globalmoto_kveten





Téma: Nejlepší otáčky pro řazení...?
 
28.5.2009 v 08:52
Závodníci poraďte, podle tohoto grafu z brzdy, kdy jsou ideální otáčky pro řazení vyššího kvaltu?

Předchozí
1 2 3 4
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 08:55 | Nahoru | #1
to by me taky zajimalo, ale tak me napada, neni to kousek za bodem max. vykonu? pak uz motorka tolik nezrychluje a je lepsi přeradit.

edit: opravena chybicka

Naposledy editováno 28.05.2009 10:04:25

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 08:59 | Nahoru | #2
11700

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:01 | Nahoru | #3
No já osobně si myslím že to je když se protnou křivky klesajícího kroutícího momentu s výkonem, ne? Tzn. cca 9500...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:13 | Nahoru | #4
babynek> Je lepší přeřadit nahoru, než podřadit, těsně za max. výkonem.

Ducatista> Ideální moment pro řazení u tvé motorky je cca 9000 - 9500 ot. V místě nejvyššího výkonu a zároveň vysokého kroutícího momentu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:16 | Nahoru | #5
Aliante> Ptám se proto, že většinou to každej dáví až po omezovač. A mě omezovač utne v cca 11 600 ot. Ale když se dívám na graf, ta si právě myslím, že tak vysokýma otáčkama spíš ztratím a výhodnějsí je řadit níž.

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:24 | Nahoru | #6
Ducatista> Řazením v omezovači se pouze zbytečně namáhá motor, bez zvýšení výkonu a s velkým úbytkem kroutícího momentu.

Ozkoušej si to na okruhu jednou řaď v 9500 a podruhé v 11500 a uvidíš porovnání jednotlivých časů na kolo.

Naposledy editováno 28.05.2009 09:26:45

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:29 | Nahoru | #7
O kolik spadnou otáčky při přeřazení?

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 09:49 | Nahoru | #8
Ja si myslím, že nejlepší je řadit tak, aby po přeřazení spadly otáčky na hodnotu, kde se ti protínají ty dvě křivky nebo těsně před tuto hranici, prostě tam, kde už to má "solidní" výkon a ještě dostatečný kroutící moment. Jenže nevím o kolik padají otáčky když přeřadíš, takže nevím, jestli je to v praxi použitelná myšlenka.

Naposledy editováno 28.05.2009 10:13:46

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 10:03 | Nahoru | #9
Aliante> mala chybicka :)

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 10:17 | Nahoru | #10
Meli ti to rict tam kde jsi to nechal brzdit, vzdyt jsme to uz rozebirali.
Ta brzda to dokaze vypocitat sama.....

co vypocitat??? maximalni mozne zrychleni... tam kde jeho vrchol ( max. hodnota toho cisla ) se radi... krivky jsou jen tak orientacni. ( jako na oko )

Me to kluci rekli presne, kdyz jsem byl na brzde, protoze to je taky jedna veci proc jsem tam byl . A taky dalsi vec, otackovem nekdy keca... cca 500-1000 ot/min.

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 10:34 | Nahoru | #11
mozna ted rozvratim neci teorie, ale protinani tech krivek je zcela nezajimave. Jsou to totiz fyzikalni veliciny s jinym rozmerem (vykon je v kg*m^2*s^-3 a moment v kg*m^2*s^-2) a porovnavat je mezi sebou tudiz nema smysl (je to jako "scitat jablka a hrusky"). Nehlede k tomu, ze na jinych grafech ani nemusite mit u techto velicin stejne ciselne meritko .

Motorka zrychluje umerne toc. momentu na zadnim kole (pokud neni ve smyku), takze je potreba maximalizovat jeho integral v case. Vykon je zajimavy "pouze" z hlediska naprevodovani (vykon je totiz moment * otacky). V praxi to znamena radit nekde za bodem max. momentu (u tebe 9000), ale ne tak, aby to spadlo moc doleva (takze u nizsich prevodu, ktere jsou hrubsi, muzes o neco vyse) - experimentoval bych s hodnotami napr. 8500 (z 5 na 6 pro cca 7700) - 9700 (z 2 na 3 pro cca 7700)...

EDIT: a jestli chces jedno jediny cislo, tak se spokoj s prumerem vyse uvedeno = 9100 a pohledem do grafu uvidis, ze je to skutecne presne tam, kde uz zacina oblast snizovani momentu

Naposledy editováno 28.05.2009 10:38:45

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 10:51 | Nahoru | #12
Přesně jak píše Skalda vůbec neřeš kde se to protíná, jedná se o 2 grafy který maj společnou pouze x-ovou osu. Průsečík se posouvá změnou měřítka, nebo jednotek kamkoliv. Taky má pravdu, že zrychlení dělá krouťák, jen bych, podle toho grafu, volil řazení někde kolem hodnoty 10 300 rpm, nevim o kolik padaj otáčky. Ale laicky řečeno máš v tomhle bodě asi největší zásobu docela plochýho točivýho momentu (až někam 8 700 rpm).

