globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Používáte Loctite na šrouby?
 
29.5.2017 v 19:25
Napadla mě myšlenka, používat vždy na šroubky Loctite. Potom by se nemusely tolik utahovat a nemusel by se pokaždé používat momentový klíč. Např. na šroubky které drží brzdové třmeny používám obyčejně momentový klíč, ale s Loctitem by mi to stačilo s citem utáhnout bez momenťáku a přesto bych měl jistotu, že mi to za jízdy nepovolí. Nemáte s tím někdo zkušenost?

Mimochodem, málokdo to ví, ale když ve fabrice montují motorku, tak obyčejně nepoužívají na šrouby vazelinu. Utahovací momenty, které jsou v servisní příručce, jsou však dělány na šrouby bez vazelíny. Proto když ji použijete, měli byste zároveň správně zvolit nižší kroutící moment, jinak by se mohly závity strhnout.

Naposledy editováno 02.06.2017 18:40:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte Loctite na šrouby?

1.6.2017 v 14:17 | Nahoru | #1
charlie.vtx1800> Tak samozřejmě, že universální tabulky jsou max.momenty, ale to neznamená, že použitím něco zkazíš, právě naopak. Jako referenční hodnota to dostačuje (když není manuál). Na motorkářích se snad bavíme o náklaďákách, bagrech nebo třeba plynovodech? Já říkám jasně nemazat mastným svinstvem! (a to i u os.aut), pak se tu kdekdo diví, že se mu to povoluje. Ale jestli máš konkrétní příklad, kdy tomu tak není, tak sem s tím. Ale se současných motorek, ty chytrolíne. teoretický keci vynech

Naposledy editováno 01.06.2017 14:37:33

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte Loctite na šrouby?

1.6.2017 v 15:02 | Nahoru | #2

Laduj píše: charlie.vtx1800> Tak samozřejmě, že universální tabulky jsou max.momenty, ale to neznamená, že použitím něco zkazíš, právě naopak. Jako referenční hodnota to dostačuje (když není manuál). A na motorkářích se snad bavíme o náklaďákách, bagrech nebo třeba plynovodech? Já říkám jasně nemazat mastným svinstvem, grafit není vazelina!! (a to i u os.aut), pak se tu kdekdo diví, že se mu to povoluje. Ale jestli máš konkrétní příklad, kdy tomu tak není, tak sem s tím. Ale se současných motorek, ty chytrolíne. teoretický keci vynech


Plácáš si játra. Každá motorka má pro stejný průměry šroubů - i na jedný mašině, ale jinde umístěný - hodně rozdílný utahovací momenty. A asi konstruktér ví kde jakej má být a proč. Tolik k tomu jestli něco pokazíš, nebo nepokazíš použitím momentu z nějaký strojnický tabulky - ano, můžeš pokazit. Už jen tenhle canc mluví za vše - ty víš, z jakýho je ten-kterej šroub materiálu? 4.8, 5.6, 5.8, 8.8, 10.9 nebo 12.9 či něco úplně jinýho? A do jak pevnýho materiálu to jde, s jakou povrchovou úpravou či zušlechtěním?
Grafit se většinou používá ve formě grafitový vazelíny - takže je to mastnej základ s grafitovým práškem. Suchej grafit se používá málo - snad jen do zámků - v závitu by se stejně moc neudržel.
Paradoxně se namazanej šroub nepovoluje o nic víc nenamazanej, spíš je tomu naopak, protože ho i při menším momentu víc předepneš a u staršího zarezlýho nebo zoxidovanýho závitu bez namazání to často ani pořádně nedotáhneš, aby byl šroub napnutej - a on se, světe div se - sám povolí. To bys ovšem musel něco vědět o rozkladu sil v závitu ve vztahu k jeho předpětí - promiň - to je vlastně teorie, to ti nic neříká. U všech motorek, osobáků, dodávek i náklaďáků jsem vždycky šrouby mazal a nikdy jsem neměl problémy se samovolným povolováním - když to bylo dotažený momenťákem - to je letitá praxe, ne teorie. Akorát to šlo vždycky povolit daleko snáz při demontáži než ty dorvávaný na sucho. A nekurví se závity, obzvlášť ty, který se demontujou pravidelně a často - šrouby kol, osy atd. - jednak je vydřeš a jednak vyreznou. Ani se to při povolování neukroutí. U kolových šroubů se ovšem mažou jen závity, ne dosedací polochy - když se bavíme o mazání a následném samopovolení.
Když už někoho poučuješ a tituluješ chytrolínem - kolik si toho v životě smontoval, opravil a udržoval?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist