Před drahnou dobou jsem si koupil pro nabíjení baterie v autě nabíječku CTEK MXS 5.0, se kterou je možno nabíjet i motobaterie.
Na uvedené nabíječce je možno zvolit nabíjení normální (zaplavené) baterie nebo baterie AGM.
Stojím před dilematem, jakou možnost zvolit pro gelovou baterii.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
FORDKUGA píše: Jinými slovy: ty si tedy myslíš, že gelová baterie se má nabíjet jako zaplavená baterie?
V podstatě ano, jedná se o konstrukčně stejné baterie, jen v gelové je přidán, tuším oxid křemičitý do elektrolitu a ten potom není tegutý ale gelovitý. Je však rozdíl v použité nabíječce:
Zaplavenou baterii můžeš nabíjet v podstatě čímkoliv, protože ve chvíli kdy ji začneš přebíjet, začne vařit a vypařovat se elektrolit a přes odvětrání z baterie odejde pára.
Gelová baterie je uzavřená a při přebíjení ji nejspíš zničíš, někdy i mechanicky. Můžeš ji nabíjet i normální nabíječkout, jen musiš ohlídat stav kdy je nabita. To se v praxi ale neosvěčilo , takže potřebuješ nabíječku, která to ohlídá za tebe. Ty jednodušší (Lidl) dělají jen to, že střídavě nabíjí a měří a v určitě době nabíjet přestanou. Ty složitější mají více režimů/kroků. To umožní to do ní cpát rychleji, když je vybitá a pak šetrněji, když už je řekněme na 80% a plynule to přejde na udržovací režim. To dělá CTEK.
AGM baterie se zase tak moc neliší od gelové. Taky uzavřená, ale jak zkratka napoví (Absorbed Glass Mat), je v ní mezi eletrodami tkanina ze skelných vláken a ta je napuštěna elektrolitem. Může tedy pracovat v jakékoliv poloze, je odolnější. Asi i snese vyšší nabíjecí napětí, 14,7V místo 14,4V, ale úplně nevidím důvod ji nabíjet maximálním nabíjecím napětím.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
Závěry, které jsem učinil já:
1) gelová baterie se nabíjí jako klasická zaplavená baterie
2) palubní systém motorky je nastaven na baterie AGM
Naposledy editováno 22.12.2023 11:41:16