globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Náhlý pokles teploty chlkapaliny
8.9.2021 v 07:53
Tak jsem si koupil starýho Alpa (87) na hraní a samozřejmě ne vše je úplně v pořádku

Motorka oservisovaná (oleje, filtry, ........), jako poslední jsem dělal chladicí kapalinu. Obecně ale vše funguje. Krátká projížďka, moto jsem pak nechal, jestli se spustí sahara - ventilátor sepne při dosažení červeného pole (čekal bych to o něco dřív, ale ok). Před jízdou bylo v chladiči po hrdlo, v expanzce po max.

To bahno jsem z okruhu vylil, propláchl, nalil chladič, opakovaně, dolil expanzku na max, několikrát krátce projel, zkontroloval, vše ok.

Včera 100km testovací jízda místama celkem v tempu (na možnosti tý motorky ). Po 80km krátká zastávka, chcípl jsem to na pár minut (řekněme 5), pak se rozjedem a po chvíli si všímám, že teplota leží úplně dole . Po 20km stále stejný stav. Zastavím u garáže, expanzka plná po hrdlo, nicméně nic nevyhazuje přepadem. Levý chladič dole vlažný, nahoře teplý (ne horký). Pravý jsem nekontroloval. Přes víčko chladiče nic nejde. Po 5 minutách expanzka správně na max a po otočení klíčku teplota na budíku vystoupala, kam má.

Mám nějaké teorie, co je špatně, ale jistý si nejsem.
Předchozí
1 2
Následující

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

9.9.2021 v 12:57 | Nahoru | #31
Anti> před včerejší projížďkou byla expanzka na min (co bylo předtím je v tématu vlákna), takže jsem ji dolil na max. Zkontroloval chladič - plný po hrdlo - a zkontroloval usazení víčka. Po zahřátí volnou jízdou jsme jeli asi 10km cca 140km/h, což je u Alpa oněch 7tis ot/min a teplota vystoupala na hranu červeného pole. Pak byl volnější úsek se zatáčkami, hodně brždění motorem a pod plynem ven, točení někam k 6tis. Občas to kleslo někam do půlky pole, ale většinou na hraně červeného a to jsem pak zvolnil (klesalo velmi pomalu). To samé obráceně cestou zpět, celkem 60km. U garáže otevření expanzky, plná po hrdlo, při volnoběhu do ní odplyvává, ale nejsou to bubliny jako kdyby bylo v pytli těsnění pod hlavou. Něco málo vykapalo. Po chcípnutí cca 5min si podtlakem natáhne zpátky a expanzka je zase na minimu. To je nějakých 100ml odhaduji. Chladič stále po hrdlo. Problém s čidlem jako posledně nebyl. Po změření oleje chybí na měrce cca 2/3.

Co se chystám udělat, je kontrola vodní pumpy. Tam je pak nutné dát nové těsnění, takže tahle kontrola mě pro další pokusy znepojízdní, než přijde. Rád bych ještě zkusil opravdu volnou projížďku kolem 90-100km/h.

Pak otevřít.

Jen pro zajímavost ....advrider.com/f/threads/rebuild-honda-transalp-600-98.1358675/page-2

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

9.9.2021 v 22:03 | Nahoru | #32
Máš nějakou jinou možnost změřit teplotu hlav motoru? Nějaký rozumný teploměr, nebo teplotní čidlo k multimetru?
Origo teploměr může zlobit (na Hondě NX mi nefungoval dobře nikdy a nepodařilo se mi ho zprovoznit).
Může být v jedné hlavě bublina a nedaří se jí zbavit, ale také tomu nic být nemusí. To že je chladič vlažný, je normální, pokud je svěže a funguje termostat. Saharu obvykle spíná bimetalový spínač zašroubovaný vespod chladiče - takže větrák běží až když je chladič plný horké vody. Jinak by ani nemělo smysl aby běžel. S teplotou motoru nemá nic společného.
Naznám ale konkrétně AT, moje znalosti jsou jen obecné.

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

9.9.2021 v 22:18 | Nahoru | #33
Jako by to málo chladilo. K červenému to jde při zakopání někde v bahně, při rychlé jízdě ne. Na XRV jsem chvíli jezdil jen s jedním chladičem z Transalpa a uchladilo se to i v letních pražských zácpách.
Zkus otevřít nádobku s termostatem a dej tam nový. Pasuje třeba z Daewoo Matiz 0,8 litru za pár šupů, když mu ufikneš ventilek (TA má tu malou dírku průchozí).

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

10.9.2021 v 06:50 | Nahoru | #34

Deadman píše: Máš nějakou jinou možnost změřit teplotu hlav motoru? Nějaký rozumný teploměr, nebo teplotní čidlo k multimetru?
Origo teploměr může zlobit (na Hondě NX mi nefungoval dobře nikdy a nepodařilo se mi ho zprovoznit).
Může být v jedné hlavě bublina a nedaří se jí zbavit, ale také tomu nic být nemusí. To že je chladič vlažný, je normální, pokud je svěže a funguje termostat. Saharu obvykle spíná bimetalový spínač zašroubovaný vespod chladiče - takže větrák běží až když je chladič plný horké vody. Jinak by ani nemělo smysl aby běžel. S teplotou motoru nemá nic společného.
Naznám ale konkrétně AT, moje znalosti jsou jen obecné.



Jestli je myšleno vnější plášť, tak určitě. Máme tu nějaké pyrometry, tak by neměl být problém.

Naposledy editováno 10.09.2021 06:55:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

10.9.2021 v 06:53 | Nahoru | #35

vilemx píše: Jako by to málo chladilo. K červenému to jde při zakopání někde v bahně, při rychlé jízdě ne. Na XRV jsem chvíli jezdil jen s jedním chladičem z Transalpa a uchladilo se to i v letních pražských zácpách.
Zkus otevřít nádobku s termostatem a dej tam nový. Pasuje třeba z Daewoo Matiz 0,8 litru za pár šupů, když mu ufikneš ventilek (TA má tu malou dírku průchozí).



To stačí přímo samotnej termostat např. termostat - jde otestovat ve vařící vodě, ale vzhledem k ceně .... a nemusím kupovat a fikat ten komplet i s tělem, ne? komplet

Fakt to nemůže chladit správně, většině lidí se to ani v létě v koloně ohřeje tak ,jako mě při jízdě. Druhá věc je, jak moc to pak souvisí se spotřebou oleje.

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

10.9.2021 v 08:18 | Nahoru | #36
Animals21> Ten komplet je zbytečný, protože je jiný. Stejný je jen ten samotný termostat uvnitř. Prostě koupíš jen termostat, kleštěmi ušmikneš tenhle čudlík, co se tam volně mrdlá, takže zbude jen prázdná díra, a vložíš ho do originálního obalu. Sundej nádrž, obal termostatu je pod klubkem elektriky nahoře hned za krkem řízení, povol dva šroubky a termostaty prohoď. jo a ohlídej si teplotu otevírání. Je to ten s teplotou otevírání 82 st. C. Už si ale nepamatuji, jestli se tam dává i tou černou gumičkou kolem nebo se naopak sundavá.

Psal jsem o ceně pár stovek. Pár jsou dva, takže třeba tady:
https://www.autodilos.cz/autodily/daewoo/matiz-m100-m150/0.8-38kw/chlazeni-termostat-tesneni?order=


Naposledy editováno 10.09.2021 08:37:33

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

10.9.2021 v 09:00 | Nahoru | #37
Jj, vím, kde je, jen jsem nevěděl, o jakém "čudlíku" mluvíš, proto mě napadl ten celek a přišlo mi to jako blbost. Objednáno. To je tak levné, že nemá cenu laborovat.

dík

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

10.9.2021 v 17:03 | Nahoru | #38
Dej vědět co to bylo, za mně buď termostat nebo vada v budíku, nebo vadný snímač teploty amen.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

11.9.2021 v 10:41 | Nahoru | #39

Anti píše: Medved> Já? Na tý svý mám teploměr chladící kapaliny i oleje,lambda kontrolér, voltmetr, budík tlaku oleje a ukazatel zařazené rychlosti



druhej se-se

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

11.9.2021 v 21:44 | Nahoru | #40
vilemx kvôli čomu treba ten čudlík ufiknúť? Pred dvoma týždňami som menil termostat na AT čudlík som nechal tam zatiaľ všetko ok,ale teraz neviem.Doteraz mi teplota veľmi kolísala ,ale ventilátor išiel málo kedy a ručička bola väčšinou celkom dole.Aj teraz kolíše,ale ručička už nejde tak dole

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

11.9.2021 v 21:56 | Nahoru | #41
Kanárik> Věřím lidem z Hondy, že měli důvod nechat v termostatu malý otvor zajišťující alespoň nějaký průtok. Naopak lidé z Daewoo tam z nějakého důvodu dali ventilek bránicí většímu průtoku.

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

11.9.2021 v 22:27 | Nahoru | #42
vilemx: Ok. A vďaka za odpoveď

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

11.9.2021 v 22:54 | Nahoru | #43
vilemx> Dúvod je ten, že auta mají malý okruh skrz topení, kterým proudí voda ikdyž je termostat zavřený. Motorky obvykle žádný obtok termostatu nemají a voda by pak při zavřeném termostatu neproudila motorem vůbec a nemusel by se vůbec otevřít, pokud jeho pouzdro není přímo v hlavě.
U aut je tam ta díra s čudlíkem, aby se to dalo vůbec nějak odvzdušnit, voda tama proudit pokud možno nemá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 13:53 | Nahoru | #44
Deadman> Odpovědí, jakou jsi napsal ty,jsem nechtěl riskovat, ze nějaký hnidopich začne zkoumat systém regulace topení Matize a pošle sem mikrofiše, kde je škrcená voda do výměníku a nikoliv průtok vzduchu výměníkem…

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 14:36 | Nahoru | #45
vilemx> Takové zbytečně komplikované řešení posledních 30 let páchá snad jen BMW. To je ostatně značka proslulá zbytečně komplikovanými konstrukčními řešeními a ten ventil je tam zdrojem problémů, přesněji těsnící membrána v něm.
Koukl jsem v rychlosti na nabídku dílů na Matize u autokely a žádný takový ventil v nabídce není. Kdyby v tom autě byl, byla by jen otázka času, kdy zaroste nebo začne téct a byl by jistě běžným dílem v nabídce prodejců nd.

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 14:58 | Nahoru | #46
Deadman> Třeba taková Niva škrtí vodu

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 15:42 | Nahoru | #47
Co se týče toho oleje...
Byl jsem s alpem na ukrosce a Rumunsku...nálitej olej motul 10w40...za prvních 800 km jsem dolil 800ml...(samo nejvíc cesta tam po dalnici-ale tak 110-120) na doloti jsem měl mix toho motulu a nějaké 15w50...v Rumunsku jsem ještě dolil trochu aoutooleje-15w40 a těch cca 1000 dom už jsem dolivat nemusel...a to jsme jeli po slovenské dálnici i 130...teď je to v půlce měrky...akorát teda při tom tempu jsem po 150 km přepínal na rezervu, pak jsem trochu zvolnil a při 200km mi došel benzín uplne

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 16:03 | Nahoru | #48
Vilemx/deadman - diky, pro me poucne

Wenca - a vysvetlujes si to jak? Hustsi olej?

Novinky zatim zadne, cekam na termostat, snad zitra.

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 16:18 | Nahoru | #49
Animals21> no, nic jiného mě nenapadá, že za vysoké teploty je hustější a tolik nechutná...nikdy bych ale nevěřil, že to může být až tak velký rozdíl...

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 19:33 | Nahoru | #50
U motorů z TA i AT je běžné, že baj voko mezi kilem až 150 tisíci km začnou brát olej jen při delší jízdě po dálnici nebo opravdu sportovní jízdě, kdy motor běží ve vysokých otáčkách a z nich se brzdí motorem. Také na to už spousta motorů dojela. Při běžném používání motor točí tak do šesti, kdy olej neubývá, tak se moc nekontroluje. Pak se dá rychlý přesun na dovču, kdy zmizí půlka oleje. S půlkou oleje to v cílové destinaci bez problému funguje, protože se jede klidné výletní tempo. Jenže při návratu domů opět kvapíkem po dálnici to opět začne brát. Jenže náplně už je málo, zmizí ten zbytek, až se motor hryzne na klice, nejčastěji na ojničním ložisku :(

Naposledy editováno 12.09.2021 19:35:26

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 20:02 | Nahoru | #51
vilemx> jj, tuhle informaci už jsem tady od tebe četl dříve
proto jsem to tak úzkostlivě hlídal...

Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.9.2021 v 21:49 | Nahoru | #52
Jojo, kamos to mel na TA rok 2000 (vyrocka) presne takhle. Dalnice na jih a pul litru na tisic fuc. Dolito, pak Balkan po soustkach 2 tisice km pohoda a cestou zpet dalsi pul litr

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

13.9.2021 v 19:41 | Nahoru | #53

zdenysrx6 píše: druhej se-se

Nezeres maso?

1 reakcí na tento příspěvek Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.10.2021 v 10:14 | Nahoru | #54
Nechci kvůli tomu zakládat nové vlákno. Ví někdo rozdíl mezi motory, resp. píst/válec u prvních TA 87-88 a 89+? Rozhodně tam muselo dojít k nějaké změně, protože pístní kroužky mají jiné číslo. Dají se přesto použít ty novější? U starých TA byl tam někde problém a cca každých 40tis. km začly brát olej a vždy to bylo přes kroužky. Nehledě teda k tomu, že ty 89+ se dají sehnat podstatně levněji.

dík

(reakce na) Náhlý pokles teploty chlkapaliny

12.10.2021 v 11:18 | Nahoru | #55
Animals21> Dost podobný dotaz jsem vznášel ohledně kroužků na TA sedmikilo kvůli jejich možnému použití v Africe. Bohužel bez odpovědi :(
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Rodíl mezi typy TA600 Honda XL 600V Transalp sekáčmagor 11 22.3.2024 v 19:52 Destroyer
Ľahké enduro na ryby [1, 2] Honda XL 600V Transalp Miro1769 49 18.3.2024 v 18:09 callowsick
Transalp - limit rozvodů Honda XL 600V Transalp Kongošt 2 20.2.2024 v 09:08 Kongošt
Transalp - limit rozvodů Honda XL 600V Transalp Kongošt 1 17.2.2024 v 00:35 vilemx
Náhradní díly z Polska Honda XL 600V Transalp gryzli 12 19.1.2024 v 18:51 Pedl


TOPlist