globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: kolik by mela mít nabita baterka
18.12.2022 v 07:43
Mam motorku z roku 2017 koupenou v 2018, je tam původní baterka. Nabijel jsem ji nějaké ty dva týdny zpátky, následně den pote jsem ji změřil a ukázalo to 12,7 V. Je to ještě dobry? Nenabijel jsem ji tedy celou noc, jenom par hodin. A proste vždycky když ji hodim na nabíječku, tak se tam nerozsvíti ten zeleny čtverecek.
Kolik let ted vydrzi baterky v novych motorkach?
Je to Yuasa YTZ 14S.

Jak pripadne poznam, ze ona uz odchazi? Snazim se ji nabijet nekolikrat rocne. Nechci, aby mi ale odešla, az budu několik tisíc km od civilizace

1 reakcí na tento příspěvek kolik by mela mít nabita baterka

20.12.2022 v 09:22 | Nahoru | #1

Snowball píše: Nemyslím si, že větší napětí je nutně lepší. Olověná baterka stejně víc než těch cca 12,8V neudrží. Se starýma nabíječkama se musely otvírat zátky a hlídat to a včas vypnout, protože při přebití kyselina v baterce začala vřít a uvolňoval se z ní vodík (a mohla vybuchnout nejenom baterka ale prý i celá garáž). A pak se musela dolívat destilkou. Dneska nabíječky poznají, že je baterka nabitá a samy vypnou, takže si baterka klesne na těch svých 12,8. Když zvedneš nabíjecí napětí z 14,1 na 14,5 tak se bude nabíjet větším proudem, tzn nabije se rychleji. Ale je to pro tebe důležité? Já nechávám nabíječku zapnutou minimálně do rána, někdy i několik dní, takže je mi fuk, jestli je nabitá za hodinu nebo za pět hodin.

Ten průřez a délka drátů mi taky nepřijdou nějak extra důležité. Ztráty na vedení vznikají proudem, ne napětím. Na začátku, když je baterka vybitá, bere velký proud a v kabelech vznikají ztráty. Ale jak se baterka blíží plnému nabití, teče do ní čím dál menší proud a tím i ztráty v drátech jsou čím dál menší. Nakonec se napětí vyrovnají, proud klesne na 0 a tím i ztráty v drátech klesnou na 0, ať jsou tenké nebo tlusté, dlouhé nebo krátké.



Při běžně použitým proudu 0,1CA a omezení 14,7V trvá dobití posledních cca 20% kapacity asi 18 hodin. Při nižších napětích se dosáhne nabití na cca 80-90%, na 100% by to trvalo opravdu několik dní a vzhledem k tomu že většina těch "lidl" přechytralejch krabiček ukončí nabíjení a prohlásí baterku za nabitou v momentě kdy dobíjecí proud klesne pod 1/10 použitýho proudu (v ideální případě je to tedy cca 0,01 C) je tím pádem nabíjení ukončeno dřív než dojde k plnému nabití.
Ne že by teda nějakejch pár procent hrálo zásadní roli ale 14,1V je prostě málo na plné nabití v rozumným čase pro někoho kdo jezdí třeba obden.
A to se ještě bavíme o teplotách okolo 20°C. Pokud budu chtít dobít baterku v autě ve vymrzlý garáži tak to bude potřebovat o půl voltu víc.
V takovým případě by se to s 14,1V dohrabalo možná někam na 60%.

(reakce na) kolik by mela mít nabita baterka

20.12.2022 v 19:52 | Nahoru | #2

combust píše: ...A to se ještě bavíme o teplotách okolo 20°C. Pokud budu chtít dobít baterku v autě ve vymrzlý garáži tak to bude potřebovat o půl voltu víc.


Tak zrovna ta lidlovka, kterou vlastním já, má režim "zmrzlá baterie", který pár desetin voltu přidá. Používám ho i když s nabíjením spěchám a až po nějaké době přepnu na normální režim.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou spojkovou sadu a Africa Twin ... Honda CRF1000L Africa Twin Yurii 11 7.3.2024 v 21:52 T4C0
Bliká kontrolka ABS Honda CRF1000L Africa Twin Davidrak 7 1.3.2024 v 19:50 Davidrak
Africa Twin CRF1000 odstín barvy Honda CRF1000L Africa Twin Drak-09 2 27.2.2024 v 19:50 Drak-09
připojení kabelu [1, 2, 3] Honda CRF1000L Africa Twin šlauch0 69 26.2.2024 v 16:33 LiborGSXR
Rovnání / oprava ráfku Honda CRF1000L Africa Twin Scottpalda 26 6.2.2024 v 21:49 Drak-09


TOPlist