiny, které jsou spojeny s klikovou hřídelí dvojicí ojnic z titanu, dále pak osm ventilů a dvě zapalovací svíčky na válec, celkem tedy 32ventilový rozvod! Takto složitá konstrukce pohonné jednotky dosud nebyla použita u žádného ze známých jednostopých strojů.

Stejně úchvatné byly ve své době i výkony Hondy NR750. Největší výkon 92 kW (125 k) dosahovaný při neuvěřitelných 14 000 1/min převádí na zadní sedmnáctipalcové kolo šestistupňová převodovka. Jízdní výkony stoje pak plně odpovídají použité technice: příkladem může být nejvyšší rychlost až 263 km/h. Na pohonné jednotce dále najdeme celou řadu ve své době zcela ojedinělých prvků, z nichž některé byly použity později v sériové výrobě. Příkladem může být elektronické vstřikování paliva PGM-F1, které u Hondy NR750 obstarává přípravu pohonné směsi.

Podvozková skupina je dokonale uzpůsobena výkonovým parametrům motocyklu. Nosnou částí stroje je samozřejmě motor spolu s dvojitým páteřovým rámem. Zajímavostí je pak tvar zadního kyvného ramene (zdvih pérování 120 mm), na kterém je velmi efektně letmo uloženo zadní sedmnáctipalcové kolo z lehké slitiny. Vpředu najdeme teleskopickou vidlici Showa se shodným zdvihem a regulovatelným tlumením. O patřičný brzdný účinek se stará především přední dvojitá brzda o průměru kotoučů 310 mm s šestipístkovým třmenem Nissin a zadní jednoduchá ventilovaná brzda (průměr 220 mm).

Při pohledu na čtyřdílnou kapotáž jednosedadlového stroje, jejíž aerodynamické a ladné tvary zaujmou ze všeho nejvíce, se nabízí otázka, zda existuje krásnější japonský motocykl. Za tuto skutečnost přitom Honda NR750 vděčí také bohatému využití ušlechtilých materiálů (karbon a titan), které jí dodávají opravdový punc originálu. Po usednutí za řidítka si nelze nepovšimnout panelu s analogovými přístroji, které doplňuje v horní části v době uvedení tohoto motocyklu ne zcela obvyklý LCD displej zobrazující okamžitou rychlost a celkový a denní počet ujetých kilometrů. K zajímavostem přední části patří také směrová světla zabudovaná do vnějších zpětných zrcátek a dvojité světlomety. Designérskou lahůdkou je bezesporu tvarování zadní podsedlové části, která ukrývá koncovky výfukového potrubí.

Honda NR750 je unikát, který svým provedením odráží technickou vyspělost značky Honda na počátku devadesátých let. Škoda že se nikdy nedočkala velkosériové výroby. Bylo totiž vyrobeno pouhých 500 motocyklů, každý v hodnotě 98 000 DEM, tedy v ceně, která v té době nebyla pro každého akceptovatelná. Pro nás je potěšující jen fakt, že popisovaný stroj je součástí soukromé sbírky jednoho nejmenovaného motocyklového nadšence z České republiky.

Technické údaje

Čtyřdobý vidlicový čtyřválec s oválnými písty, chlazení kapalinové, 2x OHC. Osm ventilů na válec, vrtání a zdvih 101,2 x 50,6 x 42 mm, kompresní poměr 11,7 : 1, zdvihový objem 747 ccm. Největší výkon: 125 k (92 kW) při 14 000 1/min, elektronické vstřikování PGM-F1, tlakové oběžné mazání. Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka. Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, přední vidlice upside-down, průměr nosníků 43 mm, zdvih 120 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 220 mm s třípístkovým třmenem, litá třípaprsková 17“ kola. Pneumatiky 130/70 ZR 16 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1435 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, hmotnost bez náplní 223 kg, objem palivové nádrže 17 litrů. Cena v době prodeje 98 000 DEM

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět

6.12.2010 v 20:24 | Nahoru | #2
pedal> Mám pocit, že se to ale týká seriovky.. Okruhovka měla daleko zajímavější hodnoty

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět

10.12.2010 v 21:21 | Nahoru | #3
pedal>

NR750 je lahůdka a její Český majitel je velmi příjemný a vstřícný, takže je možné ji i spatřit na vlastní oči v Týnu nad Vltanou. Jinak občas se mihne na nějaké zahraniční aukci a poslední cena, za kterou jsem ji viděl prodávat byla 39.000,- Euro s tachometrm 33tis km :)

Pokud jde o motorky, které posunuli techniku jedné stopy dopředu, nemělo by se zapomenout na HONDU CX500 Turbo 1982-1984, která odstartovala turbo šílenství celé Japonské čtyřky. Byla na tehdejší dobu unikátem a v TV reklamně Honda sděluje, že ji vyvíjelo 100 inženýrů po dobu 5.let. Lahůdkou je Turbo se skokovým dávkováním tlaku, vstřiky, čtyři ventily na válec, dvě samostatné digitální jednotky pro řízení zapalování a vstřiků, ledkový "teploměr" detekující tlak na turbu, speciální cívky pro vysokotlaké prostředí, antidrive - hydraulický protiponořovací systém na obou předních šavlích, hafo čidel a snímačů. Samozřejmostí byl osvědčený kvalitní vodou chlazený motor a kardan. Motorka se prodávala v roce 1982 za cenu dvou běžných motorek CX500 a stála 13.500,- DE. Například GoldWing v roce 1977 stál proti tomu pouze 10.000,- DE. Vyrobeno bylo 5500 kusů. 3500 prodáno v USA, 380 v SRN a zbytek v Japonsku a ve světě.

Tahle motorka je v ČR v šesti známých exemplářích a není jediným zástupcem Turbo motorek u nás... Jedna je také součástí soukromé sbírky majitele NR750 Nejvzácnější Turbo motorkou u nás je však její mladší sestřička CX650, kterých bylo vyrobno pouze 1771kusů a která nemá mechanicky nic ze své předchůdkyně i když vypadá jako dvojče.

[img]

Naposledy editováno 10.12.2010 21:30:45
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist