1 reakcí na tento příspěvek Vypletená kola/litá kola-výhody/nevýhody
2stroke, s pevností pravdu nemáš
Ducati používá Alpina Spoked Wheels. Bohužel Monster by musel být dost upraven, aby mu dráťáky slušely. Myslím, že i SV by potřebovalo více úprav než jen kola
pevnostne budou ocelova kola troufam si rict na tom lip, ale je fakt ze budou pruzit, ocel ma docela velky pasmo elastickejch deformaci, a mez pevnosti dal. hlinik moc nepruzi a rovnou prdne...
assassin>nick: teoreticky jsou dratena lehci... ocel ma lepsi pomer pevnost/hmotnost ... lepsi je dural, ale ten nejde odlejvat, takze lita kola jsou z nakejch "obycejnejsich" slitin
pevnostne budou ocelova kola troufam si rict na tom lip, ale je fakt ze budou pruzit, ocel ma docela velky pasmo elastickejch deformaci, a mez pevnosti dal. hlinik moc nepruzi a rovnou prdne...
Sorry, ale dural jde odlévat lépe než hliník, protože díky příměsi jiných kovů má lepší zatékavost a je jedno zda tlakovým či gravitačním litím.
Nedává se však na litá kola a ani na ráfky/obruče z bezpečnostních důvodů - praská a tak je pro komerční využití v této oblasti nevyhovující.
Vyjímku tvoří pouze tzv. kovaný a případně kalený dural, ale náklady jsou už příliš vysoké pro tvorbu spotřební ceny - viz např. horolezecké karabiny.
Čistý hliník sice nepruží, ale také nepraská nárazem tak jako dural.
Naopak slitina hliníku s křemíkem, tzv.silumín, se kvůli lití i opracovatelnosti/obrobitelnosti používá v širokém měřítku.
Naposledy editováno 13.10.2008 14:16:46
jak pak vysvetlis tzv kovana kola ... coz jsou prave pevnejsi slitiny hliniku ze kterejch je kolo vyfrezovany na CNC, to je podle tebe taky silumin?
kazdopadne puvodni myslenka... ze ocel - drat ma lepsi pomer pevnost/hmotnost nez hlinikova slitina pouzivana na kola - za tim si stojim.