1 reakcí na tento příspěvek Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:10 | Nahoru | #13
9500 - 9800. Tam kde je motor schopnej vykonavat nejvic prace cili ma nejvyssi vykon. Nebo jinak. Rad tak aby ti motor nespad pod 8800.

Sklada> Kdyz mu klesnou otacky az k 7700 tak je zbytecne daleko od hodnoty max vykonu kterej je dulezitej a pri kterym dosahujes nejvetsiho moznyho zrychleni. Rikas to dobre ale s tim razenim hluboko pod hodnotou max vykonu nesouhlasim. Neuvazujes totiz moment na zadnim kole ale na motoru kdyz tohle tvrdis. Tim ze preradis driv stratis nejaky Nm na zadnim kole a ztratis je zbytecne brzo. Otacky kdy se jeste vyplati drzet tam puvodni kvalt a tahat to ikdyz kroutak klesa ti udava prave max vykon. Nedovno tady na motorkarich o tom byl clanek a z tech grafu to bylo nadherne videt. Srovnavali BT 1100 Buldok a 650 bandita. Bylo krasne videt ze buldok to roztah ale jak musel strasne brzo radit tak ho bandit prevalcoval protoze to nahnal prevodama. Tudis ja tvrdim ze radit tak aby ses drzel v pasmu nejvyssiho vykonu. Cili tady konkretne tam kde mas pres 130 koni.

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:11 | Nahoru | #14
podle grafu je oblast max. momentu uz od 7700 (bylo by fajn videt jeste fous doleva), takze nad 10000 bych radil asi leda z 1 na 2. Pro upresneni jsem se podival na prevodove pomery a v serii jsou na 996 tyto:
1: 2.467
2: 1.765
3: 1.350
4: 1.091
5: 0.958
6: 0.857
takze presne tedy pro dosazeni 7700 po razeni z 1 na 2 by to chtelo 10700 (tam je velkej skok z 1 na 2). Na dalsi kvalty pak: 10k, 9k5, 8k8, 8k6 (s orig. prevody). Jednu vec jsme zatim zapomneli uvazovat - dobu razeni. Pokud nemas rychlorazeni, tak by se mohlo pridat tak 200rpm kvuli padajicim otackam v dobe razeni...

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:12 | Nahoru | #15
11300

kroutak mas sice o 20% nizsi nez v 7tis ALE prerazenim 1-2 ztizis prevod o 40-50%, s dalsimi stupni ztizeni klesa a od 3-4 bych radil v 10400

misto protnuti krivek je nesmysl, jak uz tu zaznelo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:35 | Nahoru | #16
pylot> nejvetsiho moznyho zrychleni dosahujes umerne toc. momentu (nikoliv vykonu). Mas pravdu, ze prevod meni i tocivy moment na zadnim kole (na 1cku jsou to stovky Nm). Po prerazeni ti tak klesne moment jak kvuli zmene otacek, tak kvuli zmene prevodu, jenze s tim nic neudelas a stejne jednou budes muset zaradit. Pomer je fixni, takze otacky i celkovy moment se snizi vzdy stejne. Jediny stupen volnosti je okamzik (resp. otacky) prerazeni a ty je radno zvolit tak, aby po prerazeni mohlt byt motor zase co nejdele v oblasti max. momentu motoru (tozn. i kola pri danem prevodu a ten za jizdy menit nebudes. To je ten rozdil oproti situaci v tebou zminovanem clanku - tam jsou 2 motorky a tudiz i dvoje prevody, tady jsou jedny). Jisteze se vyplati drzet plyn jeste kousek v klesani (coz je zde od 8k8+), taky mi to tak vychazi. Ten clanek jsem taky cetl, ale nevyplyva z nej, ze je dobre se drzet v oblasti max. vykonu. Hezky a intuitivne to zjednodusil Dave81. Je ale pravda, ze prakticke aspekty budou doporucene otacky posouvat smerem vys nez naopak.

EDIT: vsuvka
EDIT2: a po delsi dobe zas nejaky zajimavejsi tema

Naposledy editováno 28.05.2009 11:41:15

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:47 | Nahoru | #17
nakresli si podle převodových poměrů pilovej diagram - závislost otáček na rychlosti pro každej kvalt. označ si tam otáčky s maximálním výkonem a naximálním momentem. pro rychlost je podstatný výkon a pro zrychlení moment takže byses měl pohybovat v oblasti nejvyššího momentu. odřadit v těch 8700-9000otáčkách. podle toho grafu máš v 7-9 tisících +- těch 100Nm takže když ti na další kvalt klesnou otáčky tak abys je udržel nad 7 tisícema tak to bude asi dobrý...si myslím

1 reakcí na tento příspěvek Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 11:51 | Nahoru | #18
V tomhle držim za jedno s Bubrákem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:09 | Nahoru | #19
Droppi> to muzes, ale zda se, ze on si nechava tu rezervu na pokles otacek az moc velkou; z 1 na 2 je ta zmena prevodu "jen" 39% a pak se rychle snizuje: z 3 na 4 je to 24% a z 5 na 6 uz 11%. Tento trend budou sledovat i "idealni" otacky pro razeni...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:18 | Nahoru | #20

Skalda>Droppi> to muzes, ale zda se, ze on si nechava tu rezervu na pokles otacek az moc velkou; z 1 na 2 je ta zmena prevodu "jen" 39% a pak se rychle snizuje: z 3 na 4 je to 24% a z 5 na 6 uz 11%. Tento trend budou sledovat i "idealni" otacky pro razeni...



pokud je 3-4 24%, tak je to porad vic nez 20% rozdilu kroutaku z 11300 otacek, takze naopak sem to moc pritvrdil a v 11300 se treba da radit i 4-5 ja samozrejme nezjistoval prevody, treba RSV1000 to ma 1-2 asi 46%, takze to byl hruby odhad, nicmene tech 3-4 opravuji na 11300 (1-2 muze byt vyse), az 5-6 bude u tech 10400

edit: 4-5 je 14%, takze to bude nekde 10700 treba

Naposledy editováno 28.05.2009 12:20:17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:21 | Nahoru | #21
Bubrak ZX10R> no a do jakejch otacek se teda snazis dostat? bylo by fajn dostat se nekam, kde jeste chvili zas budes mit velkej moment a ne az tam, kde uz se zacina snizovat...

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:30 | Nahoru | #22

Skalda>Bubrak ZX10R> no a do jakejch otacek se teda snazis dostat? bylo by fajn dostat se nekam, kde jeste chvili zas budes mit velkej moment a ne az tam, kde uz se zacina snizovat...



No napsal sem to uz predtim. Proste jde o to, ze kdyz mas nizky kroutak na lehci prevod, tak porad mas na kole vic momentu diky nizsimu prevodu. Staci porovnat ty procenta. Kdyz mam jen o 20% nizsi moment na motoru, ale porad o 40% vic v prenosu na zadni kolo, tak neni duvod radit.

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:31 | Nahoru | #23
Jo ty myslis kam jako preradim v novym kvaltu? To je jedno, nemelo by to byt ale vys, nez bych mel radit zas na dalsi, coz se imho nestane.

3 reakcí na tento příspěvek Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:40 | Nahoru | #24
Tak sem se snazil a nejak to vyrobil v Excelu. Z prilozenyho grafu je videt ze jednicku klidne az do omezovace (stejne asi preradis protoze to bude na jednicku moc divoky), na dvojku taky, trojku do nejakejch 10600, ctyrku az k omezovaci a pak petku a hned sestku. Je to tam krasne videt. [url=

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:48 | Nahoru | #25
pylot> jo, tak to už má slušnou informační hodnotu

1 reakcí na tento příspěvek Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:48 | Nahoru | #26
Opet?

Pro zvoleni nejlepsi strategie je potreba si situaci zanalyzovat vcetne prevodu. Cili udelat simulaci zrychleni, kdy prointegrujes moment na kole. Thats all. Taky se da vyhrat s nastavenim optimalniho sekundarniho prevodu, ale to uz chce alespon zakladni identifikaci systemu, kde je treba zjistit pasivni odpory, resp. jejich podstatne parametry stejne jako stanovit presneji hmotnostni parametry.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:50 | Nahoru | #27
pylot> hlavne to ma obracene popisky os, chvili jsem do toho grafu marne koukal, nez jsem se zorientoval

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:51 | Nahoru | #28

Skalda>...Motorka zrychluje umerne toc. momentu na zadnim kole (pokud neni ve smyku), takze je potreba maximalizovat jeho integral v case.


Dawe02>...Cili udelat simulaci zrychleni, kdy prointegrujes moment na kole. Thats all.


presne

Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 12:56 | Nahoru | #29
Díky všem, jen doplním, že tím bodem protnutí křivek jsem myslel jen náhodné místo, ne že je to pro mě směrodatné místo. Šlo mi o to, že v těch cca 9500 ot. už dost začíná padat krouťák, ale přitom jsem už na maximu výkonu. Na druhou stranu od 9500 ot mám pořád ještě zhruba 2 tis ot. použitelné pásmo, proto mě zajímal názor zkušenějších, jestli má smysl to tahat dál.
A 996 S nemá převody jako 996 biposto, ale jako 996 SPS, jsou v nich totiž shodné 94 kW motory, pouze s jinou řídící jednotkou.

(reakce na) Nejlepší otáčky pro řazení...?

28.5.2009 v 13:02 | Nahoru | #30

Skalda>pylot> hlavne to ma obracene popisky os, chvili jsem do toho grafu marne koukal, nez jsem se zorientoval

Pardon. Ja jako stredoskolak sice jednoduchy integrovani umim ale nejsem v tom zas tak zbehlej abych si lajsknul tim neco takovyho resit.
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist