Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Ahojte, měl bych takovej dotaz, jak to běží ve čtyřtaktním víceválci. Každej válec tam vlastně pálí každou druhou otáčku ale jsou rozložený tak že si všechny válce vypálí v jedné otáčce a pk druhou jakoby běží na setrvačnost nebo je to rozložený do těch dvou otáček aby to pořád nějakej válec tahal ?
V drtivé většině případů pálí lichá a pak sudá řada válců. Tzn, u 4 válce 1 - 3 - 2 - 4. Tomu pak odpovídá i zalomení klikového hřídele. Výjimku u motorek měla tuším jen dvouválcová 125 morbidelli, u které šly oba válce naráz. A u auta je výjimkou Fiat Polski - Maluch. Tam pálí oba válce naráz a do horní úvrati jde nejdřív první píst, tam "počká" na druhý a zase pálí oba naráz. Teda pokud se bavíme o běžném motoru, toto neplatí o motoru s krouživými písty, tzv. Wankelovu motoru.
A vzhledem k Tvému věku doporučuji toto katalog.svkul.cz/l.dll
A co dávat větší pozor při fyzice člověče :\ :\ :\ :\
U řadového dvouválce se to střídá ,takže každou otáčku zapálí jeden - ale jiskra je v obou každou otáčku z důvodu zjednodušení zapalování-jedna dvojitá cívka.Výjimkou je TRX, tam je to posunuto o určitý úhel kvůli zvukovému projevu a jsou tam dvě zapalovací cívky.U véček jsou taky dvě zapalovací cívky a zápaly nejsou symetricky. U čtyřválcu se používají dvě dvojité zapalovací cívky a většinou jsou zápaly po 180 stupních. Zase jsou ale závodní speciality, kde je úmyslná nesymetrie - asi kvůli driftování...např. dvoutakt honda NSR500