globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: kolik by mela mít nabita baterka
18.12.2022 v 07:43
Mam motorku z roku 2017 koupenou v 2018, je tam původní baterka. Nabijel jsem ji nějaké ty dva týdny zpátky, následně den pote jsem ji změřil a ukázalo to 12,7 V. Je to ještě dobry? Nenabijel jsem ji tedy celou noc, jenom par hodin. A proste vždycky když ji hodim na nabíječku, tak se tam nerozsvíti ten zeleny čtverecek.
Kolik let ted vydrzi baterky v novych motorkach?
Je to Yuasa YTZ 14S.

Jak pripadne poznam, ze ona uz odchazi? Snazim se ji nabijet nekolikrat rocne. Nechci, aby mi ale odešla, az budu několik tisíc km od civilizace

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) kolik by mela mít nabita baterka

20.12.2022 v 08:03 | Nahoru | #1

Johny_Servis píše: … a konečně místo na 14,14V vypíná až při 14,55V...


Nemyslím si, že větší napětí je nutně lepší. Olověná baterka stejně víc než těch cca 12,8V neudrží. Se starýma nabíječkama se musely otvírat zátky a hlídat to a včas vypnout, protože při přebití kyselina v baterce začala vřít a uvolňoval se z ní vodík (a mohla vybuchnout nejenom baterka ale prý i celá garáž). A pak se musela dolívat destilkou. Dneska nabíječky poznají, že je baterka nabitá a samy vypnou, takže si baterka klesne na těch svých 12,8. Když zvedneš nabíjecí napětí z 14,1 na 14,5 tak se bude nabíjet větším proudem, tzn nabije se rychleji. Ale je to pro tebe důležité? Já nechávám nabíječku zapnutou minimálně do rána, někdy i několik dní, takže je mi fuk, jestli je nabitá za hodinu nebo za pět hodin.

Ten průřez a délka drátů mi taky nepřijdou nějak extra důležité. Ztráty na vedení vznikají proudem, ne napětím. Na začátku, když je baterka vybitá, bere velký proud a v kabelech vznikají ztráty. Ale jak se baterka blíží plnému nabití, teče do ní čím dál menší proud a tím i ztráty v drátech jsou čím dál menší. Nakonec se napětí vyrovnají, proud klesne na 0 a tím i ztráty v drátech klesnou na 0, ať jsou tenké nebo tlusté, dlouhé nebo krátké.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) kolik by mela mít nabita baterka

20.12.2022 v 13:54 | Nahoru | #2
Snowball> ta nabíječka ale nenabiji konstantním napětím, ale konstantním proudem, to je veliký rozdíl. Ty průřezy drátu hrají roli v okamžiku, kdy při průchodu proudem (třeba těch 3,5A) dochází k úbytku napětí, kdy toto musí být co nejmenší, aby to měřící mikrokontrolér dokázal změřit co nejpřesněji. Čili ty tlustější dráty tam nejsou kvůli vyšším výkonům, ale přesnějšímu změření napětí na baterii.

Jinak rozdíl 4 desetiny voltu jsou pro pořádné nabití baterky důležitější než se možná zda. Moderní baterky mají v mřížkách přidány navíc vápník, proto už nemají zátky a nedoleva se voda. Není to potřeba. Ještě dál pak jdou EFB baterky. Mě dávalo chytré nabíjení při brzdění motorem až 15,6 V. Ty nový baterky tak 14,5 zvládnou úplně v pohodě stejně jako ty staré (kde se ale musela dolít voda) a díky I charakteristice dojde k pořádnému dobití (můj odhad z toho co jsem zkoušel tak 10 až 20% kapacity navíc). Schválně by mě zajímalo ukončovací napětí třeba kvalitního Cteku
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou spojkovou sadu a Africa Twin ... Honda CRF1000L Africa Twin Yurii 11 7.3.2024 v 21:52 T4C0
Bliká kontrolka ABS Honda CRF1000L Africa Twin Davidrak 7 1.3.2024 v 19:50 Davidrak
Africa Twin CRF1000 odstín barvy Honda CRF1000L Africa Twin Drak-09 2 27.2.2024 v 19:50 Drak-09
připojení kabelu [1, 2, 3] Honda CRF1000L Africa Twin šlauch0 69 26.2.2024 v 16:33 LiborGSXR
Rovnání / oprava ráfku Honda CRF1000L Africa Twin Scottpalda 26 6.2.2024 v 21:49 Drak-09


TOPlist