globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stebel Nautilus - Návod k instalaci - Podruhé
 
20.9.2009 v 17:56
Nedávno jsem trochu bojoval s instalací a zapojením sirény od Stebelu. Vzhledem k tomu, že podle slov pana Bayera z PartsDepotu bude o tuhle věcičku asi celkem zájem, rozhodnul jsem se shrnout zkušenosti z instalace, informace z fóra a z instalačního schématu a udělat jednoduchej a polopatickej návod s fotkama, podle kterýho to zvládnou i takový lemplové jako jsem já.

Doufám, že to někomu pomůže.

1) Připravíme si materiál, co budeme potřebovat

Bude to několik "samičích" plochých konektorů (šířka konektoru minimálně 6mm, ideálně 6,3mm), jednu velkou nožovou autopojistku na 20A, velké plus je pojistkové pouzdro na tuto pojistku ale není nutností, pár metrů obyčejného elektrického kabelu (2m by měly stačit) a pochopitelně naší sirénu s relátkem které bylo součástí balení se sirénou. Z nářadí budeme potřebovat hlavně lámací nožík, kleště a křížový šroubovák. Když budeme mít ještě páječku na zajištění spojů mezi kabelem a plochým konektorem bude to úplně super.

2a) Nasadíme dva ploché konektory na pojistku
A připravíme si dva kousky kabelu. Jeden bude stačit pár centimetrů dlouhý, druhý uděláme tak dlouhý, aby dosáhnul od baterky k místu kde budeme mít klakson uchycený (v mém případě necelý metr). Na obou koncích obou kabelů stáhneme trochu izolační bužírky. Každý kabel sevřeme do jednoho plochého konektoru nasazeného na pojistce.


Při upevňování kabelu do konektoru je dobré nejdřív odizolovat větší kousek kabelu (klidně i 2 cm), odizolovaný konec protáhnout konektorem tak, aby bužírka zasahovala do konektoru a přečňívající kabel omotat kolem.



Následně kabel připájíme ke konektoru. Princip pájení snad nemusím moc rozebírat - očistíme pájená místa kalafunou, pořádně prohřejeme kabel i konektor, pak přiložíme k hrotu páječky cín a zajeleme s ním spoj.



Nasadíme bužírku...



...a nakonec je dobré ještě něčím zaizolovat samotný konektor. Nemohl jsem sehnat tak velkou teplem stažitelnou bužírku tak jsem to omotal normální izolačkou.



2b) Vložíme pojistku do pojistkového pouzdra

3) Na volný konec kratšího kabelu vedoucího od pojistky (pojistkového pouzdra) nasadíme a připájíme "oko" pro připojení ke kontaktu baterky.



4) Konec delšího kabelu vedoucího od pojistky (pojistkového pouzdra) připojíme k našemu relátku ke konektoru s číslem 30. Je to ten jediný se stříbrnou barvou.


5) Připravíme si další pár vodičů
Jeden z nich uděláme cca 30 cm dlouhý, sundáme izolaci z konců kabelu a na oba konce nasadíme plochý konektor. Druhý uděláme zhruba stejně dlouhý, ale konektor dáme jen na jeden konec. Odizolujeme ale oba konce.


6) Vezmeme ten s konektorama na obou koncích
a připojíme ho na naše relátko, na konektor s číslem 87. Druhý konec napojíme na plusový kontakt od naší sirény.


7) Kablík s konektorem jen na jednom konci
napojíme na mínus od sirény, pochopitelne tím koncem kde je konektor.


8) Nyní vezmeme naší sirénu se zapojeným relátkem
a přesuneme se k motorce. Nejprve přimontujeme sirénu na nějaké místo na motocyklu - já původně volil místo, kde byla stará siréna - před žebra chladiče. Následně jsem ho přemístil na levou přední vidlici protože mi při zapružení dost brnkal o blatník a já se bál, aby mi ho při průjezdu nějakou větší nerovností na silnici nerozbil. Možností je spousta, můžete ji dát třeba na rám... Je potřeba jen dodržet správný sklon sirény podle oficiálního návodu k instalaci.


9) Protáhneme kabel s relátkem někudy k baterce.
Tohle je u každé motorky natolik individuální věc, že si netroufám dávat nějaký návod. Určitě to zvládnete sami.

10) Vezmeme konektory od starého klaksonu
a připojíme je na relátko. Plus připojíme na konektor s číslem 86, do konektoru od minusu zasuneme ještě konec vodiče co vede od mínusu sirény a připojíme na konektor s číslem 85.


Pokud nevíme, který z konektorů originálního klaksonu je + a který -, můžeme si pomoct multimetrem. Černý kabel od měřáku zapojíme na - na baterce, červený do jednoho z kontaktů na originálním klaksonu, a ten vodič, na kterém bude multimetr při zmáčknutí houkačky ukazovat napětí, je plus.

11) Nyní doporučuji relétko zabalit do nějakého igelitu a dole stáhnout izolepou
aby se do něj nedostala voda nebo nějaké provozní kapaliny.

Objevily se ale názory, že pro relé je lepší nechat ho volně na nějakém místě kde na něj voda nebude moct. To nechám na vašem uvážení.

12) Nakonec zapojíme konec kablíku vedoucího od pojistky
na plus na baterce.


13) Zbývá už jen vyzkoušet, zda klakson troubí. Pokud ne, překontrolujeme zapojení a nabití baterky.

Tady ještě přidávám jednodušší a pochopitelnější diagram zapojení než ten co dávaj ke klaksonu od uživatele SiSpo:


Nezaručuji, že je to na 100% správný postup, nicméně mě to tak bez problémů funguje a ještě jsem nic nespálil. Pokud mi v diskuzi někdo opraví nějakou faktickou chybu, budu jedině rád

Tady jsem si dovolil udělat srovnání originálního klaksonu a Stebel Nautilus Compact na mém NSR. Záznam není po zvukové stránce nijak upravovaný a na kameře bylo vypnuté automatické nastavování hlasitosti záznamu podle hlasitosti zdroje, takže zaručuji naprostou objektivitu.


Tak co, lepší?

Naposledy editováno 28.09.2009 16:57:51

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stebel Nautilus - Návod k instalaci - Podruhé

20.9.2009 v 20:01 | Nahoru | #1
RomanSS> 130dB je u člověka práh bolestivosti, ta siréna dává 139dB ve vzdálenosti 2 metry od zdroje, takže teoreticky to ublížit může nevim jak tohle mohli homologovat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stebel Nautilus - Návod k instalaci - Podruhé

20.9.2009 v 20:20 | Nahoru | #2

sharkis>RomanSS> 130dB je u člověka práh bolestivosti, ta siréna dává 139dB ve vzdálenosti 2 metry od zdroje, takže teoreticky to ublížit může nevim jak tohle mohli homologovat



Kdepak.. 139dB není ve vzdálenosti 2m - to je jen reklamní trik. podle manuálu je 139 dB ve 4". Ve dvou metrech je to tuším (nemám ten návod u sebe) jen 115 dB..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist