Poprosil bych o komentář k tomuto obrázku:
Dole je fabrické provedení sání,nahoře moje "úprava".Cílem bylo prodloužit sací potrubí a změnit tím průběh motoru,především kroutícího momentu a posunout jeho vrchol směrem dolů.To vše bez ohledu na výkon.Ten je v základním provedení cca 107 koní,z čehož využiju tak polovinu.Pro úplnost dodám,že se jedná o motor Ducati ST3.
Otázka je jednoduchá:Má tento způsob úpravy očekávaný výsledek?Pokud ne,co navrhujete?
Naposledy editováno 12.12.2019 11:48:54
1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
Obecně ty tvary sání u motorek maj poměrně marginální vliv na výkon, charakteristiku motoru nezměníš bez vaček, komprese, tvaru kanálů, vhodnýho filtru ... Ale to asi víš.
1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
U ST3 se možná nabízí upravit hrdla na vstupu do airboxu. Něco mě říká, že tlustší a delší by mohly tlakovat airbox v nízkých otáčkách líp.
Naposledy editováno 14.12.2019 16:44:12
V tom stavu v jakém to je, by možná nebylo od věci začít se vstupem do airboxu po vzoru toho ST3 - krátké rovné nátrubky a zkusit nějaké délky. Ty choboty a kolena jsou možná brzdou v sání.
Nápor vzduchu pro nízké otáčky nepomůže, pokud si vzpomínám, tak Ram-Air funguje znatelně až při rychlostech kolem 150km/h a výš.
1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
Tak nějak se mi to rýsuje v hlavě a choboty půjdou pryč,kolena taky.Ve hře budou zkrácené a zvětšené choboty,případně jeden a lehce prodloužené (nastavené) originální "trychtéře" z ST3.
Když koukám na ten rozkres,tak no těch chobotech mají být koncovky,nikdy jsem je tam neviděl...
Naposledy editováno 14.12.2019 21:38:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
Naposledy editováno 14.12.2019 23:24:33
RD-07 od '93 má vstup do airboxu až do prostoru filtru strašně úzký a dlouhý. Je to takový baj voko 20 cm dlouhý tunýlek shora dolů po přední straně airboxu směrem mezi válce. Na netu kolují návody, kdy se tenhle tunýlek navíc doplní o několik kruhových otvorů o průměru cca 5 cm, které se vyříznou do airboxu kolem dokola filtru, takže vzduch do airboxu jde přímo odvrtanou plastovou stěnou pár cm od filtru. Tahle úprava sice způsobuje nárůst výkonu od středních otáček nahoru, ale od volnoběhu do nějakých cca 3 tisíc motor dost škube, běží nepravidelně a pocitově má díru (něco jako Ducati ). Navíc se enormně zvýší hluk, kdy do uší jdou až nepříjemné pulsy. Díry jsou pár cm pod plastovým krytem nahoře před nádrží hned u víčka nádrže a jet na tom s neutěsněnou helmou mi přišlo po chvíli dost na palici.
RD-07A od '96 stejný airbox, ale navíc má ve vnitřních nátrubcích jdoucím uvnitř airboxu od filtru na příruby karburátorů bokem vyvedené plastové nádobky - rezonanční komory. Bez detailního odbrzdění ale není poznat rozdíl mezi nátrubky bez rezonátorů nebo s nimi.
RD-03 a 04, tj. nejstarší Afriky do '92, stejně jako šestikila Transalpy, mají vstup do airbovu jedním cca 5 cm velkým kolenem s docela velkou boční rezonanční komorou. Od filtru pak vede docela dlouhý tunel zakončený ostrými víc jak 90 st. koleny přímo na příruby karburátorů. Vstup do airboxu je pod levým podsedlákem, takže při jízdě v prachu a písku si všechne bordel hezky saje. V poušti stačí pár zahrabání na místě, kdy kolo hází písek na podběh, ale okolní vzduch ho jízdou nestrhává pryč, a motor umře - v airboxu se před filtrem nahromadí snad kilo písku. Proto jsem do pouště udělal takovou prasáckou úpravu, kdy jsem na vstupní gumové koleno nasadil elektrikářský 32 mm husí krk a ten vyvedl tak 20 cm mezi nádrž a sedlo. Motor sice ve vysokých otáčkách přijde o fůru koní, takže na dálnici se mu moc nechce a o půl litru až litr vylítne spotřeba, ale až do středních otáček jede stejně, jako bez husího krku. Takže jsem na trajekt jezdil bez krku a jakmile v Africe vyjel z civilizace, sundal jsem podsedlák, narazil tam tuhle vopičárnu a rapidně se snížilo zanášení airboxu pískem. Fakt nevím, který dement vymyslel vstup do sání blízko zadního kola u motorky postavené na Dakar
Ačkoliv se airboxy starých AT do 93 naprosto liší od novějších od 93, tak motory mají +- stejný max. výkon. Je to můj pocit, ale do 93 jedou v nízkých otáčkách lépe než od 93. Jestli je to tím, že do 93 je cesta od vstupu do aiboxu po filtr docela krátká a široká, naopak za filtrem dlouhá a široká s krátkým a ostrým zakroucením k oběma karburátorům, kdežto od 93 je vstup k filtru dlouhý a úzký, naopak od filtru ke karburátorům vedou uvnitř airboxu dva samostatné nátrubky? Spíš ale ten pocitově výraznější spodek dávám za vinu karburátorům s válcovým šoupátkem (do 93), protože od 93 jsou karburátory s plochým šoupátkem.
Zkoušel jsem naroubovat novější karburátory s plochým šoupátkem z RD-07 do staré RD-04. Ale je to zklamání. Nepodařilo se mi je naladit tak, aby motor neměl po přidání lehkou prodlevu a pocitově tomu chybí takový ten kopanec (ne že by jakákoliv AT byla nějaký divočák).
1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
Otázka na Antiho, ten motor z ST3 v kombinaci s jiným typem airboxu má nějaký špatný průběh krouťáku, pociťuješ při jízdě nějakou díru nebo jsi ho měl na brzdě?
geloš píše: ...Otázka na Antiho, ten motor z ST3 v kombinaci s jiným typem airboxu má nějaký špatný průběh krouťáku, pociťuješ při jízdě nějakou díru nebo jsi ho měl na brzdě?
Ten motor jede vcelku dobře,i když při poslední vyjížďce jsem zjistil že nad 170 se mu nechce,nicméně hlavní důvod existence tohoto vlákna je to sání ošetřit nejlepším možným způsobem.
V kostce,při prvním skládání jsem měl k dispozici starší provedení vstřiků a bez trychtýřků.To co jsem tam udělal byla z části z nouze ctnost,zčásti experiment.Věděl jsem že to budu muset upravit.Nicméně vůbec nevím jaký je přínos,jestli vůbec nějaký je.Samozřejmě není problém si to vše odzkoušet reálným testem,ale diskuze na taková témata mi připadají zajímavé a obohacující.Navíc,venku je hnusně...
Budu instalovat jiné vstřikování a k němu nejspíš jinou mapu,asi do toho zainteresuju i lambdu a nejspíš šáhnu na sekundární převod,Spousta proměnných,takže výsledek bude ovlivněn více způsoby.
Podle toho kam se diskuze ubírá,bude asi lepší se soustředit na provedení sání do airboxu,Takže vyhodit kolínka a řešit choboty...
Anti, jaké tam máš teď ty výfuky? Klasika elefant?
Nebo k tomu ST3 motoru je potrubí s tím Ducati křížkem?
Kdybychom se bavili o dvou samostatných výfukových trubkách, tak předběžně navrhuju propojit je slabší trubkou někde v prostoru za motorem, viz. žlutá čmouha na obrázku pájovo sloníka. Omezí to hluk a asi to pomůže i vyrovnat křivku točivého momentu. Propojka musí vycházet ve stejné délce od obou válců, jako to mívá Guzzi nebo GPZ500S a podobné dvouválce se zážehem 270°/450°.
Naposledy editováno 17.12.2019 11:53:17
Jinak jsem měl strach z nerovnoměrné distribuce výfukových plynů,ale minimálně na volnoběh tlakují oba výfuky stejně..
Naposledy editováno 17.12.2019 12:21:15